متن خبر

قبل از Midjourney، کافه شبانه وجود داشت – و هنوز هم ادامه دارد

قبل از Midjourney، کافه شبانه وجود داشت – و هنوز هم ادامه دارد

شناسهٔ خبر: 721818 -




ال راسل، یکی از بنیانگذاران نایت کافه مستقر در استرالیا، کایرنز، که مجموعه ای از ابزارهای هنری مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می دهد، ترجیح می دهد از کانون توجه دوری کند.

او در مصاحبه اخیرش به من گفت: "من دوست دارم پشت مانیتورهایم پنهان بمانم."

NightCafe نیز به همین ترتیب کم حاشیه است.

شرکتی که راسل به شریک خود، آنگوس راسل کمک کرد تا پنج سال پیش آن را راه اندازی کند، مانند برخی از رقبای خود مانند Midjourney از تبلیغات برخوردار نیست. با این حال، NightCafe - یک سرمایه گذاری کاملاً بوت استرپ که طبق گفته Elle "بیشتر ماه ها" سودآور است - دسترسی بسیار زیادی دارد. بیش از 25 میلیون کاربر آن با ابزارهای آن نزدیک به یک میلیارد تصویر ایجاد کرده اند.

برای کنار زدن پرده یکی از قدیمی‌ترین بازارهای هنر مولد وب، با ال در مورد ریشه‌های NightCafe، برخی از چالش‌هایی که این پلتفرم با آن مواجه است، و جایی که او و آنگوس آن را از اینجا می‌بینند، صحبت کردم.

وب سایتی برای هنر دیوار

همانطور که داستان تأسیس نایت کافه پیش می رود، آنگوس اخیراً به خانه ای نیمه مجزا در منطقه غرب سیدنی نقل مکان کرده بود و فرصتی برای تزئین آن با آثار هنری زیادی نداشت. «شما باید کمی هنر داشته باشید. یکی از مهمانان گفت: دیوارها برهنه هستند. و در حالی که آنگوس موافقت کرد، نتوانست هیچ چاپی را در اینترنت پیدا کند که با او صحبت کند.

پس در سال 2019، آنگوس، که دارای مدرک طراحی بود و چند استارتاپ متمرکز بر طراحی را بنیانگذاری کرده بود، شروع به کار کرد: وب سایتی که در آن مردم می توانستند هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی را بخرند و بفروشند. او آن را به نام کافه شبانه (NightCafe) نامید، پس از "کافه شب" ونسان ون گوگ.

این یک شکست بزرگ بود.

مردم دوست داشتند این هنر را خلق کنند، که کافه شبانه برای آن هزینه ای دریافت ن کرد. اما آن‌ها نمی‌خواستند برای چاپ دیوار پولی بپردازند، که این تنها راهی بود که سایت کسب درآمد کرد.

سپس یک هفته سرنوشت ساز، آنگوس متوجه شد که صورتحساب میزبانی او چند صد دلار بیشتر از حد معمول است. شخصی در عرض چند روز هزاران تصویر تولید کرده بود. او یک سیستم اعتباری را برای جلوگیری از تکرار آن اجرا کرد.

بلافاصله پس از آن، صندوق ورودی آنگوس مملو از درخواست‌هایی برای گفت ن گزینه‌ای برای خرید اعتبار بیشتر شد، که او انجام داد. عملاً یک شبه، سایت به نقطه سربه سر رسید.

در این مرحله الل به نایت کافه پیوست تا بخش تجاری این عملیات را اداره کند. او گفت: "من دو مدرک لیسانس در تجارت و ارتباطات دارم و همچنین یک CPA هستم." "این منطقی بود."

موفقیت ویروسی نایت کافه

NightCafe دومین استراحت بزرگ خود را چند سال بعد، در اواسط سال 2021، زمانی که OpenAI DALL-E را معرفی کرد، به دست آورد.

DALL-E، اولین مدل هوش مصنوعی OpenAI تولید کننده تصویر، در آن زمان پیشرفته بود. OpenAI تصمیم گرفت آن را منتشر نکند، اما مدت زیادی طول نکشید که علاقه مندان موفق به مهندسی معکوس برخی از روش های DALL-E شدند و مدل های منبع باز خود را بسازند.

Angus که از نزدیک پیشرفت‌ها را دنبال می‌کرد، به سرعت برای دریافت یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های DALL-E، VQGAN+CLIP، در NightCafe تلاش کرد. او صدها پردازنده گرافیکی را برای افزایش آن هزینه کرد.

