سایپا یک بار دیگر قانون را زیر پا گذاشت / مردم به کجا پناه ببرند؟
به گزارش رکنا، شورای رقابت پس از 7 ماه تعلل بالاخره ۲۱ شهریور ماه به استناد ماده ۳-۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱، پس از تحلیل پیشنهاد کارگروه خودرو موضوع مصوبه ۵۳۳ شواری رقابت مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰، قیمت های محاسبه شده خودروهای تولیدی جدید گروه سایپا ، اعلامی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مندرج در نامه شماره ۱۳۴۲/۱/۳۷۰/م مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ را به اکثریت آرا حاضرین تصویب کرد و بر این اساس جدول مصوبه ۶۰۲ شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای جدید گروه سایپا به شرح ذیل اعلام شد.
پس از آن شماری از متقاضیان این خودروها نسبت به نحوه تعیین قیمت ها معترض شدند. زیرا به گفته آنها قیمت برخی از این خودروها از جمله کوییک GXR با محصولات مشابه بازار خودرو همخوانی ندارد و در مقایسه با قیمت محصولات مشابه، قیمت بالایی برای این خودرو تعیین شده است. حتی قیمت اعلام شده بدون احتساب مالیات بیش از دنا و پژو ۲۰۷ و حتی کوییک اتوماتیک است.
شرکت سایپا طبق معمول از شگرد همیشگی استفاده کرده و بدون تغییر اساسی در موتور و حتی بدنه محصولات جدید خود را به اسم گفت ن آپشن های جدید و فقط با حذف و گفت ن یک حرف از نام محصول با همکاری شورای رقابت یک شبه چند ده میلیون تومان بالا برده است. هیچ نهاد نظارتی هم پاسخگو نیست.
مخاطبین به رکنا چه گفتند؟
یکی از مخاطبین رکنا در این خصوص نوشت: سلام وقتتون بخیر، سایپا در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان از ما ثبت نام کنندگان دریافت کرد و تا امروز که حدود ۹ ماه گذشته است پول ما نزد شرکت سایپا بود.
این مخاطب در ادامه نوشت: در حال حاضر بعد از این همه وقت قیمت ناعادلانه و مبهم ارائه کردند. همچنین در طرح تبدیل که کوییک آر اس است، مصوبه ۴۷۳ اجرا نشده و از مبلغ کل فقط ۱۶ میلیون تومان کسر شده است و این ظلم به ثبت نام کنندگان این خودرو است.
این مخاطب در آخر نوشت: با توجه به موارد گفته شده خواستار اجرای کامل مصوبه ۴۷۳ هستیم. امیدوارم که شما بتوانید صدای ما باشید و به ما کمک کنید. با تشکر.
*مخاطب دیگر ضمن گلایه از اعلام قیمت جدید کوییک توسط شورای رقابت نوشت: در مورد قیمت نجومی کوییک GXR که بیشتر از پژو ۲۰۷ است، گزارش تهیه کنید.
*مخاطب دیگر در این خصوص نوشت: ما توان تکمیل وجه این خودرو را نداریم و از سازمان حمایت و شورای رقابت درخواست داریم که قیمت این خودرو را تغییر دهند و یا شرکت سایپا محصول دیگری که قیمت ارزان تری دارد را جایگزین کند.
این مخاطب در ادامه نوشت: مسئولان حداقل کاری کنند تا ما بعد از ماه ها انتظار بتوانیم با مبلغی که برای خرید پیش بینی کرده بودیم صاحب خودرو شویم.
*مخاطب دیگر نوشت: من یکی از خریداران پیش فروش سال ۱۴۰۱ کوییک جی ایکس آر هستم. می خواستم ظلمی که در حق ما شده رو خدمت شما عرض کنم تا شاید شما بتوانید با رسانه خودتان کمکی به ما کنید.
این مخاطب در ادامه نوشت: سال گذشته مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان از ما دریافت شد و تا امروز نزد شرکت سایپا و پارس خودرو بود. در حال حاضر مصوبه ۴۷۳ اجرا نشد و از مبلغ کل فقط ۱۶ میلیون تومان سود مشارکت کسر کردند و این اجرای ناقص قانون ظلم به ما است.
*مخاطب دیگر نوشت: طی پیگیری هایی که داشتیم مطلع شدیم سایپا مبلغ دعوتنامه تبدیل کوییک GXR را از ۲۸۶ به ۲۷۰ رسانده است. یعنی تنها ۱۶ میلیون تومان از مبلغ کم کرده و همچنان مصوبه را به طور کامل اجرا نکرده است.
این مخاطب در ادامه نوشت: برای خودرو کوییک GX که ارزان تر بود با اجرای مصوبه ۳۳ میلیون تومان از مبلغ نهایی کم شد ولی کوییک GXR که گران تر و پیش پرداخت بیشتری داشت را ۱۶ میلیون تومان!!! کسر شد.
