سایت خبرکاو

جستجوگر هوشمند اخبار و مطالب فناوری

دورخیز ستاره‌های جوان برای فتح گیشه نوروز با هدایت سعیدخان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،-بازه اکران نوروز، طلایی‌ترین فصل‌ اکران هر سال محسوب می‌شود و هرچند سال گذشته همزمانی این بازه با ماه رمضان، نگرانی‌هایی را به همراه داشت و برخی صاحبان آثار تن به اکران آثار خود ندادند اما معجزه «فسیل» همه نگرانی‌ها را با خود برد و حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۳ ترکیبی از پرامیدترین فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره چهل‌ودوم فجر، برای رقابت در گیشه به صف شده‌اند.با نگاهی به ترکیب فیلم‌های انتخاب شده، می‌توان ...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،-بازه اکران نوروز، طلایی‌ترین فصل‌ اکران هر سال محسوب می‌شود و هرچند سال گذشته همزمانی این بازه با ماه رمضان، نگرانی‌هایی را به همراه داشت و برخی صاحبان آثار تن به اکران آثار خود ندادند اما معجزه «فسیل» همه نگرانی‌ها را با خود برد و حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۳ ترکیبی از پرامیدترین فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره چهل‌ودوم فجر، برای رقابت در گیشه به صف شده‌اند.

با نگاهی به ترکیب فیلم‌های انتخاب شده، می‌توان بيان کرد فارغ از تنوع ژانری، از منظر ترکیب بازیگران چهره هم شاهد رقابتی داغ در گیشه خواهیم بود.

در این گزارش مروری‌بر چهره‌های حاضر ویترین نوروزی سینماها خواهیم داشت.

یکی از پرشورترین اکران‌های برج میلاد، در ایام برگزاری جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر را فیلم «پرویزخان» به نام خود ثبت کرد. یکی از تازه‌ترین محصولات سازمان اوج که کارگردانی آن را علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی‌اش برعهده داشته و رونمایی‌اش با استقبال ویژه منتقدان، اصحاب رسانه و مخاطبان جشنواره فجر مواجه شد.

به گزارش ایرنا، این فیلم که در برخی نظرسنجی‌های رسانه‌ای، عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد، با رای هیات داوران توانست سیمرغ بهترین فیلم بخش «نگاه نو» و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.


برگ برنده اصلی «پرویزخان» اما درخشش سعید پورصمیمی در نقش اصلی آن است. این بازیگر کهنه‌کار سینما که رکورددار شکار سیمرغ نقش مکمل در سینمای ایران محسوب می‌شود، در یکی از معدود نقش‌آفرینی‌های خود در نقش اصلی یک فیلم سینمایی، چنان درخشان ظاهر شد که عدم‌اعطای سیمرغ بهترین بازیگری به او از بزرگ‌ترین موارد متعجب‌کننده داوری این دوره محسوب می‌شود.

فیلم «پرویزخان» روایتی از درخشش پرویز دهداری، مربی تاریخ‌ساز تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۶۰ دارد و هیجان فوتبالی آن، پشتوانه‌ای قوی برای تبدیل شدنش به پدیده اکران نوروزی است.

همین چند روز پیش بود که شمع ۹۰ سالگی‌اش را فوت کرد و ویدئویی از حسرت‌های بغض‌آلودش درباره به ابتذال کشیده شدن فرهنگ و هنر ایرانی، در فضای مجازی فراگیر شد. علی نصیریان، همواره تعصب ویژه‌ای روی شعر و ادبیات فارسی داشته است و دور از انتظار نبود که ایفای نقش در فیلمی کودکانه با موضوع یکی از آیین‌های ملی و بومی ایران‌زمین را بپذیرد.

دورخیز ستاره‌های جوان برای فتح گیشه نوروز با هدایت سعیدخان


فیلم «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق از فیلم‌های فانتزی و کودکانه رونمایی شده در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود که علی نصیریان در آن نقش عمو نوروز را ایفا کرد و برای این نقش هم انرژی زیادی گذاشت.

حالا «نوروز» قرار است همزمان با عید نوروز روانه پرده سینماها شود تا کودکان و نوجوان هم فیلمی مناسب خود در سبد نوروزی داشته باشند.

در کنار علی نصیریان، شبنم مقدمی هم در این فیلم حضور دارد که ایفای نقش ننه سرما را برعهده داشته است.

شکی نیست که بیشترین شانس برای صدرنشینی در گیشه نوروز ۱۴۰۳ را فیلم «تمساح خونی» دارد. اولین فیلم جواد عزتی در مقام کارگردان که تهیه‌کنندگی آن را کامران حجازی برعهده داشته است. عزتی که برای کارگردانی این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر را شکار کند، ایفای نقش اصلی این فیلم را هم برعهده دارد.

این بازیگر که بعد از فیلم «هزارپا» در سال ۹۷ نزدیک به ۵ سال در هیچ فیلم کمدی ایفای نقش نکرده بود و تمرکزش را روی بازی در نقش‌های جدی و گاهی تلخ گذاشته بود، حالا بازگشتی پرقدرت به سینمای کمدی داشته است.