این سرمایه گذاری به زودی هزینه خود را پرداخت.

تصاویر ایجاد شده با VQGAN+CLIP NightCafe در Reddit منفجر شدند. کافه شبانه در یک روز 17000 دلار درآمد داشت. آنگوس تصمیم گرفت کار خود را در Atlassian رها کند و به طور تمام وقت روی پلتفرم کار کند.

یک بازار مدل

کافه شبانه امروزی با کافه شبانه چندین سال پیش کاملا متفاوت است.

این پلتفرم هنوز برخی از مدل ها را روی سرورهای خود اجرا می کند، از جمله نسخه های اخیر Stable Diffusion و Ideogram. اما همچنین APIهای فروشندگان هوش مصنوعی را که آنها را ارائه می دهند، ادغام می کند و آنچه را که به رابط های سفارشی برای تولیدکنندگان شخص ثالث می رسد، ارائه می دهد.

کافه شبانه
انتخاب مدل از گالری کافه شبانه.
اعتبار تصویر: کافه شبانه

به عبارت دیگر، NightCafe ابزارها را در بالای مدل‌های جاهای دیگر، از جمله OpenAI، Google و Black Forest Labs قرار می‌دهد. و همانطور که از سال 2019 انجام داده است، این سایت خدمات چاپ را برای مشتریانی ارائه می دهد که مایلند لیوان، تی شرت و چاپ از هر هنری که تولید می کنند.

ال گفت: «ما یک شرکت رابط کاربری و جامعه هستیم. «NightCafe هیچ قابلیت هوش مصنوعی داخلی یا یادگیری ماشینی ندارد. ما مدل‌های تصویر موجود را جمع‌آوری می‌کنیم و آن‌ها را سرگرم‌کننده و قابل استفاده می‌کنیم.»

در اتاق‌های گفتگوی NightCafe، کاربران می‌توانند هنر خود را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر همکاری کنند یا «چالش‌های هنری هوش مصنوعی» را آغاز کنند. این پلتفرم همچنین میزبان مسابقات رسمی است که در آن افراد می توانند آثار خود را برای قرار دادن ویژه ارسال کنند.

کافه شبانه
چت روم در کافه شبانه.
اعتبار تصویر: کافه شبانه

سال گذشته، NightCafe تنظیم دقیق را معرفی کرد، که به کاربران اجازه می‌دهد با آپلود تصاویر نمونه، یک مدل را آموزش دهند تا یک سبک، چهره یا شی خاص را دوباره ایجاد کند. مدل‌های تنظیم‌شده در NightCafe مشمول محدودیت‌های خاصی هستند. به عنوان مثال، آنها نمی توانند بر روی تصاویری که برهنگی، افراد مشهور یا افراد زیر 18 سال را نشان می دهند آموزش ببینند و باید به صورت دستی توسط تیم نظارتی نایت کافه تایید شوند. (این برای کاهش خطر دیپ فیک است. )

کافه شبانه
شرایطی که کاربران باید قبل از ارائه یک مدل تنظیم شده با آنها موافقت کنند.
اعتبار تصویر: کافه شبانه

استفاده از NightCafe رایگان است، اما فقط تا تعداد معینی از تصاویر. بسته‌های اعتبار تولید تصویر را می‌توان به صورت سبد خرید خریداری کرد و آپشن های منتخب در پشت یک اشتراک در نظر گرفته شده‌اند. با هزینه‌های بین 4.79 تا 50 دلار در ماه (کمتر از Midjourney و Civitai)، کاربران از اولویت دسترسی به مدل‌های با قابلیت‌های بیشتر، امکان انعام دادن به سازندگان، قابلیت تنظیم دقیق فوق‌الذکر و محدودیت تولید تصویر بالاتر برخوردار می‌شوند.

این مدلی است که برای نایت کافه بسیار خوب عمل کرده است.

یک منبع نزدیک به شرکت به TechCrunch او میگوید که NightCafe درآمد سالانه 4 میلیون دلاری با حاشیه ناخالص نزدیک به 50 درصد دارد، به این معنی که NightCafe تقریباً 2 میلیون دلار در سال پس از هزینه‌ها (شامل حقوق و دستمزد 9 کارمند خود) سود ایجاد می‌کند. .

Elle او میگوید تقریباً یک میلیون نفر در ماه از کافه شبانه بازدید می‌کنند و 20000 نفر اشتراک دارند.

