متن خبر

فیسکر شکست خورد زیرا آماده نبود یک شرکت خودروسازی باشد

فیسکر شکست خورد زیرا آماده نبود یک شرکت خودروسازی باشد

شناسهٔ خبر: 572250 -




دو سال پیش، یکی از کارمندان شرکت Fisker به من بيان کرد که اصلی ترین نگرانی در داخل استارت‌آپ EV این نیست که شاسی‌بلند Ocean آن ساخته شود یا خیر. فیسکر ساخت اولین خودروی برقی خود را به تامین کننده خودرو مگنا برون سپاری می کرد. هدف شروع تولید این استارت آپ در نوامبر 2022 تهاجمی بود، اما برای شرکتی مانند مگنا که وسایل نقلیه ای مانند BMW می سازد غیرممکن بود.

در عوض، این شخص گفت، کارمندان به طور فزاینده‌ای نگران بودند که فیسکر برای رسیدگی به تمام مشکلاتی که پس از قرار دادن خودرو در جاده توسط یک شرکت پیش می‌آید، آماده نباشد. آنها نگران بودند که تمام تمرکزشان روی ساخت ماشین بود و نه شرکت.

این مکالمه با من گیر کرد زیرا هنریک فیسکر، بنیانگذار و مدیر عامل فیسکر، یک دهه پیش یک استارت آپ خودرو شکست خورد، مسلماً به همین دلیل. آن شرکت، Fisker Automotive، یک خودروی اسپورت هیبریدی را در اختیار چند هزار مشتری قرار داد. اما این شرکت بلافاصله پس از آن که با شکایت هایی در مورد کیفیت، شکست تامین کننده باتری خود و طوفانی که به معنای واقعی کلمه یک کشتی پر از وسایل نقلیه را غرق کرد، دست به کار شد.

هشدار کارمند مبنی بر اینکه فیسکر جدید در مسیری مشابه حرکت می کند، قابل توجه و در نهایت پیش بینی کننده بود. فیسکر این هفته پس از صرف تنها یک سال برای ارسال SUV خود به مشتریان در سراسر جهان، درخواست حفاظت از ورشکستگی فصل 11 را داد. تا حد زیادی، خنثی کردن آن مستقیماً با ناتوانی آن در رسیدگی به نگرانی‌هایی که کارمند در سال 2022 مطرح کردند، مرتبط است.

این شخص تنها نبود ده‌ها نفر دیگر که در فیسکر کار می‌کردند، از آن زمان این احساس را با من تکرار کرده‌اند، تقریباً همه آنها به شرط ناشناس ماندن، زیرا می‌ترسیدند شغل خود را از دست بدهند یا شرکت را تلافی کنند. آن گفتگوها حکایت از داستان هایی داشت که من در مورد آنها گزارش کردم - مشکلات کیفیت و خدمات اقیانوس، هرج و مرج داخلی فیسکر، و تصمیمات هنریک فیسکر و یکی از بنیانگذاران، همسر، مدیر مالی و مدیر ارشد اجرایی او، گیتا گوپتا-فیسکر، که شرکت را به سقوط کشید.

همانطور که قبلاً برای TechCrunch و Bloomberg News گزارش داده بودم، اکثر آنها به من گفتند که چگونه عدم آمادگی عمیق بود و تقریباً در تمام بخش های شرکت نفوذ کرد.

نرم افزاری که شاسی بلند Ocean را تامین می کند، ضعیف بود. این امر به تاخیر در عرضه SUV کمک کرد و حتی اولین تحویل در ماه می 2023 را به زانو درآورد که فیسکر مجبور شد مدت کوتاهی پس از تحویل آن را برگرداند و عیب‌یابی کند. اتفاق مشابهی زمانی رخ داد که این شرکت اولین تحویل خود را در ژوئن 2023 در ایالات متحده انجام داد، زمانی که شاسی بلندهای یکی از اعضای هیئت مدیره آن اندکی پس از تحویل، برق خود را از دست دادند.

این شرکت خودروهای شاسی بلند Ocean را بسیار کمتر از آنچه که در ابتدا پیش بینی می کرد ارسال کرد. حتی پس از اینکه چندین بار هدف خود را برای سال 2023 کاهش داد، همچنان در تلاش برای رسیدن به اهداف فروش داخلی خود بود. کارمندان فروش داستان های تماس مکرر با مشتریان بالقوه را به امید فروش وسایل نقلیه بازگو کرده اند، زیرا تعداد انگشت شماری از مشتریان جدید وارد می شدند.

بسیاری از مشتریانی که Ocean خود را تحویل گرفتند، با مشکلاتی مانند قطع ناگهانی برق، مشکل در سیستم ترمز، فونت های کلیدی مشکل دار، دستگیره های مشکل دار درها که می تواند به طور موقت آنها را در داخل یا خارج از ماشین قفل می کند، و نرم افزار باگ مواجه شدند. (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه چهار تحقیق در مورد اقیانوس آغاز کرده است. )

فیسکر با کیفیت برخی از تامین کنندگان خود دست و پنجه نرم کرد و کارمندان گفته اند که بافر مناسبی از قطعات یدکی تولید نکرده است. این امر فشار مضاعفی را بر افرادی که مسئول تلاش برای تعمیر خودروها بودند، به دلیل مشکلاتی که داشتند، وارد کرد و در نهایت منجر به برداشت قطعات نه تنها از خط تولید مگنا در اتریش، بلکه از خودروی هنریک فیسکر نیز شد. (فیسکر این ادعاها را رد کرده است. )

در تمام این مدت، کارمندان رده های پایین و متوسط ​​تمام تلاش خود را برای کمک به پایگاه مشتری با رشد آهسته انجام دادند. یکی از مالکان به من بيان کرد که یکی از کارمندان در هنگام تشییع جنازه با تلفن همراه شخصی خود تماس تلفنی گرفت. سایر کارمندان داستان‌هایی از کارگرانی که در بیمارستان مشغول کسب و کار شرکت بودند، نقل کردند. بسیاری روزها، شب‌ها و آخر هفته‌ها طولانی کار می‌کردند - تا جایی که حداقل یک کارمند ساعتی یک دعوای کلاسی آینده‌نگر را در مورد همین موضوع ثبت کرده است.

