متن خبر

جاوا اسکریپت در مقابل پایتون: کدام یک را ابتدا باید یاد بگیرید؟

جاوا اسکریپت در مقابل پایتون: کدام یک را ابتدا باید یاد بگیرید؟

شناسهٔ خبر: 448646 -




انتخاب زبان برای شروع کدنویسی احتمالاً یکی از سخت ترین چیزها در مورد ورود به کدنویسی است. فقط گزینه های زیادی وجود دارد!

می توانید این راهنما را در مورد اینکه کدام زبان برنامه نویسی را ابتدا یاد بگیرید بخوانید. اما اگر بین جاوا اسکریپت یا پایتون گیر کرده اید، در این مقاله به تحلیل مقایسه آنها برای یادگیری خواهیم پرداخت.

بر اساس نظرسنجی Stack Overflow در سال 2023، جاوا اسکریپت با 63.61 درصد از کدنویسان استفاده کننده از آن، محبوب ترین زبان بود و پایتون با 49.28 درصد از همه کدنویسان از آن استفاده می کرد. برای توسعه دهندگان حرفه ای، جاوا اسکریپت همچنان محبوب ترین بود. اطلاعات بیشتر در مورد نظرسنجی را می توانید در اینجا بخوانید.

این مقاله پایتون و جاوا اسکریپت را معرفی می‌کند، آن‌ها را در کنار هم مقایسه می‌کند، نمونه‌هایی از نحو هر کدام را ارائه می‌کند و پیشنهاد می‌کند که کدامیک را یاد بگیرید.

فهرست مطالب

مروری بر پایتون و جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که معمولاً تفسیر می شود. این زبان در سال 1995 توسط Brendan Eich ایجاد شد و از آن زمان به محبوب ترین زبان برنامه نویسی در صنعت علوم کامپیوتر تبدیل شده است. اغلب برای برنامه های سمت مشتری برای صفحات وب استفاده می شود.

به طور معمول، جاوا اسکریپت را به عنوان بخشی از سه گانه فناوری های وب شامل HTML، CSS و جاوا اسکریپت خواهید دید. این سه فناوری اساس اکثر صفحات وب موجود در اینترنت را تشکیل می دهند که جاوا اسکریپت تعامل یک صفحه وب را امکان پذیر می کند.

پایتون همچنین یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که می تواند هم کامپایل و هم تفسیر شود و در سال 1991 توسط Guido van Rossum ایجاد شد. این در واقع از روی نژاد مارها نامگذاری نشده است، اما در عوض نمایش طرح کمدی قدیمی بی بی سی، سیرک پرواز مونتی پایتون. بر اساس پرسش‌های متداول پایتون، گیدو ون روسوم در کنار توسعه زبان در حال خواندن اسکریپت‌های منتشر شده مونتی پایتون بود و فکر می‌کرد که نام پایتون «کوتاه، منحصر به فرد و کمی مرموز» به نظر می‌رسد و پس تصمیم گرفت از آن استفاده کند.

از زمان راه‌اندازی آن در سال 1991، پایتون به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده است، و معمولاً زبان‌آموزان ابتدا در مدرسه/تحصیلات آموزش داده می‌شوند.

برخلاف جاوا اسکریپت که معمولاً در کنار HTML و CSS استفاده می شود، پایتون به عنوان یک زبان به تنهایی می ایستد. در طول سال‌ها، پایتون در زمینه‌های بسیار فنی علوم رایانه، مانند یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و علم داده، جذابیت زیادی به دست آورده است.

مقایسه کنار هم

از آنجایی که هر دو زبان بسیار محبوب هستند، انتخاب اینکه کدام یک را ابتدا یاد بگیرید بسیار دشوار است. پس ، ما عناصر دقیق‌تر هر زبان را با هم مقایسه می‌کنیم و تحلیلی ارائه می‌کنیم که کدام زبان - جاوا اسکریپت یا پایتون - بهتر است.

