متن خبر

«سمفا»؛ سامانه‌ای که موفقیتش در گروی شفافیت است

«سمفا»؛ سامانه‌ای که موفقیتش در گروی شفافیت است

اخبار«سمفا»؛ سامانه‌ای که موفقیتش در گروی شفافیت است
شناسهٔ خبر: 109461 -




خبرکاو:

به گزارش سینماپرس، سیستم «سمفا» یا سامانه مدیریت فروش و اکران سینما طرح جدیدیاستکه از ابتدای تیرماه آغاز به کار کرد؛ سیستمی که شاید همچنان ابهاماتی در مورد آن وجود دارد اما در کنار مخاطبان، بالاخص فیلمسازان آن را اتفاقی ایده‌آل برای خودشان می‌دانند. خصوصا از این جهت که سهم صاحبان فیلم و پخش‌کنندگان از گیشه بی‌واسطه و فرصتی کوتاه به آنان پرداخت می‌شود.

«سمفا» سراغ یکپارچه‌سازی فروش فیلم‌های روی پرده رفته و به نظر می‌تواند مسیری تازه در مسیر شفاف‌سازی اکران و خاصه اقتصاد سینما باشد؛ تا جایی که هم جلوی حواشی آمارسازی‌های تقلبی میان فیلمسازان را خواهد گرفت و هم می‌تواند حکایتی منطقی از روند گیشه و صنعت سینما داشته باشد.

در عین اینکه کسب آمار و اطلاعات دقیق از آنچه در سالن‌ها می‌گذرد اعم از میزان تماشاگران، سینماهای مرجع و غیره راه را برای برنامه‌ریزی‌های بعدی هموارتر می‌کند.

اکران تعطیلی در سینما

برحسب اعلام سامانه «سمفا» قراراستاصول اکران، سرگروه‌ها، محاسبه کف فروش، آغاز و پایان اکران، ثبت مصوبات شورای صنفی نمایش و سایر موارد مرتبط از طریق این سامانه انجام گیرد.

پایانی بر انحصار بلیت فروشی برای «سینما تیکت»

این ابتکار تازه قادراستتمهیدی برای خروج انحصار فروش از سینماتیکت باشد بلکه سینماروها بتوانند ضمن رجوع به این سایت، با اتصال به سه درگاه دیگر یعنی آپ، ایرانتیک و سینمابلیت امکان خرید بلیت را برای کلیه سینماهای کشور داشته باشند. اینگونه نیز نوید شکسته شدن انحصار در فرآیند فروش بلیت سینماها قابل مشاهده خواهد بود. چه بسا تلاش برای رقابت فیلم‌های بهتر و کیفیت در خدمت رسانی برای جذب مخاطب از دیگر مزیت‌های این طرح است.

«سمفا» به ظاهر قراراستترمینال مرکزی برای داده‌های سینمای ایران در بخش فروش بلیت باشد و براین اساس نیز همه سینماهای کشور باید چینش فیلم‌ها، سانس‌ها و دیگر امکانات مربوط به اکران فیلم‌ها را بارگذاری کنند. با چنین امکانی و ارائه اطلاعاتی دقیق، دست مخاطب در فهم جزئیات نمایش هر فیلم در هر سینما میسر می‌شود.

سمفا

اهالی سینما چشم انتظار جزئیات بیشتر از «سمفا»

با این حال مهمترین حواشی روزهای اخیر در مورد «سمفا» که با آغاز به کار آن همراه بود، بحث بر سر مالکیت آن و حضور برخی چهره‌های پرنفوذ و ذی‌نفع در راه‌اندازی آن است؛ هرچند که این نیز با انکار و اثبات‌هایی مواجه شده!

بیان کرده می‌شود مالکیت سمفا منحصر به وزارت ارشاد و سازمان سینماییاستو اشخاص حقیقی و حقوق دیگری سهمی در مالکیت آن ندارند. بنابراین این طرح نیازمند ارائه جزئیات بیشتر و خصوصا شفافیتاستتا این نیز به بی‌راهه و احتمالا در دست برخی خواص نرود.

قراراستآمار حاصل از میزان فروش هر فیلم به تفکیک روز، سالن، سانس، قیمت بلیت و فروشنده (نام درگاه فروش) به صورت آنلاین و  برخط «سمفا» به نمایش درآید گرچه فعلا سامانه سما چیزی جز واژه «به ‌زودی» را نمایش نمی‌دهد!

*آنا

برچسب‌ها

محبوب کن - فیس نما

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

طراحی و اجرا مهدی نوروزی -کليه حقوق تعلق دارد به سایت خبرکاو