در بحبوحه ادغام و ورشکستگی در غرب، Hesai، سازنده لیدار، 190 میلیون دلار عرضه اولیه اولیه سهام را انجام داد.


هفته گذشته، Hesai، سازنده لیدار چین، در زمانی که صنعت از اخراج، ورشکستگی و ادغام در حال فروپاشی است، یک IPO افزایش یافته در ایالات متحده افزایش داد. این شرکت مستقر در شانگهای و کالیفرنیا، که فناوری سنجش را برای رانندگی خودران و سیستمهای دستیار راننده به طور فزاینده پیشرفتهای حیاتی میکند، ۱۹۰ میلیون دلار از عرضه عمومی خود در نزدک به دست آورد.
همانطور که همکار من کرستن در ژانویه نوشت، سازندگان لیدار با ورود به سال 2023 با یک سال "ساخت یا شکست" روبرو هستند. تعداد انگشت شماری از بازیکنانی که به دنبال ادغام با هدف ویژه بودند، میزان سرمایه وعده داده شده را دریافت نکرده اند. از 9 شرکت لیدار که از طریق SPAC عمومی شدند، Quanergy برای حفاظت از ورشکستگی اقدام کرد و Ouster با Velodyne ادغام شد. سهام Ouster از ژوئن گذشته زیر 2 دلار معامله می شود و سهام Innoviz هر کدام حدود 4 دلار است.
Hesai که در سال 2013 تأسیس شد، در ابتدا قصد داشت دو سال پیش به بازار عرضه شود. درخواست آن برای فهرست شدن در هیئت مدیره STAR چین به سبک نزدک در ژانویه 2021 تصویب شد، زمانی که قصد داشت بیش از 200 میلیون یوان (30 میلیون دلار) با ارزش گذاری 10 میلیارد یوان جمع آوری کند. اما طرح عرضه اولیه سهام دو ماه بعد پس گرفته شد.
Hesai با عرضه اولیه عمومی سهام در ایالات متحده در میان تیرگی صنعت پیش رفت. با رد نگرانیها، سهام آن در اولین روز معاملاتی خود در پنجشنبه گذشته، نزدیک به 11 درصد افزایش یافت و به 21 دلار رسید. عرضه آن همچنین بزرگترین IPO چین در ایالات متحده از زمان Didi در سال 2021 بود که متعاقباً به دلیل نگرانی های امنیتی داده باعث سرکوب فهرست های خارج از کشور توسط چین شد.
گروهی از شرکتهای فناوری چینی از فهرست ایالات متحده خارج شدهاند یا به دنبال فهرستهای ثانویه در هنگ کنگ هستند زیرا گرفتار تنشهای فزاینده بین دو اقتصاد بزرگ شدهاند. هسای از تأثیر ژئوپلیتیک مصون نیست. علیرغم عرضه اولیه اولیه خود، این شرکت همانطور که در دفترچه IPO خود آورده است با موانعی روبرو است. این سند همچنین یک لنز مفید برای درک وضعیت صنعت لیدار چین و نحوه قرار گرفتن آن بین دو ابرقدرت است.
گرفتار وسط
برای هسای، چالشهای عملیات در بحبوحه جنگ فناوری ایالات متحده و چین به وضوح در ثبات زنجیره تامین آن آشکار میشود. سال گذشته، دولت آمریکا دور جدیدی از محدودیتهای صادراتی را برای فروش تراشههای پیشرفته به چین اعمال کرد. هسایی در این دفترچه هشدار داد: «این تحریمها و کنترلهای صادراتی میتواند بر ما و/یا زنجیره تأمین، شرکای تجاری یا مشتریان ما تأثیر منفی بگذارد».
در حالی که Hesai در حال کار بر روی مدارهای مجتمع مخصوص برنامه های کاربردی خود است، توسعه ASICS داخلی آن "اوایل" است و این شرکت همچنان "وابسته به تراشه های شخص ثالث" برای محصولات لیدار خود است.
کمبود جهانی تراشه، که صنایع از خودرو گرفته تا لوازم الکترونیکی مصرفی را تحت تاثیر قرار داده است، مشکلات زنجیره تامین سازنده لیدار را تشدید می کند. ما در تأمین منابع تراشههای کافی و سریع، از جمله گیرندههای درجه خودرو و تراشههای FPGA (آرایه دروازهای قابل برنامهریزی میدانی) با مشکل مواجه شدهایم، به دلیل کمبود مداوم جهانی تراشه، و عملکرد تجاری و عملکرد مالی ما در نتیجه آسیب دیده است. » این شرکت بيان کرد .