موضوعاتی که با هم مقایسه خواهیم کرد عبارتند از:

سهولت یادگیری

کاربرد

ابزارهای خارجی (کتابخانه ها و چارچوب ها)

پارادایم ها

نحو

سهولت یادگیری

به طور طبیعی، مهم ترین چیزی که باید در هنگام تصمیم گیری بین هر یک از زبان ها در نظر گرفت این است که یادگیری زبان چقدر آسان است. ما می توانیم از طریق پیچیدگی نحو، مقدار منابع موجود و اندازه جوامع آنلاین تصمیم بگیریم که یادگیری زبان چقدر آسان است.

Python دارای نحوی است که بسیار شبیه به زبان انگلیسی است. پایتون عملیات منطقی زیادی را به‌عنوان کلمات در زبان انگلیسی ارائه می‌کند (مانند not , and , or ) که آن را به زبانی بسیار شهودی برای یادگیری تبدیل می‌کند و پس برداشتن آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

به عنوان مثال، اگر در جستجوی عنصری با استفاده از یک پرچم found بودید، می‌توانید یک عبارت شرطی بنویسید، مانند if not found .

علاوه بر این، پایتون طرح‌بندی کد را از طریق تورفتگی‌ها و دو نقطه (قبل از هر تورفتگی) مدیریت می‌کند. این باعث می شود کد پایتون برای خواندن بسیار تمیز باشد.

در حالی که جاوا اسکریپت دارای نحوی شبیه به انگلیسی است، اما به استفاده از نمادها به جای کلمات بسیار بیشتر نیاز دارد. به عنوان مثال، به جای and ، or ، not ، در جاوا اسکریپت && ، || داریم و ! . جاوا اسکریپت همچنین برای جدا کردن خطوط کد به پرانتز و نقطه ویرگول متکی است.

داشتن نمادهای زیاد می‌تواند خواندن جاوا اسکریپت را سخت‌تر کند و در نتیجه یادگیری آن را سخت‌تر کند، به خصوص اگر تجربه برنامه‌نویسی قبلی نداشته باشید.

از آنجایی که پایتون و جاوا اسکریپت بسیار محبوب هستند، مجموعه عظیمی از مقالات، آموزش‌ها و کتاب‌ها برای کمک به یادگیری هر یک از زبان‌ها مانند موارد موجود در SitePoint در دسترس هستند. با این تعداد زیاد، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا منابع بیشتری برای پایتون یا جاوا اسکریپت وجود دارد، دشوار است.

علاوه بر منابع و کتاب‌های آنلاین، جامعه کدنویسی به دلیل حضور گسترده آنلاین خود در بسیاری از پلتفرم‌ها، مانند Stack Overflow و Twitter، مشهور است. به عنوان محبوب ترین زبان، طبیعی است که جاوا اسکریپت باید بیشترین حضور آنلاین را داشته باشد.

به طور خلاصه، Python از نظر نحوی ساده‌ترین روش یادگیری است، اما کمک گسترده‌تری برای جاوا اسکریپت در دسترس است.

کاربرد

هم پایتون و هم جاوا اسکریپت به عنوان "زبان های تسهیل کننده" در نظر گرفته می شوند، به این معنی که دانستن هر دو (و مطمئناً هر دو!) برنامه نویسی در سطح بالاتر را بسیار آسان تر می کند.

اکثر کارهای توسعه‌دهنده نرم‌افزار/کدنویسی به شما نیاز دارند که پایتون یا جاوا اسکریپت یا هر دو را در زیر کمربند خود داشته باشید. علاوه بر این، یکی از محبوب ترین زیربخش های توسعه نرم افزار، توسعه وب، مراکزی در اطراف جاوا اسکریپت است.

طبق نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow در سال 2023، 65.82٪ از همه توسعه دهندگان حرفه ای از جاوا اسکریپت استفاده می کنند که آن را به رایج ترین زبان در بین حرفه ای ها تبدیل می کند.