جواد عزتی در کنار عباس جمشیدی‌فر زوج طلایی فیلم «تمساح خونی‌» را تشکیل داده‌اند و حالا شاخص‌ترین فیلم کمدی در ترکیب اکران نوروز را روانه پرده سینماها می‌کنند.

بی‌تردید باید فیلم «بی‌بدن» را جنجالی‌ترین فیلم چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر دانست. فیلمی که با سرمایه‌گذاری شهرداری تهران به تولید رسید و همین پشتوانه، در فرآیند مذاکره شهرداری با وزارت ارشاد برای میزبانی از جشنواره فجر، آتش حاشیه‌های این فیلم را شعله‌ور کرد!

در نهایت فیلم تنها در بخش «نگاه نو» قرار گرفت.

فیلم «بی‌بدن» روایتی از یک پرونده جنجالی قضایی دارد و شاکردوست در آن نقش مادری را ایفا کرده که فرزند دخترش به قتل رسیده اما هیچ نشانی از جنازه‌اش نیست. حالا او در معرض تصمیم برای قصاص یا بخشش قاتل قرار دارد.

ستاره پرفروغ گیشه سینمای ایران در سال‌های بعد از بحران کرونا محسوب می‌شود که حضورش در فیلم‌های کمدی و تلخ به یک اندازه می‌توانند ترغیب‌کننده باشد. فروش فیلم‌هایی همچون‌ «بی‌مادر» و «علف‌زار» در سال‌های اخیر نشان از آن دارد که پژمان جمشیدی فراتر از یک کمدین، می‌تواند مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشاند.

جمشیدی که همین امسال فیلم‌های پرفروش‌ «شهر هرت» و «هتل» را روی پرده سینماها داشت، با فیلم متفاوت «بی‌بدن» به جشنواره فجر آمد. فیلمی که اولین تجربه کارگردانی مرتضی علیزاده بود اما فیلمنامه آن را کاظم دانشی، یعنی کارگردان فیلم «علف‌زار» نوشته و اینگونه دومین همکاری جمشیدی با دانشی رقم خورد.

جمشیدی در این فیلم حضوری درخشان دارد و حالا می‌توان این فیلم را شانس اصلی برای کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال آینده دانست.

پژمان جمشیدی علاوه‌ بر «بی‌بدن» در ترکیب فیلم‌های نوروزی، حضوری افتخاری و کوتاه در فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی هم داشته است.

بازی در نقش شهدای شاخص معمولا انتخابی پرچالش و همراه با ریسک برای هر بازیگری محسوب می‌شود. در عین حال چنین نقش‌هایی حکم نقطه عطف هم در کارنامه آن‌ها پیدا می‌کند.

میلاد کی‌مرام که بیش‌تر در فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی ایفای نقش کرده بود، پیش‌تر در تنها فیلم دفاع مقدسی کارنامه‌اش یعنی «ملکه» موردتحسین منتقدان قرار گرفت و حالا در دومین تجربه خود در این ژانر ایفاگر نقش شهید علی‌اکبر شیرودی شده است.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری بعد از «اتاقک گلی» محسوب می‌شود که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. فیلم روایتی از روزهای آغاز جنگ دارد و در روایت آن علاوه‌بر علی‌اکبر شیرودی، شاهد حضور شهدای شاخص دیگری همچون حسین ادیبان و حسین همدانی هستیم که نقش اولی را امیرحسین آرمان و دیگری را آرمین رحیمیان ایفا کرده است.

میلاد کی‌مرام اما شاخص‌ترین چهره حاضر در این فیلم است که هر چند نقش‌آفرینی‌اش در این فیلم مورد توجه داوران فجر قرار نگرفت اما علاقه‌مندانش می‌توانند مواجهه‌ای متفاوت با او را در این فیلم تجربه کنند.

هر چند هنوز زود است که بخواهیم بازیگری جوان با کارنامه تورج الوند را در ترکیب ستاره‌های تأثیرگذار بر گیشه قرار دهیم اما مسیر رشد این بازیگر طی دو سال گذشته، نشان از تولد استعدادی جدید در سینمای ایران دارد.

الوند که سال‌ها در کلاس‌های هنرپیشگی رویای بازیگری در سر داشت، با انتخاب رضا میرکریمی، دو سال پیش، ایفاگر نقش اصلی فیلم «نگهبان شب» شد و آنقدر خوش درخشید که خیلی زود در فهرست انتخاب کارگردانان دیگر قرار گرفت.

تورج الوند سال گذشته نقش اصلی فیلم «اتاقک گلی» را ایفا کرد و امسال هم حضوری افتخاری در فیلم «آسمان غرب» داشت اما درخشش اصلی او در ویترین جشنواره چهل‌ودوم مربوط به همین فیلم «آپاراتچی» بود. فیلمی شیرین درباره یک فیلمساز آماتور که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، سودای کارگردانی در سر دارد.

تورج الوند حالا فرصت ویژه‌ای دارد که در ژانر کمدی هم توانمندی‌هایش را به رخ بکشد و باید دید آیا این فیلم به کارگردانی علی طاهرفر، به همان اندازه که در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت، در اکران نوروزی هم می‌تواند موفق عمل کند؟

۲۲۰۵۷

خبرکاو