او گفت: «هر تولیدکننده هنر هوش مصنوعی آنلاین برای کسب درآمد از همان افراد رقابت می‌کند، اگرچه کاربران ما از بسیاری از صنعت‌ها پیرتر هستند. ما بزرگترین رقبای خود را اپلیکیشن‌های دیگری می‌دانیم که جامعه قوی دارند: Leonardo، Civitai و Midjourney.

NightCafe با انتخاب نکردن آموزش هوش مصنوعی خود (و تعدیل تنظیم دقیق)، تلاش می‌کند از بن‌بست قانونی که بسیاری از فروشندگان هوش مصنوعی را که مدل‌های آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند به دام بیندازد.

Stability AI، Midjourney و یک جفت ارائه‌دهنده مدل دیگر، DeviantArt و Runway، با یک شکایت دسته‌جمعی مواجه می‌شوند که توسط هنرمندانی که ادعا می‌کنند فروشندگان با آموزش مدل‌های خود در مورد هنر بدون اجازه، در نقض حق چاپ شرکت کرده‌اند، مواجه می‌شوند. (فروشندگان ادعا می کنند که از استفاده منصفانه دفاع می کنند.) برخی از قسمت های کت و شلوار از بین رفته است. اما یک قاضی فدرال اجازه داد تا اوایل این ماه وارد مرحله کشف شود.

NightCafe ممکن است توسط بخش 230 قانون نجابت ارتباطات محافظت شود، که کاربران را مسئول محتوای غیرقانونی (مانند آثار هنری ناقض حق نسخه‌برداری) می‌داند تا زمانی که پلتفرم‌ها محتوا را در صورت درخواست حذف کنند. استرالیا، پایگاه خانگی نایت کافه، دارای قانون خدمات پخش است که دقیقاً منعکس کننده بخش 230 است، با این استثنا که هزینه های اضافی بیشتری را برای عدم حذف سریع "مواد خشونت آمیز شدید" اعمال می کند.

البته، اگر دادگاه حکم کند که مدل‌هایی که NightCafe استفاده می‌کند اساساً ماشین‌های سرقت ادبی هستند، این امر باعث اختلال در تجارت شرکت می‌شود. اما در مورد کپی رایت از آنجایی که به کاربران نایت کافه و هنری که تولید می کنند مربوط می شود، چطور؟

کافه شبانه
ایجاد تصویر با NightCafe.
اعتبار تصویر: کافه شبانه

طبق شرایط خدمات این پلتفرم، کاربران در کشورهایی که این نوع آثار را دارای حق نسخه‌برداری می‌دانند (مانند ایالات متحده)، حق نسخه‌برداری را برای آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی حفظ می‌کنند (مانند ایالات متحده) – حداقل تا زمانی که مجوز استفاده از هر گونه نشان‌واره و برند شخص ثالث وجود داشته باشد. یا علائم تجاری داخل

پستی که در ماه مه گذشته در وبلاگ نایت کافه منتشر شد، این موضوع را بیشتر می‌تاباند: «سازندگان قانونی تشخیص می‌دهند و تصدیق می‌کنند که از کجا الهام گرفته شده تا تصاویر خود را از منبع دیگری خلق کرده‌اند. ابزارهای خلق هنر هوش مصنوعی نیز به سرعت در حال توسعه هستند، با سیستم‌هایی در حال توسعه برای پشتیبانی از محیط خلاقانه مداوم و در عین حال اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند فقط با [رضایت] هنرمند اصلی به منابع دسترسی داشته باشند - تقریباً به همان روشی که یک تصویر عکاسی بدون حق امتیاز ممکن است برای استفاده مجاز باشد به شرطی که به سازنده ارجاع داده شود.»

به عبارت دیگر، از دید نایت کافه، این کاربران هستند و نه نایت کافه که باید پایگاه های خود را پوشش دهند. و اگر این کار را نکنند، پلتفرم از آنها در برابر خشم دارندگان IP دفاع نخواهد کرد.

اما به نظر می رسد که دارندگان IP بسیاری از کاربران را مرعوب نمی کنند.

جستجوهای گذرا در NightCafe تصاویری از Pokémon و Donald Duck، افراد مشهوری مانند بریتنی اسپیرز، مارک‌هایی مانند Coca-Cola و LEGO و آثار هنری به سبک هنرمندانی مانند Stanley "Artgerm" Lau را نشان می‌دهد. به نظر می رسد هیچ کدام با برکت صاحبان حق چاپ ایجاد نشده باشد.

