سهم خوراکیها از سبد خرید خانوار چقدر شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مراکز آماری برای محاسبه تورم ابتدا یک سبد مشخص از کالاها را در نظر میگیرند و به هر کدام از آنها وزن میدهند. این وزن در حقیقت همان میزان اهمیت آن کالا در سبد مصرفی خانوار را مشخص میکند. پس از وزندهی به گروههای کالایی، شاخص قیمت آنها را محاسبه کرده و تورم کل کشور را بدست میآورند.
لذا به طور کلی میتوان بيان کرد هرچه وزن یک کالا در سبد مصرف خانوار افزایش پیدا کند، تغییرات قیمت در این گروه کالایی اثر بیشتری بر تورم خواهد گذاشت. در نتیجه میتوان بيان کرد ثابت ماندن این وزنها (ضرایب اهمیت) در طی زمان میتواند آمارها را با خطا روبرو کند. به همین دلیل مراکز آماری در مقاطع زمانی مشخصی (زمان تغییر سال پایه) این ضرایب را تغییر میدهند و بر اساس سبد مصرف حقیقی خانوار، این اوزان را بروز میکنند.

پس تا به اینجا مشخص شد که ضرایب اهمیت، میزان اهمیت هر کالا در ایجاد تورم را مشخص میکند و از دل سبد مصرف خانوار محاسبه شده است. هرچه کالایی در سبد مصرفی خانوار مهمتر شود ضریب اهمیت آن نیز در طی زمان افزایش مییابد.
در این گزارش به تحلیل ضرایب اهمیت در «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و اجزای این گروه در سه سال پایه ۱۳۹۰، ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ پرداخته شده است.
مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «سنگینی خوراکیها در سبد خرید خانوار» بخوانید.
خبرکاو
ارسال نظر