آیا تا به حال در کاوا غذا خورده اید ؟ من این کار را نکردهام، اما طرفداران رستورانهای زنجیرهای سریع و معمولی که غذاهای مدیترانهای سرو میکنند، پس از اینکه اخیرا فرم S-1 را برای IPO خود ثبت کرد، سریعاً در توییتر توضیح دادند.
Neeraj Agrawal، یکی از ساکنان یک اندیشکده متمرکز بر رمزنگاری، به شوخی گفت: «این چیپوت برای بیش از ۳۰ نفر است که احساس میکنند باید فیبر بیشتری بخورند. نظرات در اینجا در TechCrunch بیشتر تقسیم شده بود، و آریا علمالهدایی، خبرنگار فضایی، آن را «یکی از مورد علاقههای [او]» خواند، در حالی که ربکا بلان، گزارشگر حملونقل، آن را «غذای ساختگی اسرائیل» توصیف کرد.
صرافی استارتاپ ها، بازارها و پول را تحلیل می کند.
آن را هر روز صبح در TechCrunch+ بخوانید یا هر شنبه خبرنامه The Exchange را دریافت کنید.
صرف نظر از اینکه حق با چه کسی است، افراد زیادی در Cava غذا خورده اند. این به لطف این است که این شرکت به سرعت جای پای خود را در ایالات متحده از ۲۲ مکان در سال ۲۰۱۶ به ۲۶۳ مکان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ گسترش داد. بخشی از این رشد به دلیل خرید رقیب زنجیره ای سریع و معمولی Zoes Kitchen در سال ۲۰۱۸ به قیمت حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود.
کاوا اولین رستوران زنجیرهای با پشتوانه سرمایهگذاری سریع نیست که به صورت عمومی عرضه میشود و TechCrunch در مورد آن نوشته است: Sweetgreen در اواخر سال ۲۰۲۱ پس از ثبت یک رکورد قابل توجه در جمعآوری سرمایه عمومی شد.
پایگاه سرمایهگذاران کاوا شامل ترکیبی از شرکتهای مخاطرهآمیز (Revolution، Riverbend Capital) و سایر سرمایهها، مانند شرکت سهام خصوصی Act 3 Holdings و سرمایهگذاری سرمایهگذاری در بازار سرمایه است. آخرین دور تأمین مالی این زنجیره رستوران، یک معامله ۱۹۰ میلیون دلاری به رهبری گروه T. Rowe Price، بین ۱.۳ تا ۱.۵ میلیارد دلار ارزش گذاری شد، بسته به اینکه به کدام منبع نگاه می کنید (PitchBook می گوید این معامله ۲۳۰ میلیون دلار بود).
آنچه برای اهداف ما اهمیت دارد این است که کاوا یک شرکت سرمایهگذاری شده است که با ارزشگذاری تکشاخ به بورس میرود.
آه، چقدر دلم برای پرونده های IPO تنگ شده است! مشابه یک فنجان آب خنک برای شخصی در بیابان، عرضههای عمومی دادههای زیادی را ارائه میکند که میتواند به ما در درک بهتر بازارهای استارتآپ و ارزش بالقوه شرکتها در هنگام خروج کمک کند. متأسفانه، از آنجایی که کاوا یک زنجیره سریع و معمولی است و مثلاً یک شرکت وب ۳ یا یک استارت آپ نرم افزاری نیست، برای استارتاپ های فناوری که به دنبال عمومی شدن هستند، به خوبی قابل مقایسه نیست.
اما، این IPO می تواند بخش زیادی از سرمایه سرمایه گذاری شده را بگیرد و آن را به حامیان و بنیانگذاران Cava بازگرداند. بازیافت سرمایه از طریق خروجی های بزرگ یک اصل کلیدی مدل سرمایه گذاری است، و با حجم خروجی در ناودان، هر نقدینگی در حال حاضر نقدینگی خوبی است.
با در دست داشتن IPO خود Sweetgreen در آینه دید عقب و نتایج سه ماهه اول ۲۰۲۳ آن، میتوانیم تلاش کنیم تا در محدوده ارزشگذاری کاری برای Cava قرار بگیریم. این به ما امکان میدهد تخمین بزنیم که حامیان آن در خروج از آن چقدر خوب عمل خواهند کرد. و، میتوانیم در نظر بگیریم که IPO این شرکت چه تأثیری بر دیگر استارتآپهایی که به دنبال عمومی شدن هستند، داشته باشد.
به نظر خوب میاد؟ بیایید Cava-ort و از آن لذت ببرید!