علاوه بر این، جاوا اسکریپت اغلب به عنوان زبان مورد تقاضا از سوی کارفرمایان ذکر می شود. با بیش از 60000 شغل جاوا اسکریپت در بریتانیا که از جستجوی لینکدین ظاهر می شود و متوسط ​​حقوق یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت در ایالات متحده 108981 دلار است (طبق گزارش Indeed)، می توانیم ببینیم که جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان چقدر تقاضا دارد.

با این حال، جاوا اسکریپت معمولاً فقط برای توسعه وب استفاده می شود. حتی اگر جاوا اسکریپت را می توان برای برنامه های کاربردی دیگر استفاده کرد، اکثر منابع جاوا اسکریپت حول ساخت برنامه های کاربردی وب (با پیچیدگی های متفاوت) متمرکز هستند و پس یافتن کمک برای توسعه هر چیز دیگری (به ویژه اگر پیچیده باشد) ممکن است بسیار دشوار باشد.

از سوی دیگر، پایتون واقعاً از این اشکال رنج نمی برد، زیرا با یکی از جنبه های علوم کامپیوتر مرتبط نیست. پایتون را می توان در بسیاری از زمینه های علوم کامپیوتر مانند یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، مدل سازی ریاضی و غیره استفاده کرد.

پس ، از دیدگاه شغلی فناوری، یادگیری جاوا اسکریپت درهای زیادی را به روی شما باز می کند. با این حال، اگر به دنبال استفاده از برنامه نویسی برای تسهیل یادگیری خود از علوم کامپیوتر به عنوان یک کل هستید، پایتون مناسب تر خواهد بود.

ابزارهای خارجی (کتابخانه ها و چارچوب ها)

پس از یادگیری اصول اولیه پایتون و جاوا اسکریپت، گام اساسی بعدی در سفر برنامه نویسی شما، استفاده از مجموعه وسیعی از ابزارهای خارجی برای کمک به بردن برنامه های شما به مرحله بعدی خواهد بود.

پایتون دارای طیف گسترده ای از کتابخانه های بسیار قدرتمند است. این کتابخانه ها اساساً همان چیزی هستند که پایتون را به یک زبان قدرتمند و محبوب تبدیل می کنند. برخی از محبوب ترین کتابخانه ها عبارتند از NumPy، scikit-learn و Flask.

NumPy خود مقدار زیادی قدرت به پایتون می‌آورد، با توابع داخلی که می‌تواند به سرعت با سناریوهای بسیار پیچیده ریاضی مقابله کند. علاوه بر این، NumPy پردازش و مدل‌سازی ریاضی در مقیاس بزرگ را تسهیل می‌کند که پایتون را برای تحقیق و آموزش ایده‌آل می‌کند. Scikit-learn یادگیری ماشینی را در پایتون، یک ابزار بسیار قدرتمند، فعال می کند. در نهایت، Flask به ما این امکان را می دهد که یک Backend برای صفحات وب در پایتون ایجاد کنیم.

توسعه ابزار جاوا اسکریپت Node.js یک تغییر بازی برای جاوا اسکریپت بود، زیرا به طور همزمان به جاوا اسکریپت اجازه می داد بدون مرورگر و برای نوشتن کد سمت سرور در جاوا اسکریپت استفاده شود.

این بدان معناست که می‌توان ابزارهای خارجی را نوشت که مستقیماً شامل توسعه وب نمی‌شد و منجر به انتشار بسته‌های بیشتری در npm نسبت به هر زبان دیگری شد. در سپتامبر 2022، بیش از 2.1 میلیون بسته در رجیستری npm فهرست شد. در آن زمان، این موضوع npm را به بزرگترین مخزن کد تک زبان (جاوا اسکریپت) تبدیل کرد. با گذشت یک سال و نیم، جاوا اسکریپت همچنان از نظر تعداد بسته های خارجی در دسترس، پیشتاز است.