متن قرارداد متقاضیان
*مخاطب دیگر نوشت: قیمت اعلام شده کوییک gxr بعد از قریب ۷ ماه بدون مالیات بیش از دنا پلاس، پژو ۲۰۷ و حتی کوییک اتوماتیک خود سایپا اعلام شد.
این مخاطب در ادامه نوشت: با توجه به داشتن سود مشارکت قرارداد ما و متن موجود در مصوبه ۴۷۳ شورا که سود نوعی تشویقی است و باید مصوبه ۴۷۳ برای آن اعمال شود باز هم شورا در حمایت از خودروساز سود ما را حذف ولی اجرای مصوبه ۴۷۳ را مشمول دانست.
یعنی مصوبه ۴۷۳ و تخلف سایپا در پیش فروش خودرو بدون قیمت قبلی. همچنین اعمال نشدن تورم به مبلغ پرداختی!
این مخاطب با ارسال مدارک خود نوشت: مبلغ قابل پرداخت بدون هیچ کاهشی بابت مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت که با اعتراض روبرو سپس حذف گردید.
دعوتنامه دوم کاهش مبلغ، خلاف جهت مصوبه شورای رقابت و به صورت دلخواه توسط سایپا پس از پیگیریهای شدید و اعتراض متعدد حدودا ۱۶ میلیون کاهش یافت.
نمونه دعوتنامه های تبدیل برای ساینا اس دوگانه و کاهش بیشتر مبلغ ودیعه دوم به دلیل اعمال مصوبه در مقایسه با دعوتنامه تبدیل gxr به sr
تخفیف ۱۲ درصدی سایپا بابت مصوبه به فروش های قبلی
مبلغ نهایی کوییک sr با اعمال مصوبه ۲۵۱.۸۵۶.۰۰۰ تومان
با کسر پیش پرداخت حدودا باید ۱۳۴.۲۰۰.۰۰۰ تومان پرداخت شود.
این مخاطب در ادامه نوشت: پس از اعلام قیمت نجومی کوییک gxr شرکت سایپا اقدام به دعوتنامه تبدیل به کوییک sr نموده که در آن در ابتدا مصوبه ۴۷۳ شورا رقابت اجرا نگردیده و بعد از کش وقوس فراوان و اعتراض حواله داران فقط مبلغ نزدیک به ۱۶ میلیون تومان به دلیل مصوبه کسر گردیده که در مقایسه با اعمال مصوبه برای طرح های قبلی بسیار ناچیز است.
چرا مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت برای طرح تبدیل کوئیک GXR اجرا نمی شود؟
پس از اعلام عجیب قیمت کوییک جی ایکس آر و اعتراض حواله داران، طرح تبدیل این خودرو به خودرو کوییک RS با قیمت ۲۸۶ میلیون تومان از سوی سایپا ارائه شد.
این در حالی است که شرکت سایپا هیچ تخفیفی برای متقاضیان سال گذشته که پیش پرداخت واریز کرده اند، در نظر نگرفته است و بدین ترتیب مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت را برای این طرح تبدیل اجرا نکرده است.
شرکت سایپا اعلام کرده است این خودرو جدید است و شامل مصوبه ۴۷۳ نمیشود. این در حالی است که طبق مصوبه ۴۷۳ خودروساز حق پیش فروش خودروی قیمت گذاری شده را ندارد.
مصوبه ۴۷۳ لازم الاجرا است
اعضای شورا در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ طی مصوبه ۴۷۳ در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر نمودند: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیشپرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در اینصورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.
براین اساس اجرای مصوبه ۴۷۳ از سوی شورای رقابت برای خودروسازان لازم الاجرا است و با توجه به اصلاحیه این مصوبه قراردادهای خودرویی دارای سود مشارکت نیز مشمول این مصوبه هستند.
به همین منظور و در راستای شفاف سازی مصوبات خودرویی شورای رقابت، طی نامه ای به دو خودروساز عمده کشور بر اجرای مصوبه ۴۷۳ تأکید شد.
محمود دودانگه، نائب رئیس شورا مورخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ طی نامهای به شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا پیرو نامه شماره ۸۵۲۵۷ مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۶ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: مصوبه جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ دارای اعتبار است و برای شرکتهای خودروسازی کماکان لازمالاجرا میباشد. لذا آن شرکتها مکلف به رعایت مفاد این مصوبه میباشند.
گفتنی است شورای رقابت بهمن ماه سال گذشته با انحصاری تشخیص دادن بازار خودرو، دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را ابلاغ کرد و پس از آن نسبت به قیمت گذاری خودرو اقدام کرد که براین اساس در فروردین ماه امسال قیمت خودروهای تولید داخل و در اردیبهشت نیز قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین و ابلاغ کرد اما برخلاف تصور مردم و ادعای این نهاد، نه تنها قیمت محصولات خودروسازان متناسب با کیفیت و آپشن ها، تعیین نشد بلکه در برخی موارد حتی بیش از تصور متقاضیان با افزایش عجیب و غریب اعلام شد و تا امروز اعتراض حواله داران را در پی داشته است.
ارسال نظر