متن خبر

ناسا روز شنبه تصمیم می گیرد که آیا فضانوردان با استارلاینر بوئینگ به خانه بروند یا به جای آن از دراگون اسپیس ایکس استفاده کنند. 

ناسا روز شنبه تصمیم می گیرد که آیا فضانوردان با استارلاینر بوئینگ به خانه بروند یا به جای آن از دراگون اسپیس ایکس استفاده کنند. 

شناسهٔ خبر: 706168 -




مقامات ناسا تصمیم نهایی خود را روز شنبه اعلام خواهند کرد که آیا دو فضانورد ناسا - بوچ ویلمور و سونیتا ویلیامز - با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به زمین بازخواهند گشت یا به جای آن با اسپیس ایکس به خانه برخواهند گشت - تصمیمی که می‌تواند تاثیر زیادی در سراسر جهان داشته باشد. صنعت فضایی در حال توسعه

در اینجا پیشینه است. بوئینگ اولین ماموریت استارلاینر خدمه خود را در 5 ژوئن برای چیزی که قرار بود یک اقامت هشت روزه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) باشد، پرتاب کرد. قرار است این ماموریت آخرین و مهم ترین مانع قبل از صدور گواهینامه کپسول برای انجام پروازهای منظم حمل و نقل فضانوردان به و از ایستگاه فضایی بین المللی باشد.

اما در مرحله نهایی نزدیک شدن به ایستگاه، فضاپیمای استارلاینر یک سری مسائل فنی را تجربه کرد - شکست چندین رانشگر و نشت هلیوم در سیستم رانش.

پس از حدود یک ساعت تاخیر، مهندسان توانستند چهار رانشگر از پنج پیشران معیوب را دوباره آنلاین کنند (28 رانشگر در Starliner وجود دارد). اما از آن زمان، ناسا و بوئینگ درگیر تحقیقات ریشه‌ای در مورد این مسائل شده‌اند، از جمله تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرانه‌های استارلاینر و آزمایش زمینی پیشران‌های مشابه در تأسیسات آزمایشی White Sands در نیومکزیکو برای مطالعه عملکرد در شرایط مشابه آنچه فضاپیما زمانی که ایستگاه را ترک می کند تجربه خواهد کرد.

کن باورسوکس، مدیر ناسا، پیش از این در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "نگرانی بزرگ ما داشتن یک سوختگی موفقیت آمیز در مدار خارج کردن مدار است - اطمینان حاصل کنیم که سیستم [پیشران] دقیقاً به همان شکلی که نیاز دارد کار می کند تا در طول سوختن مدار خارج شود." این ماه

ناسا اذعان کرده است که مقامات داخل سازمان در مورد روند صحیح اقدام به جلو اختلاف نظر دارند. بوئینگ، به نوبه خود، اعلامیه های عمومی در مورد ایمنی Starliner و کامل بودن کمپین آزمایشی منتشر کرد .

تصمیم پرمخاطره روز شنبه بحث را پایان خواهد داد. اگر آژانس تشخیص دهد که Starliner به اندازه کافی برای پرواز به خانه امن نیست، از ایستگاه خالی می‌شود و ویلیامز و ویلمور به کپسول SpaceX Dragon بازمی‌گردند. (در این سناریو هنوز استارلاینر می تواند با خیال راحت به طور مستقل به سطح بازگردد، اما اپتیک عالی نیست.)

ناسا قبلاً پرتاب ماموریت SpaceX Crew-9 به ایستگاه فضایی بین‌المللی را یک ماه به تعویق انداخته است. ویلیامز و ویلمور از آن وسیله نقلیه برای بازگشت به زمین در پایان اقامت خود در فوریه 2025 استفاده خواهند کرد.

اگر ناسا تشخیص دهد که Starliner باید خالی برگردد، ناسا می‌تواند دو فضانورد را از مانیفست Crew-9 بفرستد تا جایی برای بازگشت ویلیامز و ویلمور باز کند. گزینه دیگر روی میز این است که یک فضانورد Starliner با Crew-8 و دیگری با Crew-9 بازگردد، اگرچه این اولین باری است که SpaceX Dragon همزمان با پنج خدمه پرواز می کند.

برخلاف استارلاینر، دراگون حسن نیت خود را به ناسا ثابت کرده است. این فضاپیما برای آژانس فضایی حیاتی شده است، زیرا تنها روش حمل و نقل ساخت آمریکا برای فضانوردان است (از جمله موارد دیگر، سیاست جهانی استفاده از کپسول و امکانات سایوز روسیه را غیرممکن می کند). SpaceX's Dragon ماموریت صدور گواهینامه خدمه خود را در سال 2020 به پایان رساند و از آن زمان تاکنون 8 ماموریت خدمه برای ناسا و تعداد انگشت شماری ماموریت پرواز فضایی خصوصی انسانی انجام داده است. Starliner تنها رقابت معتبر در حال حاضر است و اگر از هیئت مدیره حذف می شد، Dragon حتی تقاضای بیشتری داشت.

رهبری ناسا، از جمله مدیر ارشد آن، بیل نلسون، آنچه به عنوان «بررسی در سطح آژانس» از داده ها شناخته می شود، که تحلیل آمادگی پرواز نیز نامیده می شود، در روز شنبه برگزار خواهد کرد و مدت کوتاهی پس از آن کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

برای ناسا و بوئینگ چیزهای زیادی در خط است. بوئینگ بیش از 1.5 میلیارد دلار برای برنامه Starliner خود سرمایه گذاری کرده است و مشخص نیست که اگر این ماموریت آزمایشی با شکست مواجه شود، غول هوافضا به توسعه خود ادامه خواهد داد یا خیر. ناسا به نوبه خود 4.2 میلیارد دلار برای توسعه این فضاپیما در طول سال ها به بوئینگ پرداخت کرده است، با این امید که دو شرکت تجاری حمل و نقل فضانوردان آنلاین داشته باشد. اگر تصمیم شنبه آن منجر به توقف یکی شود، ممکن است باعث ایجاد برخی گفتگوهای ناجور بودجه شود.

در هر صورت، تصمیم روز شنبه احتمالاً به عنوان نقطه عطفی در پروازهای فضایی توسعه‌یافته خصوصی و مشارکت‌های دولتی و خصوصی تلقی خواهد شد. ساعت 10 صبح به وقت اقیانوس آرام تنظیم کنید یا پوشش ما را در روز شنبه تماشا کنید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است