قوانین «طرفدار رقابت» برای Big Tech باعث میشود تا قبل از انتخابات در بریتانیا به پایان برسد


پس از اینکه همتایان در مجلس اعیان بعدازظهر پنجشنبه موافقت کردند لایحه بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرف کننده (DMCC) را تصویب کنند - که آخرین مانع برای تبدیل شدن این لایحه به قانون در زمان محدود پارلمانی از بین می رود، بریتانیا به زودی کتاب قوانین خود را برای فناوری بزرگ دریافت خواهد کرد. برای دولت باقی مانده است.
اصلاحات حامی رقابت، که سال هاست در دستور کار قرار گرفته است، اختیارات در اختیار ناظر رقابت بریتانیا، سازمان رقابت و بازار (CMA) را افزایش می دهد. این اصلاحات نگرانیهای مربوط به غولهای فناوری مانند اپل و گوگل را برطرف میکند. با قدرتمندتر شدن آنها، بازارهای دیجیتالی که بر آنها تسلط دارند ممکن است برای رقبا و مصرف کنندگان به طور یکسان ناکارآمد شده باشند.
جریمه ها در DMCC می تواند تا 10٪ از گردش مالی سالانه جهانی برسد، پس قانون دریافتی دندان واقعی دارد. CMA همچنین میتواند مستقیماً جریمههایی را برای نقض قانون مصرفکننده اعمال کند - پروندهها نیازی به رسیدگی به دادگاه ندارند. پس باید اجرای آن را تسریع بخشد.
این طرح که در ابتدا توسط دولت در سال 2020 پیشنهاد شد - پس از تحلیل بازار رقابت در سال 2019 به ریاست مشاور ارشد اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، پروفسور جیسون فورمن - توسط بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، به چمن بلند کشیده شد. سال گذشته، ریشی سوناک، رئیس فعلی داونینگ استریت 10 احیا شد، که چند ضمیمه حمایت از مصرفکننده را پیچید.
با این حال، نخستوزیر کنونی که به شدت نامحبوب است، در اوایل این هفته یک انتخابات عمومی غیرمنتظره تابستانی را اعلام کرد - تصویب این لایحه را به خطر انداخت. 30 می تاریخ انحلال پارلمان انگلیس است.
همانطور که به نظر می رسد، اگرچه - در یک پیچ نهایی و نهایی - DMCC از طریق "شست و شو" عبور کرده است. این به روزها و ساعات پایانی وقت پارلمان قبل از خروج نمایندگان از کرسی های خود اشاره دارد، پس تبلیغات می تواند آغاز شود.
بعد از ظهر پنجشنبه، Politico Pro گزارش داد که این لایحه به تصویب لردها رسیده است، زیرا همتایان در تحلیل اصلاحات باقی مانده عجله داشتند. این لایحه اضافه کرد که این لایحه روز جمعه موافقت سلطنتی را دریافت می کند - که مرحله نهایی سفر آن به کتاب های اساسنامه را نشان می دهد.
یکی از عناصری که به گذر سریع DMCC از این فشار نهایی کمک می کند، این واقعیت است که طرح قانونی برای مهار قدرت بازار Big Tech از حمایت گسترده ای از سراسر طیف سیاسی برخوردار است. در حالی که این قانون در یک سری از دولت های محافظه کار پیشنهاد، پیش نویس و معرفی شد، حزب کارگر مخالف حمایت خود را از این لایحه حمایت کرد.
در طول مناظره بعد از ظهر امروز در مجلس اعیان، بارونس جونز از ویچرچ، یکی از همتایان حزب کارگر، گفت: «ما معتقدیم، در مجموع، این لایحه خوب است. و اولین قدمها را برای تنظیم رفتار شرکتهای بزرگ فناوری برمیدارد، که مدتهاست به تاخیر افتاده است. و کمی امنیت را به شرکت های رقیب می بخشد و به حقوق مصرف کننده محافظت می کند.
لرد آفورد از گارول که به نمایندگی از دولت صحبت می کرد، از تصویب این لایحه استقبال کرد: «این لایحه در پیشبرد رشد، نوآوری و بهره وری حیاتی خواهد بود. و حمایت از مصرف کنندگان.»
او گفت : "مفتخرم که امروز آن را در مرحله نهایی خود می بینم." من مشتاقانه منتظر هستم تا به یک قانون پارلمان تبدیل شوم. این لایحه از حمایت گسترده هر دو مجلس و همچنین تحلیل دقیق بسیاری از اربابان و اعضای نجیب در جاهای دیگر بهره مند شده است. مایلم از لردهای محترم برای حمایت از موضع ما و آرزوی موفقیت این لایحه تشکر کنم.»
سخنگوی CMA به تککرانچ گفت: «اختیارات جدید در این لایحه توانایی CMA را برای مقابله با شرکتهایی که قانون مصرفکننده را نقض میکنند افزایش میدهد و به یکسان کردن زمینه بازی بین کسبوکارهای آنلاین کمک میکند و از قدرتمندترین شرکتهای دیجیتال اطمینان میدهد. نسبت به رقبا و مشتریان آنها مسئولانه عمل کنید.»
ما می دانیم که CMA به زودی مراحل بعدی را برای واحد بازارهای دیجیتال تعیین می کند. این واحد موجود، بخشی است که وظیفه ابداع و اعمال قوانین سفارشی برای تعداد انگشت شماری از غولهای فناوری را دارد که انتظار داریم که تحت قوانین طرفدار رقابت قرار گیرند.
در حالی که DMCC به اصلاحات رقابتی شاخص اتحادیه اروپا تشبیه شده است، قانون بازارهای دیجیتال - که از فوریه شروع شده و اجرا شده است - یک تفاوت بزرگ وجود دارد. رویکرد اتحادیه اروپا مجموعهای از قوانین ثابت را برای «دروازهبانان» اعمال میکند، در حالی که قانون بریتانیا به مجری رقابت این کشور آزادی عمل بیشتری برای طراحی راهحلهایی متناسب با پلتفرمهای فردی میدهد.
این عنصر میتواند بهویژه با توجه به پیشرفتهای سریع در فناوری پلتفرم، مانند ظهور هوش مصنوعی مولد - منطقهای که CMA قبلاً بر آن متمرکز شده است، مهم باشد.
تنظیم کننده طرح های خود را برای عملیاتی کردن DMCC در ژانویه نشان داد. در آن زمان، این سازمان اعلام کرد که انتظار دارد در سال اول 3 تا 4 تحقیق از غولهای فناوری انجام دهد تا مشخص شود آیا آنها محدودیتهای قانون - به اصطلاح «وضعیت بازار استراتژیک» - برای اعمال رژیم ویژه کنترل سوء استفاده را دارند یا خیر.
در حالی که هیچ نامی تایید نشده است، اپل و گوگل مدتهاست که در بحث CMA بر سر دو قطبی تلفن همراه خود قرار گرفتهاند – پس به نظر میرسد که این جفت در صدر فهرست خود برای ارزیابی قرار خواهد گرفت.
ارسال نظر