فریمورک های جاوا اسکریپت زیادی وجود دارد و دو مورد از محبوب ترین آنها React و Vue هستند. این فریم ورک‌ها هدف کلی را برای آسان‌تر کردن و بهتر کردن توسعه وب انجام می‌دهند.

به عنوان مثال، React و Vue با مدیریت دولت برای مدیریت داده ها سروکار دارند، که توسعه برنامه های بزرگ و چند لایه را با حجم زیادی از داده مورد نیاز بسیار آسان تر می کند.

در حالی که پایتون تعداد زیادی ابزار خارجی دارد، جاوا اسکریپت ابزارهای بسیار بیشتری دارد. پس ، در جاوا اسکریپت تقریباً می‌توانید تضمین کنید که می‌توانید یک کتابخانه یا فریمورک برای آنچه نیاز دارید پیدا کنید، در حالی که در پایتون ممکن است در زمینه‌های خاص‌تری با مشکل مواجه شوید.

پارادایم ها

پارادایم یک سبک از برنامه نویسی است. پارادایم های برنامه نویسی بسیار متفاوتی وجود دارد که برخی از آنها نسبت به سایرین جایگاه بیشتری دارند. به عنوان مثال، امری (رویه ای)، عملکردی، منطقی، شی گرا، داده گرا، اسکریپت نویسی، اسمبلی، همزمان، مبتنی بر فهرست ، نسل چهارم، بصری و غیره.

توانایی کدنویسی با استفاده از پارادایم‌های مختلف یک مهارت بسیار محبوب است زیرا می‌تواند مزایای زیادی مانند بهبود قابلیت نگهداری کد و قابلیت استفاده مجدد از برخی عناصر کد را به شما معرفی کند. و پس احتمالاً بخشی از سفر برنامه نویسی شما خواهد شد.

هر دو پایتون و جاوا اسکریپت زبان های چند پارادایم هستند، به این معنی که شما محدود به نوشتن برنامه های همیشه به یک سبک نیستید. هر دو از پارادایم های امری، شی گرا، کاربردی و اسکریپت پشتیبانی می کنند.

اگر تا به حال با پارادایم های مختلف برنامه نویسی آشنا نشده اید، در اینجا خلاصه ای سریع آورده شده است:

دستوری : کد به صورت مجموعه ای از دستورالعمل ها نوشته می شود که همانطور که در کد ظاهر می شوند اجرا می شوند. این پارادایمی است که اکثر برنامه نویسان شروع به یادگیری می کنند، زیرا به عنوان "شهودی ترین" و تقریباً نزدیک به گفتن دقیقاً آنچه می خواهید به رایانه انجام شود (در قالب یک سری دستورالعمل) دیده می شود. در اینجا می توانید بیشتر بخوانید.

شی گرا : کد به صورت مجموعه ای از "اشیاء" نوشته می شود. هر "شی" از ویژگی ها و ویژگی ها برای توصیف موردی استفاده می کند که قصد داریم در کد تکرار کنیم. به عنوان مثال، در یک بازی حیوانات ممکن است کلاس Dog داشته باشیم. یک ویژگی را می توان به عنوان یک ویژگی که کلاس را توصیف می کند، مانند name = Rover برای کلاس Dog مشاهده کرد. متد وسیله ای برای به روز رسانی یا دسترسی به ویژگی ها است. در اینجا می توانید بیشتر بخوانید.

تابعی : کد به صورت یک سری توابع ریاضی نوشته می شود که برای اجرای برنامه به هم متصل می شوند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهیم دو عدد را اضافه کنیم، باید یک تابع add تعریف کنیم که x + y را برمی‌گرداند، جایی که x و y ورودی‌های تابع هستند. در اینجا می توانید بیشتر بخوانید.

اسکریپت نویسی : کد برای خودکارسازی وظایف یا سفارشی کردن برنامه های موجود طراحی شده است. این پارادایم کمتر از سایر موارد ذکر شده محبوب است، اما برای جاوا اسکریپت ضروری است. در اینجا می توانید بیشتر بخوانید.

