متن خبر

دعوای اپل پشت آن، استارتاپ تراشه Rivos حرکت های بعدی خود را طراحی می کند

دعوای اپل پشت آن، استارتاپ تراشه Rivos حرکت های بعدی خود را طراحی می کند

شناسهٔ خبر: 464744 -




ریووس در سال 2022 پس از طرح دعوای اسرار تجاری اپل علیه آن، که ریووس را به استخدام ده‌ها مهندس اپل و استفاده از اطلاعات محرمانه برای توسعه تراشه‌هایی برای رقابت با تراشه‌های سازنده آیفون متهم می‌کرد، تیتر خبرها شد.

ریووس این اتهامات را رد کرد و از اپل به دلیل رقابت ناعادلانه شکایت کرد. اپل در ماه فوریه به حل و فصل دعوای خود پایان داد. تقریباً در همان زمان، به دعوی قضایی جداگانه با چندین مهندس اپل که ریووس استخدام کرده بود، پایان داد.

مدیرعامل پونیت کومار به TechCrunch گفت: اکنون، با درام دادگاه پشت سر، Rivos تلاش های خود را برای عرضه فناوری چیپست خود به بازار دو چندان می کند.

کومار گفت: «ریووس با مأموریت ساخت تراشه‌های پیشرو در مصرف انرژی و با کارایی بالا تأسیس شد. "ما هیجان زده هستیم که مشتریانی را که در حال ساخت راه حل های مبتنی بر داده هستند، هدف قرار دهیم."

بخشی از بودجه جدید به تامین مالی این تلاش ها کمک خواهد کرد.

Rivos روز سه‌شنبه اعلام کرد که بیش از 250 میلیون دلار در یک سری A که بیش از حد اشتراک‌گذاری شده و توسعه‌یافته است، به رهبری Matrix Capital Management با مشارکت غول‌های تراشه از جمله اینتل (از طریق بخش VC شرکتی) و MediaTek جمع‌آوری کرده است. سایر حامیان عبارتند از Cambium Capital، Hotung Venture Group، Walden Catalyst، Dell Technologies Capital و Koch Disruptive Technologies.

این یک چرخش کاملاً برای Rivos است که در سال 2021 تأسیس شد و تقریباً یک سال پیش برای جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و استخدام کارمندان تحت سایه کت و شلوار اپل تلاش می کرد. در آن زمان، The Information گزارش داد که Rivos در ماه آگوست نزدیک به دوجین کارمند یا 6٪ از نیروی کار خود را اخراج کرد و مجبور شد دور جمع آوری سرمایه برنامه ریزی شده 400 میلیارد دلاری سری A را به تعویق بیندازد.

یک تراشه سرور سفارشی

کومار گفت، هدف بلندمدت Rivos، ساخت تراشه‌ها در درجه اول برای سرورهایی است که می‌توانند تجزیه و تحلیل داده‌های فشرده و بارهای کاری هوش مصنوعی، از جمله بارهای کاری مولد هوش مصنوعی را مدیریت کنند.

کومار گفت: «ما مشتریانی را هدف قرار داده‌ایم که راه‌حل‌های مبتنی بر داده‌ها را ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال، کسانی که از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های مولد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. شرکت های زیادی وجود دارند که چنین بازارهایی را هدف قرار می دهند. Rivos از نیازهای سخت‌افزاری شدید مدل‌های هوش مصنوعی و تحلیل‌هایی که این شرکت را بازسازی می‌کنند، پشتیبانی می‌کند.

اولین چیپست ریووس بر روی RISC-V، معماری مجموعه دستورالعمل استاندارد باز (ISA) ساخته شده است.

ISA ها یک مشخصات فنی در پایه هر تراشه هستند و توضیح می دهند که چگونه نرم افزار سخت افزار تراشه را کنترل می کند. برای محاسبات همه منظوره، تیم‌های طراحی تراشه معمولاً مجوز ISA موجود را از یک شرکت فعلی (مثلاً Arm یا Intel) می‌دهند. اما RISC-V یک جایگزین باز و بدون حق امتیاز ارائه می دهد.

تراشه Rivos دارای چیزی است که کومار به عنوان یک "شتاب دهنده موازی داده" برای سرعت بخشیدن به محاسبات مربوط به هوش مصنوعی و کلان داده توصیف می کند، که اساسا یک GPU طراحی شده برای اهدافی فراتر از پردازش گرافیکی است. این با استفاده از فرآیند ساخت 3 نانومتری TSMC ساخته شده است. در تولید تراشه، "فرآیند" به اندازه کوچکترین مؤلفه ای که می تواند روی یک تراشه تعبیه شود، اطلاق می شود.

آن 3 نانومتر نزدیک به لبه برش در نظر گرفته می شود. در حالی که انتظار داریم که کوالکام، مدیاتک، انویدیا و AMD در میان سایرین از فرآیند TSMC برای خانواده‌های تراشه‌های آینده خود استفاده کنند، اپل تنها شرکتی بود که در سال 2024 از آن در سری تراشه‌های M3 خود استفاده کرد.

علاوه بر ساخت تراشه، Rivos در حال کار بر روی سخت‌افزار مرکز داده مستقل بر اساس استاندارد ماژولار Open Compute Project است که به طور موثر به عنوان محفظه تراشه‌های plug-and-play عمل می‌کند. کومار بيان کرد و در حال ایجاد یک پشته نرم افزاری "سیرم افزار به برنامه" برای برنامه نویسی تراشه است.