کافه شبانه
اعتبار تصویر: کافه شبانه

Elle در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: «کاربران همچنین می‌توانند محتوایی را که از فیلترهای خودکار عبور کرده است گزارش کنند، و ما تیمی از ناظران انسانی داریم که 24/7 بر روی تعدیل محتوای پرچم‌گذاری شده کار می‌کنند.

سیاست های سیاسی و دیپ فیک

از آنجایی که مصاحبه من با Elle در حد اعتدال بود، ما به دستورالعمل‌های محتوای کلی NightCafe، به‌ویژه سیاست‌های آن در مورد سیاست و دروغ‌های عمیق، توجه کردیم.

پلتفرم‌ها، از جمله Midjourney، گامی را برداشته‌اند که کاربران را از تولید تصاویر شخصیت‌های سیاسی مانند دونالد ترامپ و کامالا هریس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منع کرده‌اند. اما NightCafe چنین نکرده است - و بنا به گفته Elle قصد ندارد.

او گفت: «تولید تصاویر ترامپ و دیگر شخصیت‌های سیاسی و عمومی مجاز است. با این حال، ما نمی‌خواهیم کافه شبانه محلی برای بحث‌های سیاسی باشد.»

چگونه کافه شبانه می تواند آن را به هر دو صورت داشته باشد؟ در حالی که این پلتفرم از انتشار تصاویر سیاسی در جاهای دیگر جلوگیری نمی‌کند، اما اگر کاربر بخواهد آن‌ها را در فیدهای عمومی نایت کافه پست کند، آن‌ها را برای تحلیل پرچم‌گذاری می‌کند .

در این صورت، یافتن تصاویری از بایدن روی ویلچر، ترامپ که تفنگی در دست دارد و میم های مشکوک هریس در گالری عمومی نایت کافه بی اهمیت است. با نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها نگران گسترش تبلیغات هوش مصنوعی و دیپ‌فیک هستند، نایت کافه قطعا اجرای آن را آسان‌تر نکرده است.

کافه شبانه
اعتبار تصویر: کافه شبانه

در مورد اینکه چه محتوایی مجاز است یا نه: بستگی دارد.

«طعمه سیاسی»، تجلیل از شخصیت‌های تفرقه‌انگیز یا تصاویر عمداً تحقیرآمیز یا تحقیرآمیز، ممنوع است (علیرغم آنچه جستجوهای من به دست آمد). اکثر مطالبی که افراد عادی آن را مضر یا توهین آمیز می دانند نیز ممنوع هستند. فهرست استانداردهای جامعه نایت کافه مواردی مانند تصاویر نژادپرستانه و همجنسگرا هراسی، هرزنامه، فحش های توهین آمیز، مضامین تروریسم، تصاویر تمسخر کننده افراد دارای معلولیت، و به تصویر کشیدن گروه ها و نمادهای نفرت انگیز را فرا می خواند.

این موضوعات ممکن است از نظر فنی غیر مجاز باشند. اما عبارتی مانند «بمب‌گذار انتحاری» را در نوار جستجوی NightCafe تایپ کنید و به احتمال زیاد با حداقل یک تصویر روبرو خواهید شد که به نظر می‌رسد در برابر قوانین این پلتفرم عمل می‌کند.

Elle به من او میگوید که تفسیر دستورالعمل‌های NightCafe در نهایت به عهده مدیران است و انتشار مکرر تصاویر در دسته‌بندی ممنوعه، یا دور زدن فیلترهای خودکار، می‌تواند منجر به هشدار یا ممنوعیت شود.

NightCafe با توجه به اندازه آن (و این واقعیت که کاربران سایت حداقل 700 تصویر در روز تولید می کنند) یک تیم نظارتی نسبتاً کوچک دارد: پنج ناظر با حقوق و 20 ناظر داوطلب که در قالب ویژگی های برتر نایت کافه غرامت دریافت می کنند. ناظران پولی بر محتوا نظارت می‌کنند، در حالی که داوطلبان نظرات، اتاق‌های گفتگوی نایت کافه و صف مدل‌های تنظیم‌شده را کنترل می‌کنند.

با توجه به شرایط کاری بدی که مدیران محتوا اغلب در معرض آن هستند، از Elle خواستم اطلاعات بیشتری در مورد شیوه های جذب ناظم در NightCafe ارائه دهد. او بيان کرد که تیم پولی از طریق یک شرکت برون سپاری مستقر در اندونزی (او نام نمی برد) اداره می شود و توسط یکی از کارکنان داخلی نایت کافه نظارت می شود.