برنامه نویسی ضروری در پایتون یا جاوا اسکریپت بسیار شبیه است، اما در پارادایم های دیگر تفاوت بسیار بیشتری دارند.

پایتون یک نحو بسیار منظم برای برنامه نویسی شی گرا (OOP) دارد که از کلاس ها برای تعریف اشیاء با ویژگی ها و متدها (به عنوان توابع/روش ها) استفاده می کند. این نحو دقیقاً از تعریف رسمی یک شی در برنامه نویسی پیروی می کند. این به این دلیل است که در پایتون، تقریباً همه چیز یک شی است (حتی اگر متوجه آن نباشیم).

از سوی دیگر، نحو جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی شی گرا بسیار کمتر از پایتون است. با این حال، جاوا اسکریپت به دلیل استفاده از مدل شی سند بسیار معروف است، که برنامه‌نویسی مبتنی بر رویداد را بسیار طبیعی و بسیار آسان‌تر از پایتون می‌کند.

برنامه‌نویسی مبتنی بر رویداد هنگام ساخت برنامه‌های کاربردی وب ضروری است، زیرا می‌خواهیم بتوانیم به وب‌سایت‌هایمان تعاملی بدهیم. پس ، جاوا اسکریپت زبان بسیار بهتری برای پارادایم اسکریپت نویسی است (همانطور که از نامش پیداست!).

در حالی که برنامه نویسی کاربردی را می توان در هر دو زبان به دست آورد، معرفی توابع کلیدواژه const و پیکان توسط جاوا اسکریپت در به روز رسانی ES6، برنامه نویسی کاربردی در جاوا اسکریپت را بسیار آسان کرده است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که هنگام یادگیری برنامه نویسی شی گرا و تابعی، بهتر است از زبان هایی که صرفاً به این پارادایم ها اختصاص داده شده است استفاده کنید. به عنوان مثال، جاوا یا سی شارپ برای OOP و Haskell یا Elm برای عمل کرد.

پس ، برای یادگیری زودهنگام و آزمایش با OOP یا برنامه نویسی تابعی، پایتون و جاوا اسکریپت کاملاً کار خواهند کرد. و اگر مشتاق یادگیری الگوی اسکریپت نویسی هستید، جاوا اسکریپت خیلی بیشتر مناسب است.

خلاصه پارادایم

موضوع پایتون جاوا اسکریپت
نحو برد: شباهت به زبان انگلیسی یادگیری آن را بسیار آسان می کند ضرر: استفاده از نمادها یادگیری را بسیار سخت می کند
منابع آنلاین کراوات کراوات
جامعه آنلاین ضرر: پایتون چندان محبوب نیست Win: جاوا اسکریپت محبوب ترین است
فرصت های شغلی ضرر: از آنجایی که بسیاری از مشاغل به پایتون نیاز ندارند برد: از آنجایی که توسعه وب یک بخش بزرگ است که تقریباً در درجه اول جاوا اسکریپت را می خواهد
استفاده گسترده تر از علوم کامپیوتر Win: Python را می توان برای یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، علم داده، مدل سازی ریاضی و غیره استفاده کرد. از دست دادن: جاوا اسکریپت بیشتر برای توسعه وب سایت شناخته شده است
تعداد ابزار خارجی ضرر - زیان پیروزی
اثربخشی ابزارهای خارجی کراوات کراوات
برنامه نویسی ضروری کراوات کراوات
شی گرا Win: به عنوان نحو تعاریف کلاس بسیار شبیه به تعاریف رسمی و نظری است Loss: نحو تعاریف کلاس بسیار دور از تعاریف رسمی است
برنامه نویسی تابعی از دست دادن: در پایتون امکان پذیر است اما حفظ قوانین برنامه نویسی تابعی با نحو پایتون سخت تر است Win: استفاده از توابع const و arrow کمک زیادی می کند
اسکریپت Loss: ممکن است، اما بدون مدل شیء سند بسیار مشکل است Win: استفاده از مدل شیء سند، مدیریت رویداد را بسیار ساده تر می کند

نحو

اگرچه قبلاً در مورد نحو هر دو زبان بحث کرده‌ایم، می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به تفاوت‌های ظریف‌تر هر دو بیندازیم. ما استانداردترین دستورالعمل های برنامه نویسی و تفاوت پایتون و جاوا اسکریپت را تحلیل خواهیم کرد.