کومار گفت : "بارهای کاری مشتری را می توان به راحتی بر روی سخت افزار کارآمدتر ما مستقر کرد، اما همچنان از مدل ها و پایگاه های داده موجود آنها استفاده می کند و به آنها فوایدی می دهد."

Rivos، که در حال حاضر پیش درآمد است، قصد دارد با دریافت هزینه از مشتریان - عمدتاً اپراتورهای مراکز داده بزرگ - برای راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری مکمل، درآمد کسب کند. دیوید گوئل، یک سرمایه‌گذار اولیه، بيان کرد که خط لوله پذیرش «با اصطکاک کم» ریووس یک تمایز کلیدی در بازار تراشه‌های بی‌نظیر است.

گوئل به TechCrunch گفت: «تیم Rivos به طرز ماهرانه‌ای معماری پیشگامانه جدید RISC-V را با یک شتاب‌دهنده اختراعی ادغام کرده است، و به طور موثر این چشم انداز را زنده می‌کند. "نمونه اولیه تراشه آنها به عنوان یک نمایش قانع کننده از قابلیت منحصر به فرد آنها عمل می کند."

اما آیا به اندازه کافی متمایز کننده است؟

رقابت سخت

یکی از بخش‌های مشتریان بالقوه ریووس، شرکت‌های بزرگ فناوری، در حال رقابت برای توسعه تراشه‌های داخلی خود برای هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ هستند، زیرا رونق هوش مصنوعی مولد ادامه دارد.

گوگل از نسل پنجم TPU خود استفاده می کند و اخیراً Axion را معرفی کرده است، اولین تراشه اختصاصی خود برای مدل های در حال اجرا. آمازون چندین خانواده تراشه سفارشی را در اختیار دارد. مایکروسافت سال گذشته با شتاب دهنده هوش مصنوعی Azure Maia و CPU Azure Cobalt 100 وارد میدان شد. و اینچ متا همراه با طرح های خودش.

در همین حال، ده ها استارتاپ به دنبال بخشی از بازار تراشه های مرکز داده سفارشی هستند که می تواند امسال به 10 میلیارد دلار برسد و تا سال 2025 دو برابر شود.

Groq، شرکتی که تراشه‌هایی را برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی سریع‌تر از سخت‌افزارهای معمولی توسعه می‌دهد، اخیراً یک واحد تجاری جدید را برای برنامه‌های کاربردی سازمانی و موارد استفاده تشکیل داده است. استارت‌آپ سخت‌افزار هوش مصنوعی Tenstorrent که توسط مهندس مهندس جیم کلر هدایت می‌شود، به دنبال ساخت چیپ‌ست‌های خود در مراکز داده است. و Rebellions، یک شرکت تراشه‌های هوش مصنوعی افسانه‌ای کره‌ای، صدها میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است تا تولید تراشه متمرکز بر مرکز داده خود، Atom را افزایش دهد.

اما Nvidia، نیروی غالب در تراشه‌ها در حال حاضر، ثابت می‌کند که سرنگونی سختی است.

انویدیا برای مدت کوتاهی در سال جاری به یک شرکت ۲ تریلیون دلاری تبدیل شد و تقاضا برای GPU های خود را برای آموزش هوش مصنوعی بالا برد. تحقیقات سهام ولز فارگو تخمین می‌زند که انویدیا 98 درصد از سهم بازار پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده را دارد و کسب و کار مرکز داده این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2023 بیش از 400 درصد رشد داشته است زیرا انویدیا واحد جدیدی برای طراحی تراشه‌های سفارشی برای شرکت‌های رایانش ابری و سایرین ساخته است.

با توجه به سختی رقابت - و تاثیر وحشتناک برتری انویدیا بر تامین مالی رقبای احتمالی - راه اندازی برخی از تراشه های سرور سفارشی دشوار بوده است.

Graphcore که بنا بر گزارش‌ها پس از شکست قرارداد با مایکروسافت، ارزش آن یک میلیارد دلار کاهش یافته بود، چند ماه پیش اعلام کرد که به دلیل محیط اقتصاد کلان «بسیار چالش‌برانگیز» در حال برنامه‌ریزی برای کاهش مشاغل است. آزمایشگاه هابانا، شرکت تراشه‌های هوش مصنوعی متعلق به اینتل، سال گذشته حدود 10 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد. همچنین سال گذشته، SiFive - مانند Rivos، یک استارت‌آپ RISC-V - 20 درصد از نیروی کار خود را رها کرد و خط تولید اصلی خود را متوقف کرد.

پس آیا ریووس وضعیت بهتری خواهد داشت؟ شاید.

کومار در مورد مشتریان صحبت نمی کند و تراشه Rivos تا سال آینده به تولید انبوه برسد. اما با 375 کارمند و صدها میلیون دلار در بانک، کومار بيان کرد که Rivos موقعیت خوبی برای توسعه تولید و دو برابر شدن در زمینه مهندسی پلت فرم و نرم افزار دارد.

کومار گفت: «تغییرات سریع در هوش مصنوعی مولد و ادغام با پشته تجزیه و تحلیل داده‌ها، برنامه‌نویسی و اشکال‌زدایی شتاب‌دهنده‌ها را ضروری می‌کند و داده‌ها می‌توانند به‌طور یکپارچه بین CPU و شتاب‌دهنده حرکت کنند.» ریووس این نیاز را از طریق رویکرد «تجمیع مجدد-نه-طراحی مجدد» ما برطرف می کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است