خود این شرکت در موارد متعدد اعتراف کرد که کارکنان کافی برای رسیدگی به هجوم درخواست‌های خدمات مشتری را ندارد. این مکان دیگری بود که کارگران بخش‌های دیگر وارد آن شدند. حتی برخی از آن‌ها با وجود اینکه هفته‌ها یا ماه‌ها پیش فیسکر را ترک کرده‌اند، هنوز با مشتریان تماس می‌گیرند.

فیسکر در کار دنیوی و در عین حال جدی که یک شرکت سهامی عام بود نیز با مشکل مواجه شد. به لطف شیوه های حسابداری داخلی نامرتب، مسیر حدود 16 میلیون دلار پرداخت مشتری را در یک نقطه از دست داد. این شرکت در گزارش‌دهی مورد نیاز خود به کمیسیون بورس و اوراق بهادار با تأخیرهای متعدد مواجه شد. یکی از این تاخیرها به یکی از بزرگترین وام دهندگان این شرکت اجازه داد تا بالاخره در ماه های پایانی کنترل را در دست بگیرد.

علی‌رغم همه این‌ها، فیسکر همچنان سرعت خود را برای عرضه به بازار به عنوان یک دستاورد در آغاز فرآیند ورشکستگی اعلام می‌کند. یک سخنگوی بی نام در یک بیانیه مطبوعاتی درباره پرونده فصل 11 گفت: «فیسکر از زمان تأسیس ما پیشرفت باورنکردنی داشته است و شاسی بلند Ocean را دو برابر سریعتر از آنچه در صنعت خودرو انتظار می رفت به بازار عرضه کرده است».

این نماینده زودگذر شرکت ادامه می دهد که فیسکر "با بازارهای مختلف و بادهای مخالف اقتصاد کلان روبرو شد که بر توانایی ما برای عملکرد کارآمد تأثیر گذاشته است. " در حالی که این مطمئناً تا حدی درست است، در غیر این صورت هیچ تحلیل درونی در مورد مسائل بی شماری که شرکت را به این لحظه در زمان رسانده است وجود ندارد.

شاید این موضوع در رسیدگی های فصل 11 ظاهر شود، جایی که شرکت به دنبال تسویه بدهی های خود (که مدعی است بین 100 تا 500 میلیون دلار است) و تخلیه یا تغییر ساختار دارایی های خود (در مجموع بین 500 تا 1 میلیارد دلار) است.

آنچه بعدا اتفاق می افتد بستگی به نحوه انجام این روند دارد. فیسکر همیشه یک رویکرد «سبک دارایی» را در پیش می گرفت و خود را به نحوه استفاده اپل از فاکسکان برای کمک به تبدیل آیفون به یک پدیده جهانی تشبیه می کرد. مشکل سبک بودن دارایی این است که طبیعتاً به این معنی است که وقتی اوضاع خراب می شود، کمتر برای وام گرفتن یا فروش وجود دارد.

مگنا تولید Ocean را متوقف کرده و انتظار دارد در نتیجه امسال درآمدی معادل 400 میلیون دلار از دست بدهد. هنوز مشخص نیست که فیسکر در محصولات آینده خود، خودروی الکتریکی زیر 30 هزار دلاری و پیکاپ آلاسکا، چقدر پیشرفت کرده است. شرکت مهندسی که این خودروها را با فیسکر توسعه می‌داد اخیراً از این استارت‌آپ شکایت کرد و پروژه‌ها را زیر سوال برد.

فیسکر در بیانیه مطبوعاتی خود بيان کرد که به "عملیات کاهش یافته" از جمله "حفظ برنامه های مشتری و پرداخت غرامت به فروشندگان مورد نیاز به صورت پیش رو" ادامه خواهد داد. به عبارت دیگر، در صورت وجود خریدار مایل از دارایی هایی که در مورد فصل 11 برای فروش گذاشته است، به مدیریت یک عملیات بدون استخوان ادامه خواهد داد.

یک دهه پیش، Fisker Automotive ورشکسته خریدار پیدا کرد. در نهایت به یک استارتاپ معروف به Karma Automotive تبدیل شد که هنوز به طور اسمی در حال حاضر وجود دارد. اخیراً نتایج مشابهی وجود داشته است. سه استارت‌آپ دیگر خودروهای برقی که اخیراً اعلام ورشکستگی کردند - Lordstown Motors، Arrival و Electric Last Mile Solutions - توانستند دارایی‌های خود را به شرکت‌های همتا در این فضا بفروشند.

اما سرنوشت نهایی این استارت‌آپ و دارایی‌های آن، مشکل اساسی را تغییر نخواهد داد: فیسکر آماده نبود تا با عرضه یک خودروی معیوب به بازار دست و پنجه نرم کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است