سخنرانی اصلی انویدیا در GTC شگفتانگیز بود
سان خوزه - "امیدوارم متوجه شده باشید که این یک کنسرت نیست."، جنسن هوانگ، رئیس انویدیا، خطاب به مخاطبان زیادی گفت: "امیدوارم متوجه شده باشید که این یک کنسرت نیست." او چیزی که شاید کاملاً مخالف کنسرت است را اینگونه معرفی کرد: رویداد GTC این شرکت. "شما به یک کنفرانس توسعه دهندگان رسیده اید. علوم زیادی برای توصیف الگوریتم ها، معماری کامپیوتر، ریاضیات وجود خواهد داشت. وزن بسیار سنگینی را در اتاق احساس می کنم. ناگهان، شما در جای اشتباهی هستید.»
شاید این یک کنسرت راک نبوده باشد، اما ژاکت چرمی که مدیرعامل 61 ساله سومین شرکت باارزش جهان را بر تن داشت، مطمئناً تعداد زیادی طرفدار در بین تماشاگران داشت. این شرکت در سال 1993 راه اندازی شد و ماموریت داشت محاسبات عمومی را از محدودیت های خود عبور دهد. «محاسبات شتابدار» به فریاد جمعآوری انویدیا تبدیل شد: آیا ساخت تراشهها و بردهایی که بهجای یک هدف کلی، تخصصی هستند، عالی نیست؟ تراشه های انویدیا به گیمرهای تشنه گرافیک ابزارهای مورد نیاز برای بازی با وضوح بالاتر، با کیفیت بالاتر و نرخ فریم بالاتر را می دهند.
سخنرانی روز دوشنبه به نوعی بازگشت به ماموریت اصلی شرکت بود. من میخواهم روح انویدیا، روح شرکت ما، در تقاطع گرافیک کامپیوتری، فیزیک و هوش مصنوعی را به شما نشان دهم که همه در داخل یک کامپیوتر متقاطع هستند.
سپس، برای دو ساعت بعد، هوانگ یک کار نادر انجام داد: او هول کرد. سخت . هرکسی که به سخنرانی اصلی آمده بود و انتظار داشت که تیم کوک را با یک سخنرانی شیک و متمرکز بر مخاطبان به نمایش بگذارد، مطمئناً ناامید می شد. به طور کلی، سخنرانی کلیدی از نظر فنی، پرمخاطب و بدون عذرخواهی یک کنفرانس توسعه دهندگان بود.
ما به پردازندههای گرافیکی بزرگتری نیاز داریم
واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) جایی است که Nvidia شروع به کار کرد. اگر تا به حال کامپیوتری ساخته اید، احتمالاً به کارت گرافیکی فکر می کنید که در یک اسلات PCI قرار می گیرد. سفر از آنجا شروع شد، اما از آن زمان تا کنون راه زیادی را پیموده ایم.
این شرکت پلتفرم جدید Blackwell خود را معرفی کرد که یک هیولای مطلق است. هوانگ او میگوید که هستهی پردازنده «محدودیتهای فیزیک را تحت فشار قرار میدهد که یک تراشه چقدر میتواند بزرگ باشد». از ترکیب قدرت دو تراشه استفاده می کند و سرعت 10 ترابیت بر ثانیه را ارائه می دهد.
هوانگ در حالی که نمونه اولیه بلک ول را در دست داشت، گفت: «من تجهیزاتی به ارزش حدود 10 میلیارد دلار در اینجا نگهداری می کنم. هزینه بعدی 5 میلیارد دلار خواهد بود. خوشبختانه برای همه شما، از آنجا ارزان تر می شود." قرار دادن دسته ای از این تراشه ها در کنار هم می تواند قدرت واقعاً چشمگیری را ایجاد کند.
نسل قبلی پردازنده گرافیکی بهینه شده با هوش مصنوعی Hopper نام داشت. بلک ول بسته به نحوه اندازه گیری آن بین 2 تا 30 برابر سریعتر است. هوانگ توضیح داد که ساخت مدل GPT-MoE-1.8T به 8000 پردازنده گرافیکی، 15 مگاوات و 90 روز زمان نیاز دارد. با سیستم جدید، شما می توانید تنها از 2000 پردازنده گرافیکی استفاده کنید و 25 درصد از انرژی را مصرف کنید.
این پردازندههای گرافیکی حجم خارقالعادهای از دادهها را به اطراف منتقل میکنند – که این موضوعی بسیار خوب به موضوع دیگری است که هوانگ در مورد آن صحبت کرده است.
بعدش چی
انویدیا مجموعه جدیدی از ابزارها را برای خودروسازانی که بر روی خودروهای خودران کار می کنند عرضه کرد. این شرکت قبلاً یکی از بازیگران اصلی در رباتیک بود، اما با ابزارهای جدیدی برای رباتیکها برای هوشمندتر کردن رباتهای خود، سرعتش را دو چندان کرد.
این شرکت همچنین Nvidia NIM را معرفی کرد، یک پلتفرم نرم افزاری با هدف ساده سازی استقرار مدل های هوش مصنوعی. NIM از سختافزار انویدیا بهعنوان پایهای استفاده میکند و قصد دارد با ارائه اکوسیستمی از کانتینرهای آماده هوش مصنوعی، ابتکارات هوش مصنوعی شرکتها را تسریع بخشد. این مدل از منابع مختلف از جمله Nvidia، Google و Hugging Face پشتیبانی می کند و با پلتفرم هایی مانند Amazon SageMaker و Microsoft Azure AI ادغام می شود. NIM قابلیت های خود را در طول زمان گسترش خواهد داد، از جمله ابزارهایی برای چت ربات های هوش مصنوعی.
هوانگ گفت: «هر چیزی که بتوانید دیجیتالی کنید: تا زمانی که ساختاری وجود داشته باشد که بتوانیم برخی از الگوها را اعمال کنیم، به این معنی است که می توانیم الگوها را یاد بگیریم. و اگر بتوانیم الگوها را یاد بگیریم، میتوانیم معنی آن را درک کنیم. وقتی معنی را فهمیدیم، می توانیم آن را نیز تولید کنیم. و اینجا هستیم، در انقلاب مولد هوش مصنوعی."
ارسال نظر