چاپ

یک مفهوم اساسی در هر زبان برنامه نویسی چاپ است. در هر آموزش برنامه نویسی مبتدی خوب، اولین برنامه ای که می نویسید باید عبارت Hello, World! .

در زیر چگونه این کار در پایتون انجام می شود:

 print ( "Hello, World!" ) << Hello , World!

و در جاوا اسکریپت:

 console . log ( "Hello, World!" ) << "Hello, World!"

همانطور که می بینید، اینها بسیار شبیه هستند. اما در حال حاضر، ما می توانیم نزدیکی پایتون به زبان انگلیسی را ببینیم، در حالی که جاوا اسکریپت احساس فنی بسیار بیشتری دارد.

متغیرها

یکی دیگر از مفاهیم ضروری در برنامه نویسی، توانایی استفاده از متغیرها است. متغیرها اساساً وسیله ای برای ذخیره سازی داده هایی هستند که باید به طور مکرر در برنامه خود از آنها استفاده کنیم.

پایتون و جاوا اسکریپت در این زمینه بسیار متفاوت هستند.

به عنوان مثال، در پایتون فقط باید نام متغیر و مقدار اولیه را بدهیم:

 best_number = 29 print ( best_number ) << 29

در حالی که در جاوا اسکریپت، هر متغیری باید با یکی از سه کلمه کلیدی - var ، let ، یا const اعلان شود (اگرچه const تنها زمانی قابل استفاده است که مقدار متغیر دوباره تخصیص داده نشود و در طول برنامه ثابت بماند):

 var bestNumber = 29 let secondBestNumber = 20 const worstNumber = 27 console . log ( bestNumber , secondBestNumber , worstNumber ) << 29 20 27

با این حال، استفاده از var با استانداردهای مدرن جاوا اسکریپت بسیار قدیمی است، پس بهتر است از آن اجتناب کنید و let برای هر متغیری که نیاز به تغییر دارد استفاده کنید.

اگر اظهارات

دستور if راهی برای ایجاد یک شاخه در یک برنامه بر اساس یک شرط است. در زبان انگلیسی، می‌توانیم آن را اینگونه در نظر بگیریم: «اگر این درست است، این کد را اجرا کنید. در غیر این صورت، این کد را اجرا کنید. برای جاوا اسکریپت و پایتون، این بسیار شبیه است. اما اینجاست که ما شروع به دیدن تأثیر براکت ها و بریس های جاوا اسکریپت می کنیم که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم.

در پایتون می نویسیم:

 if best_number == 29 : print ( "That's correct! That is the best number" ) else : print ( "That's wrong...the best number is 29" )

توجه داشته باشید که برای آزمایش اینکه آیا دو مقدار با یکدیگر برابر هستند باید از == استفاده کنیم. علاوه بر این، به دو نقطه در انتهای هر قسمت از دستور if توجه کنید.

می‌توانیم با کلیدواژه if که مخفف else elif است، شاخه‌های بیشتری به دستور if اضافه کنیم.

مثلا:

 if best_number == 29 : print ( "That's correct! That is the best number" ) elif best_number == 20 : print ( "Close...that's the second best number!" ) else : print ( "That's wrong...the best number is 29" )

در جاوا اسکریپت می نویسیم:

 if ( bestNumber === 29 ) { console . log ( "That's correct! That is the best number" ) } else if ( bestNumber === 20 ) { console . log ( "Close...that's the second best number!" ) } else { console . log ( "That's wrong...the best number is 29" ) }

همانطور که می بینید، ما به جای دونقطه در پایتون از پرانتزهای {} استفاده می کنیم و باید کد دستور if را در داخل پرانتز قرار دهیم.

