جنگ سرد قیمت خودرو بین شورای رقابت و خودروسازان؛ بازهم مشتریان متضرر شدند
خودروسازان بزرگ یعنی ایرانخودرو و سایپا، توقع داشتند قیمت خودرو پس از سپریشدن بازه سهماهه از سوی شورای رقابت افزایش پیدا کند. بااینحال، شورای رقابت تاکنون در مقابل افزایش بهای خودرو مقاومت کرده است. نتیجه این مقاومت، ایجاد یک جنگ سرد سهجانبه بین شورای رقابت، وزارت صمت و خودروسازان است.
هرکدام از خودروسازان روش متفاوتی را برای برخورد با شیوه قیمتگذاری دستوری برگزیدهاند. سایپا به بهانه نصب آپشنهای جدید، قیمت خودروهایش را بهصورت دورهای افزایش میدهد و بهای محصولاتش را به نرخ بازار نزدیک میکند. در سوی مقابل، ایرانخودرو محصولاتش را با تأخیر چندماهه به دست مشتریان میرساند. بنابر اطلاعاتی که تاکنون به دست رسانهها رسیده است، این دو خودروساز در مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو نیز حضور ندارند.
همچنین بخوانید: مرحله سوم سامانه یکپارچه با چه خودروهایی برگزار میشود؟
شورای رقابت علاوه بر خودروسازان، از جانب وزارت صمت نیز تحت فشار قرار دارد. تیم جدید وزارت صمت اعتقادی به قیمتگذاری دستوری و حضور شورای رقابت در بازار خودرو ندارد. این تیم مخالفت خود با قیمتگذاری شورای رقابت و همچنین سامانه یکپارچه عرضه خودرو را به روشهای مختلف نشان داده است.
برنده جنگ سرد قیمت خودرو را تعیین میکند!
درنهایت سومین اهرم فشار بر شورای رقابت، از سوی مصرفکنندگان اعمال میشود. درحالحاضر مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده شورای رقابت قرار دارد. مصرفکنندگان خودرو نیز این شورا و سازوکار طراحیشده توسط آن را مقصر نابسامانی بازار خودرو میدانند. درصورتیکه مشتریان از مرحله سوم سامانه یکپارچه استقبال نکنند، فشارها بر شورای رقابت برای کنارهگیری از بازار خودرو افزایش خواهد یافت.
درحالحاضر این تفکر که قیمت خودرو باید آزاد شود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مصرفکنندگان نیز ترجیح میدهند تا بهجای خرید خودروهایی با قیمت دستوری و با موعد تحویل طولانیمدت، اتومبیلها را با قیمت آزاد و در زمان کوتاه تحویل بگیرند. همزمان با آغاز جنگ سرد در حوزه قیمت خودرو و عدم تحویل بهموقع اتومبیلهای ثبتنامی از سوی مشتریان، بهای خودرو در بازار روند صعودی پیدا کرده است.
ارسال نظر