متن خبر

رودستر SSC SC-01 معرفی شد؛ محصول غیرمستقیم شیائومی در بازار خودرو

رودستر SSC SC-01 معرفی شد؛ محصول غیرمستقیم شیائومی در بازار خودرو

شناسهٔ خبر: 440351 -




شیائومی در کنار تولید تلفن همراه هوشمند، حضوری گسترده در سایر بازارها دارد. این کمپانی به‌طور غیرمستقیم و با حمایت از برندهای نوپا در بازار خودرو نیز فعالیت می‌کند. یکی از برندهایی که توسط شیائومی حمایت می‌شود، گونگجیانپای اتو تکنولوژی (Gongjianpai Auto Technology) نام دارد. این برند اخیراً با رونمایی از یک رودستر برقی توجه رسانه‌های خودرویی را به خود جلب کرده است. رودستر سبز این شرکت SSC SC-01 نامگذاری شده و از یک پیشرانه ۴۲۵ اسب بخاری بهره می‌برد. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، SSC SC-01 بسیار چابک است و در عرض تنها ۳.۵ ثانیه می‌تواند سرعت خود را ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

نام چینی استارتاپ گونگجیانپای اوتو تکنولوژی، شیائوپائوچه (XiaoPaoChe) است. این واژه در زبان چینی یعنی خودروی اسپرت کوچک. در حقیقت عبارت SSC در نام رودستر این کمپانی از عبارت Small Sports Car برگرفته شده است. این استارتاپ که بنیانگذار آن یوتوبری به‌نام فنگ شیائوتونگ است، سال گذشته تأسیس شد و فقط دو سال عمر دارد. از زمان تأسیس، شیائومی ده‌ها میلیون یوان در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

رودستر SSC SC-01 طراحی نسبتاً عجیب‌وغریبی دارد. طول این خودرو برابر با ۴۱۰۵ میلیمتر و عرض آن برابر با ۱۸۳۰ میلیمتر است؛ ارتفاع سقف از زمین به ۱۱۶۰ میلیمتر می‌رسد و فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲۵۰۰ میلیمتر است. چینی‌ها در ساخت این رودستر برقی از یک شاسی فضایی و لوله‎‌های فولادی سه‌بعدی استفاده کرده‌اند.

مشخصات پیشرانه محصول غیرمستقیم شیائومی

پیشرانه SSC SC-01 مشتمل بر دو موتور برقی است که یکی از آنها روی محور جلو و دیگری روی محور عقب قرار دارد. با این حساب باید بیان کرد هر چهار چرخ خودرو نیروی پیشرانه را دریافت می‌کنند. همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این دو موتور با همکاری هم ۴۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. گشتاور تولیدی هر یک از آنها هم برابر با ۲۸۰ نیوتن متر است. این میزان خروجی برای خودرویی که ۱۳۷۰ کیلوگرم وزن دارد، ایده‌آل است. وظیفه متوقف‌سازی این رودستر چینی را کالیپرهای ۶ پیستونه در جلو و ۴ پیستونه در عقب بر عهده دارند. این کالیپرها با دیسک‌های ۳۵۰ میلیمتری ترکیب شده‌اند. نکته جالب اینکه استارتاپ چینی ادعا می‌کند عملکرد ترمزهای این خودرو بهتر از ترمزهای پورشه ۹۱۱ GT3 است.

رودستر SSC SC-01 معرفی شد؛ محصول غیرمستقیم شیائومی در بازار خودرو

بهره‌مندی از اجزای آلومینیومی در سیستم فرمان و تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ با ابعاد ۲۴۵/۴۰ ZR18 از دیگر نقاط قوت رودستر چینی SSC SC-01 هستند. با توجه با استفاده از این تایرها در کنار سیستم تعلیق پیشرفته، انتظار می‎‌رود هندلینگ این خودرو در سطح قابل قبولی باشد.

باتری SSC SC-01 ظرفیتی برابر با ۶۰ کیلووات ساعت دارد. هر چند این رقم خیلی بالا نیست، ولی استارتاپ پشتیبانی‌شده توسط شیائومی پیمایش ۵۲۰ کیلومتر مسافت را برای این خودرو وعده می‌دهد. باتری این رودستر که از نوع NMC است، به‌لطف سازگاری با فناوری شارژ پرسرعت، در عرض ۲۵ دقیقه از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسد.

رودستر SSC SC-01 معرفی شد؛ محصول غیرمستقیم شیائومی در بازار خودرو

کابینی متفاوت

برخلاف نمای ظاهری، SSC SC-01 در داخل کابین طراحی ساده‌ای دارد. داشبورد این خودرو در قسمت میانی فاقد نمایشگر دیجیتال است و همه چیز از طریق نمایشگر بزرگ موجود در پشت فرمان کنترل می‌شود. مثل دیگر خودروهای اسپرت، فرمان این رودستر برقی نیز D شکل است و روی آن دکمه‌های متعددی برای مدیریت امکانات مختلف وجود دارد.

رودستر SSC SC-01 معرفی شد؛ محصول غیرمستقیم شیائومی در بازار خودرو

کنسول میانی SSC SC-01 بسیار خلوت است و فقط دکمه گردان انتخاب وضعیت دنده، دکمه‌های مربوط به جابجایی شیشه‌های برقی و البته ترمز دستی سنتی روی آن قرار دارند. اما سادگی و خلوت بودن بیش از حد کنسول میانی و داشبورد بی‌دلیل نیست! با تصمیم مهندسان چینی دکمه‌های مربوط به کنترل امکانات اصلی خودرو روی سقف این خودرو تعبیه شده‌اند. نکته مثبت کابین اینکه صندلی‌ها از نوع مسابقه‌ای هستند.

رودستر SSC SC-01 معرفی شد؛ محصول غیرمستقیم شیائومی در بازار خودرو

رودستر الکتریکی SSC SC-01 اکنون مراحل تست و توسعه را سپری می‌کند. این خودرو سال آینده وارد بازار چین خواهد شد. برخلاف محصولات شیائومی این خودروی اسپرت قیمتی نسبتاً بالا دارد و با برچسبی در حدود ۳۰۰ هزار یوان به‌فروش خواهد رسید. این رقم معادل ۴۱ هزار دلار یا حدوداً ۲ میلیارد تومان می‌شود.

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است