کافه شبانه
چند نتیجه برای عبارت جستجوی "کوکاکولا".
اعتبار تصویر: کافه شبانه

ال بيان کرد که همه گردانندگان پولی "دستمزد بازار" دریافت می کنند. (در جاکارتا، حداقل دستمزد در اوایل سال 2024 حدود 325 دلار در ماه بود.)

مانند Civitai، کافه شبانه برای محتوای «NSFW» خط‌مشی مشخصی دارد: بدون برهنگی آشکار، اما ژست‌های تحسین‌برانگیز (با سینه‌های برهنه و تنبل‌ها)، خون و خون‌ریزی، تصاویر گرافیکی از جنگ، و تصاویر غیرقانونی. استفاده از مواد مخدر (به عنوان مثال، میکیز سیگار کشیدن بلانت). این تا حدودی به مدل بستگی دارد. به عنوان مثال، DALL-E 2 OpenAI دارای مجموعه ای سخت گیرانه از فیلترها است.

چرا با وجود خطرات و بدون هیچ گونه واترمارکی (که ممکن است به زودی در کالیفرنیا از نظر قانونی اجباری شود) اجازه دهید تصاویر NSFW از سوء استفاده جلوگیری کنند؟ در مورد سوال اول، ال می گوید که این امر "آزادی هنری" را خفه می کند.

ما اجازه می دهیم برهنگی هنری خفیف و تم های بزرگسالان در سایت با برچسب NSFW در سایت قرار گیرند، اما نه به صورت مستقیم. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا برای کاربران خود در استانداردهای جامعه خود خط بکشیم تا آنها بفهمند چه چیزی مجاز است و چه چیزی غیرمجاز است. ما به جامعه خود افتخار می کنیم و به عنوان «مرکز» همه چیزهای هنر هوش مصنوعی هستیم.»

از چند جستجوی من، به نظر نمی رسد که NightCafe با چیزهای اعتراض آمیزی که از مرزها عبور می کنند غرق شده باشد . اما نمی‌توانستم توجه نکنم که بیشتر تصاویر «سکسی» زنان را نشان می‌دهند - یک الگوی ناگوار در چنین پلتفرم‌هایی.

جایی که کافه شبانه از اینجا می رود

مانند بسیاری از استارت‌آپ‌ها در فضای مولد هنر مبتنی بر هوش مصنوعی، به نظر می‌رسد که NightCafe در الگوی نگه‌داری قرار دارد. این مدل‌های جدید را آنلاین می‌آورد، از جمله مدل‌های تولیدکننده ویدیو مانند Stable Video Diffusion. اما قایق را زیاد تکان نمی دهد - دلیل ناگفته این است که یک تصمیم یا مقررات دادگاه می تواند نایت کافه را مجبور کند که در کل عملکرد خود تجدید نظر کند.

با این حال، به نظر می رسد ال فکر می کند که کافه شبانه پاهایی دارد و نیازی به سرمایه گذاری خارجی ندارد.

راسل گفت: «اکثر رقبای ما طی دو سال گذشته در حالی که تولید تصویر داغ بود، پول جمع آوری کردند. «تقریباً همه آنها تولید تصویر را با ضرر برای به دست آوردن کاربران ارائه می دادند یا هستند. همه آنها نمی توانند موفق شوند. NightCafe پیشگام تلاقی هوش مصنوعی و هنر بود، اما همچنین از این ایده دفاع کرد که خلاقیت با استفاده از فناوری پیشرفته باید برای همه قابل دسترس باشد.

با وجود اینکه چنین محصولی چقدر می تواند سودآور باشد، هیچ برنامه ای برای ارائه NightCafe سازمانی وجود ندارد (به کناری موانع اعتدالی). ال می گوید که تمرکز بر ایجاد یک جامعه و "مرکز اجتماعی" در بالای جدیدترین مدل های تولیدی باقی خواهد ماند.

او گفت: «یکی از چالش‌هایی که صنعت با آن مواجه است این است که مدل‌های تولید تصویر آنقدر خوب می‌شوند که به زودی کالایی خواهند شد. «در آن صورت شرکت‌ها روی چه چیزی رقابت می‌کنند؟ در نایت کافه، ما تمرکز خود را بر جمع‌آوری مدل‌های برتر برای ارائه بهترین تنوع و بالاترین سطح فناوری انتخاب کرده‌ایم.

خواهیم دید که چگونه از اینجا در آب های متلاطم حرکت می کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است