متن خبر

در مورد لپ تاپ های Snapdragon X Elite هیجان زده اید؟ اینتل می‌گوید آنها را فراموش کنید، CPU قدرتمند رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی Lunar Lake خواهد بود

در مورد لپ تاپ های Snapdragon X Elite هیجان زده اید؟ اینتل می‌گوید آنها را فراموش کنید، CPU قدرتمند رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی Lunar Lake خواهد بود

شناسهٔ خبر: 473360 -




هنر مفهومی CPU <a href= از یک تراشه با برق آبی که در آن جریان دارد" class=" block-image-ads hero-image" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-1200-80.jpg 1200w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ-1920-80.jpg 1920w" sizes="(min-width: 1000px) 600px, calc(100vw - 40px)" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ERnjLtH4wPyzTtZmemtKDZ.jpg">
(اعتبار تصویر: 3dartists / Shutterstock)

اینتل شعله های تبلیغاتی را در اطراف CPU های Lunar Lake خود برافروخته است، و همچنین اطلاعاتی را در مورد یک سری نسل بعدی دیگر، Arrow Lake منتشر کرد .

Arrow Lake پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های رده‌بالا خواهد بود، در حالی که Lunar Lake فقط برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده است و به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار کارآمد باشد.

همانطور که Tom's Hardware گزارش می دهد، اینتل از طریق تداخل با سیلیکون جدید اسنپدراگون X کوالکام - که در مجموعه کاملی از رایانه های شخصی هوش مصنوعی، از جمله دستگاه های جدید مایکروسافت سرفیس نشان داده شده است - اینتل به این مباهات می پردازد که چگونه Lunar Lake این نوع ماشین را به جلو می برد.

طبق تخمین تیم بلو از عملکرد نسبی در Stable Diffusion، Lunar Lake 1.4 برابر سریع‌تر از Snapdragon X Elite عملکرد هوش مصنوعی ارائه می‌کند ( پس مقداری چاشنی در اینجا اضافه کنید و نوع انتخاب گیلاس را در نظر داشته باشید که همیشه ادامه دارد. با ادعاهای بازاریابی).

با NPU اختصاصی Lunar Lake - واحد پردازش عصبی برای شتاب هوش مصنوعی - با 45 TOPS (تریلیون ها عملیات در ثانیه)، و GPU ارائه 60 TOPS، Lunar Lake در مجموع بیش از 100 TOPS ارائه می دهد (خود CPU صدای غرغر بیشتری می کند. ، هم).

وقتی در نظر بگیرید که Meteor Lake در مجموع حدود 30 TOPS (NPU + GPU + CPU) دارد، برای بار کاری هوش مصنوعی بسیار بد است، که جهش نسلی را در اینجا به چشم می‌خورد.

اینتل همچنین بر ماهیت مقرون به صرفه Lunar Lake از نظر مصرف انرژی تأکید کرد و بيان کرد که این سیلیکون لپ‌تاپ نسل بعدی 20 درصد انرژی کمتری نسبت به تراشه‌های اسنپدراگون جدید کوالکام یا 30 درصد کمتر از Ryzen 7 7840U AMD مصرف می‌کند.

اینتل به ما اطلاع داد که Lunar Lake برای راه اندازی Q3 آماده است تا لپ تاپ های نازک و سبک درجه یک را راه اندازی کند. همچنین دارای گرافیک Xe2 و Battlemage اینتل خواهد بود - یک گام قابل توجه دیگر به جلو.

Arrow Lake نیز اشاره شد – رقیب بزرگ دسکتاپ پردازنده های Ryzen 9000 جدید AMD و همچنین CPU های موبایل پیشرفته – و اینتل به ما اطمینان داد که این تراشه ها در سه ماهه چهارم سال 2024 وارد بازار می شوند.


نشان Intel Core Ultra 7 در لپ تاپ

(اعتبار تصویر: اینتل)

تجزیه و تحلیل: شکاف قمری

Arrow Lake همانطور که در نظر گرفته شده است اتفاق می افتد، که شنیدن آن خوب است - زیرا زمزمه هایی مبنی بر کاهش دامنه CPU نسل بعدی تا سال 2025 وجود دارد. ظاهراً خیر، و اگرچه هنوز نمی‌توانیم احتمال تأخیر را رد کنیم، اینتل مطمئناً تمام تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. عمدتاً به این دلیل که Arrow Lake روی دسکتاپ بسیار مورد نیاز است، از آنجایی که انتظار داریم که پردازنده‌های Ryzen 9000 مبتنی بر Zen 5 AMD در سه ماهه سوم سال جاری ارائه شوند.

وقتی صحبت از Q3 شد، همان زمانی است که Lunar Lake طبق جزئیات اینتل وارد می‌شود، و اکنون دور از دسترس نیست.

با این حال، وقتی اینتل در مورد معرفی Lunar Lake صحبت می‌کند، و واقعیت این است که حجم زیادی از این پردازنده‌های موبایل در لپ‌تاپ‌های قفسه‌ای قرار دارند، همیشه فاصله قابل توجهی بین این نقاط پیشرفت وجود خواهد داشت.

به طور خلاصه، همانطور که از طریق شایعات شنیده‌ایم، Lunar Lake ممکن است تا اوایل سال 2025 به عنوان یک حضور اصلی در دسترس نباشد، در حالی که تراشه‌های Snapdragon X جدید کوالکام در حال حاضر در صحنه هستند. این احتمالاً دلیلی است که اینتل احساس می کند باید دقیقاً آنچه را که در Lunar Lake در راه است به ما یادآوری کند…

از طریق Wccftech

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

دارن یک فریلنسر است که اخبار و آپشن های TechRadar (و گاهی اوقات T3) را در طیف گسترده‌ای از موضوعات محاسباتی از جمله پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، سخت‌افزارهای مختلف دیگر، VPN، آنتی‌ویروس و غیره می‌نویسد. او در بهترین بخش از سه دهه در مورد فناوری نوشته است و در اوقات فراغت خود کتاب می نویسد (اولین رمان او - "می دانم شام آخر چه کردید" - توسط Hachette UK در سال 2013 منتشر شد).

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است