شرکتهای چینی که به دنبال عرضه سهام بینالمللی هستند نیز با فشار جدیدی از سوی پکن مواجه هستند که نظارت بر غولهای فناوری غنی از دادهها را افزایش داده است که میتواند تهدیدی برای امنیت ملی باشد. پس از اینکه چین تشخیص داد که فاقد زیرساخت امنیتی قوی داده است، دیدی تحت فشار قرار گرفت تا از فهرست نیویورک خارج شود. از آن زمان، دولت مجموعهای از قوانین را برای مهار فهرستهای فراساحلی وضع کرده است، مانند الزام شرکتها به درخواست تایید چین در صورتی که مالک اطلاعات شخصی بیش از یک میلیون کاربر چینی هستند. با این وجود ، حصایی بيان کرد که تاییدیه ای از مراجع ذیربط دریافت کرده است مبنی بر اینکه نیازی به تحلیل برای عرضه اولیه سهام ندارد.
فشار مشتری
تخمینهای فراست و سالیوان نشان میدهد که هسای بزرگترین تولیدکننده لیدار در سال 2022 بوده است. بین سالهای 2017 تا 2022، این شرکت بیش از 100000 دستگاه را ارسال کرده است که تنها در سال 2022 بیش از 80000 قطعه بوده است. اما فروش برابر با سودآوری نیست. این شرکت سابقه زیان قابل توجهی دارد - 120 میلیون یوان (17 میلیون دلار) در سال 2019، 107 میلیون یوان در سال 2020، 245 میلیون یوان در سال 2021، و 165 میلیون یوان در نه ماه اول سال 2022.
چند عامل ممکن است رگه زیان آن را توضیح دهد. در سالهای اخیر، تولیدکنندگان لیدار چینی وارد جنگ قیمتی شدهاند تا سختافزاری که زمانی گزاف بود، برای استفاده انبوه مقرون به صرفهتر شوند. این تا حدی پاسخی به عجله برندهای خودروهای برقی کشور برای معرفی رانندگی هوشمند به عنوان یک نقطه فروش کلیدی است. برای به دست آوردن سفارشات از خودروسازان بزرگ، شرکت های لیدار اغلب مجبور به فروش با قیمت های رقابتی - حتی با ضرر - می شوند.
همانطور که Hesai در دفترچه خود اذعان می کند، «ابتکارات کاهش هزینه که توسط مشتریان ما اتخاذ می شود، اغلب منجر به افزایش فشار نزولی بر قیمت گذاری می شود. علاوه بر این، بسیاری از مشتریان ما، بهویژه تولیدکنندگان خودرو، دارای اهرم قابلتوجهی بر تامینکنندگان خود، از جمله ما، هستند، زیرا آنها شرکتهای چندملیتی بزرگی هستند که قدرت مذاکره قابل توجهی دارند و صنعت تامین قطعات خودرو ذاتاً بسیار رقابتی است، به تعداد محدودی از مشتریان خدمات ارائه میدهد و پایه هزینه ثابت بالایی دارد.»
این کمکی نمی کند که درآمد Hesai بر روی "تعداد محدودی از مشتریان و محصولات" باشد. حاشیه ناخالص شرکت از 57.5 درصد در سال 2020، 53.0 درصد در سال 2021 به 44 درصد در 9 ماهه اول سال 2022 کاهش یافت.
بیشتر بخوانید
برنامه لیدار فراتر از رانندگی خودکار است، اما بسیاری از بازیکنان در چین با پرداخت یارانه های بزرگ به شرکت هایی که انتقال الکتریکی را انجام می دهند، از رونق خودروهای برقی جهش کردند. این بدان معناست که سازندگان لیدار با چرخههایی در فضای خودروهای الکتریکی بالا میروند، اما سقوط میکنند. همانطور که حصایی نوشته است:
«بسیاری از مشتریان ما در چین بر توسعه و تولید NEV [خودروهای انرژی جدید] تمرکز میکنند و از مشوقها یا یارانههای دولتی خاص برخوردار شدهاند... با این حال، دولتهای مرکزی و محلی چین شروع به حذف تدریجی چنین مشوقها و یارانههایی کردهاند. مشتریان NEV چینی ما ممکن است در نتیجه آسیب ببینند، که به نوبه خود ممکن است تأثیر مادی و منفی بر ما به عنوان تامین کننده LiDAR داشته باشد.
ارسال نظر