صنعت بازی های چین برای اولین بار در سال های اخیر کوچک شده است

در دهه گذشته، صنعت بازی های چین رشد انفجاری داشته است، از نظر اندازه بازار از ایالات متحده پیشی گرفته و غول های انتشاراتی جهانی مانند Tencent و NetEase را به وجود آورده است. این رونق تا حدی ناشی از جمعیتی است که به سرعت در حال ورود به اینترنت و افزایش قدرت خرید بودند. اما دوران اوج به پایان رسیده است زیرا بازار به اشباع نزدیک می شود و مصرف کنندگان کیف پول خود را در زمان بادهای معکوس اقتصادی محکم می کنند.
بر اساس گزارش های قبلی انجمن برتر صنعت بازی چین، بخش بازی های ویدیویی چین برای اولین بار از سال 2008 کاهش فروش داشته است. طبق گزارش جدیدی که این انجمن در روز سه شنبه منتشر کرد، بازار در سال 2022 از فروش بازی های ویدیویی 265.9 میلیارد یوان (39 میلیارد دلار) درآمد داشت که نسبت به سال گذشته 10.33 درصد کاهش داشت. اندازه کلی کاربر به 664 میلیون کاهش یافت که 0.33 درصد کمتر از سال قبل است.

فروش بازی های چین از سال 2008 تا 2018 توسط انجمن برتر صنعت بازی های این کشور منتشر شده است. لینک گزارش

فروش بازی های چین از سال 20014 تا 2022 که توسط انجمن صنعت بازی های برتر این کشور منتشر شده است. لینک گزارش
این کاهش فشار بر صنعتی را تشدید کرد که قبلاً با مشکل مواجه بود. در سالهای اخیر، چین مجموعهای از سرکوب بازیهای ویدیویی را به راه انداخته است، محتوایی را که از نظر ایدئولوژیک مخالف است و زمان پخش را در میان کاربران زیر سن محدود میکند. در میان تغییرات صنعت، تنظیم کننده ها صدور مجوزهای بازی جدید را برای ماه ها متوقف کردند. این فرآیند از سر گرفته شده است، اما اکنون زمان بیشتری طول می کشد و شرکت ها هزینه بیشتری برای انطباق با آن دارند.
برای ایجاد فرصتهای رشد جدید، توسعهدهندگان از استودیوهای قدیمی گرفته تا غولهایی مانند Tencent به خارج از کشور میروند. بازیهای چینی سالهاست که صادر میشود، اما در چند وقت اخیر در غرب شروع به فروپاشی کرده است. به گفته شرکت تحقیقات بازار Sensor Tower، در پایان سال 2020، عناوین ساخت چین 20 درصد از درآمد بازی های موبایلی در ایالات متحده را به خود اختصاص دادند. ژوئیه گذشته، 39 بازی از 100 بازی برتر موبایل از نظر درآمد در سراسر جهان متعلق به شرکت های چینی بود.
این نسبت ممکن است در واقعیت حتی بالاتر باشد زیرا توسعه دهندگان بازی چینی، مانند سایر انواع خدمات اینترنتی، به طور فزاینده ای سعی می کنند منشأ آنها را پنهان کنند تا از واکنش منفی برچسب "چینی" جلوگیری کنند. به عنوان مثال، هند صدها برنامه چینی را در سال های اخیر ممنوع کرده است، از جمله محبوبیت جهانی PUBG Mobile، زیرا روابطش با چین تیره شده است.
بر اساس گزارش صنعت، بازیهای ساخت چین سال 2022 موفق دیگری را ثبت کردند و 17.3 میلیارد دلار فروش خارج از کشور به دست آوردند. اگرچه این رقم نسبت به سال قبل 3.7 درصد کاهش داشت، اما این کاهش بسیار کمتر از میزان فروش داخلی بود.
چین به ساخت بازیهای موبایلی پرسود و اعتیادآور شهرت دارد، اما غولهای بازیهای این کشور اکنون به دنبال ساخت بازیهای جهانی با بودجه بالا هستند که در آزمون زمان مقاومت کنند. Tencent، بزرگترین شرکت بازی سازی جهان از نظر درآمد، یک بازی کنسول AAA را در پایگاه Lightspeed خود در لس آنجلس در دست ساخت دارد (Lightspeed بیشتر به خاطر ابداع نسخه موبایل PUBG مشهور است). NetEase دشمن Tencent نیز مشغول راه اندازی فروشگاه در خارج از کشور است. این شرکت پس از اعلام اولین دفتر ایالات متحده خود در آستن در ماه مه گذشته، اخیراً یک استودیوی جدید دیگر را به اشتراک گذاشته است.
ارسال نظر