به نظر می رسد ثبت اختراع اخیر توسط فورد با عنوان "سیستم ها و روش های تشخیص تخلفات سرعت" نشان می دهد که این شرکت به دنبال روشی است که به طور خودکار از رانندگانی که دارای سرعت غیرمجاز هستند استفاده کند.
به گفته اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) ، این پرونده به تحلیل راههایی میپردازد که فورد میتواند از وسایل نقلیه خود و فناوری دوربین و حسگر داخل هواپیما برای شناسایی یک راننده با سرعت زیاد و سپس گزارش آنها به مقامات استفاده کند.
مجموعهای از طرحهای اولیه و نمودارهای جریان نشان میدهد که چگونه فناوری فورد میتواند تشخیص دهد که یک همکار راننده در حال رانندگی بیش از حد مجاز است، سپس دوربین را فعال میکند و تصاویر را قبل از ارسال اطلاعات به "وسایل نقلیه تعقیب" مجاور یا وارد کردن آن به سرور ثبت میکند.
در این پتنت آمده است که سرعت خودروی متخلف، دادههای موقعیت مکانی GPS و تصاویر یا فیلمهای واضح را میتوان ثبت کرد و به مقامات مربوطه ارسال کرد تا پس از آن تصمیم بگیرند که تعقیب و گریز را آغاز کنند.
با این حال، فورد در ثبت اختراع مشخص نمی کند که آیا این فناوری بالقوه آینده فقط برای اتومبیل های گشت پلیس که مخصوصاً تطبیق داده شده اند، یا می تواند برای وسایل نقلیه مسافربری یا حتی تاکسی های خودران نصب شود یا خیر.
در واقع، فورد ممکن است اصلاً این فناوری را دنبال نکند. و حتی اگر این کار را انجام دهد، می تواند تا زمانی که وارد تولید شود، دست های خود را از آن بشوید.
احتمالاً چیز خوبی است، زیرا این برند پیشنهاد میکند که مالکان فورد اساساً به ناوگانی از جاسوسان برای پلیس محلی تبدیل شوند.
برادر بزرگ شما را تماشا می کند
به لطف افزایش فناوری دوربین، عملکرد سنسور و حتی هوش مصنوعی، رانندگان مدرن اکنون به دلیل سرعت غیرمجاز و سایر تخلفات رانندگی تحت نظارت بیشتر قرار دارند.
اکنون تقریباً غیرممکن است که از چراغ قرمز عبور کنید، با سرعت در جاده ها حرکت کنید، در خط اتوبوس رانندگی کنید یا تصادفاً یک گذرگاه را مسدود کنید بدون اینکه جریمه شوید و جریمه شوید.
علاوه بر این، معرفی نسل بعدی دوربینهای ترافیکی مجهز به هوش مصنوعی اکنون میتوانند زمانی را که رانندگان پشت فرمان از تلفن همراه استفاده میکنند، کمربند ایمنی نبسته یا کارهای «مزاحمکننده» دیگری انجام میدهند، تشخیص دهند.
بسیار بعید است که حق اختراع اخیر فورد روز به روز روشن شود، اما به این احساس عمومی کمک نمی کند که انواع نظارت ها از کنترل خارج می شود.
رانندگان در حال حاضر از میزان داده های رانندگی که بین خودروسازان و کارگزاران بیمه رد و بدل می شود، یا اینکه چگونه وسایل نقلیه تعریف شده نرم افزاری مشغول ردیابی هر حرکت هستند، نگران هستند.
در اروپا، اکنون اجباری است که همه خودروهای جدید فروخته شده مجهز به آپشن های دستیار سرعت هوشمند باشند، که یا به طور خودکار خودرو را تا حد مجاز سرعت مجاز جاده کاهش میدهد یا راننده را با آکوستیک و لمس آزاردهندهتر آزاردهندهتر میکند.
به زودی، هر خودروی جدید آنقدر آزاردهنده خواهد بود که دیگر نیازی به فوردهای خنده دار در خیابان ها نخواهد بود.
ارسال نظر