همچنین به جای == باید === در جاوا اسکریپت بنویسیم.

در نهایت، درک این نکته مهم است که در جاوا اسکریپت، ما برای اجرای کد نیازی به تورفتگی نداریم و می‌توانیم کد را به این صورت بنویسیم:

 if ( bestNumber === 29 ) { console . log ( "That's correct! That is the best number" ) } else if ( bestNumber === 20 ) { console . log ( "Close...that's the second best number!" ) } else { console . log ( "That's wrong...the best number is 29" ) }

اما این بسیار نامرتب به نظر می رسد و جاوا اسکریپت به اندازه کافی سخت است که بتوان آن را همانطور که هست خواند! پس ، اکثر مردم سعی می کنند تورفتگی ها را به عنوان بخشی از کد خود نگه دارند.

برای حلقه ها

حلقه for یک تکنیک تکراری در برنامه نویسی است که وقتی قصد داریم یک بلوک کد را برای چند بار تکرار کنیم از آن استفاده می کنیم.

برای مثال، ما قصد داریم از یک حلقه for برای اجرای کد 29 بار (بدیهی) استفاده کنیم.

پس در پایتون می نویسیم:

 for x in range ( 0 , 29 ) : print ( x )

در اینجا x یک متغیر موقت است که با هر تکرار حلقه for تغییر مقدار می دهد: در تکرار اول، x = 0 ، در دوم، x = 1 ، و در سوم، x = 2 ، و غیره. پس ، برنامه ما 0 ، سپس 1 ، سپس 2 و به همین ترتیب تا 28 خروجی می دهد.

همانطور که می بینید، تابع range با دو حد محدود می شود: 0 و 29 . با این حال، حد بالا، 29، شامل نمی شود.

جاوا اسکریپت دقیقاً همان اصل را دارد اما سینتکس کاملاً متفاوتی دارد:

 for ( let x = 0 ; x < 29 ; x ++ ) { console . log ( x ) }

با تفکیک این سه جزء داریم که با نقطه ویرگول از هم جدا شده اند:

    let x = 0 متغیر موقت x با مقدار اولیه 0 اعلام می کند. این دقیقاً همان هدف x را در برنامه پایتون ما خواهد داشت.

    x < 29 به این معنی است که ما فقط می‌خواهیم این for را اجرا کنیم در حالی که x به شدت کمتر از طول myNumbers است. به عبارت دیگر، x قبل از اینکه اجرا را متوقف کنیم، مقادیر 0 ، 1 ،…، 28 را می گیرد.

    x ++ روشی کوتاه برای نوشتن است که با هر تکرار قصد داریم مقدار x را 1 افزایش دهیم.

همانطور که می بینید، جاوا اسکریپت دارای تنظیمات دستی بسیار بیشتری است که به نمادهای بسیار بیشتری نیاز دارد. اگرچه خواندن این تنظیمات سخت‌تر است، اما در واقع بسیار شبیه به سایر زبان‌های معروف مانند جاوا و C است.

علاوه بر این، جاوا اسکریپت (همانطور که در بالا ذکر شد) به استفاده از براکت‌ها و بریس‌های مختلف برای جدا کردن کدها متکی است، در حالی که پایتون فقط به تورفتگی و دو نقطه متکی است.

در حالی که حلقه ها

while حلقه ها یکی دیگر از تکنیک های تکرار شونده در برنامه نویسی هستند و به عنوان نوعی ترکیب کردن دستور if و حلقه for عمل می کنند.

حلقه while یک بلوک کد را تا زمانی که یک شرط برآورده شود اجرا می کند.

به عنوان مثال، ما قصد داریم به خروجی Wrong! تا اینکه best_number برابر با 29 شود.

در پایتون می نویسیم:

 while best_number != 29 : print ( "Wrong!" )

!= به معنی "مساوی نیست" است که در آن ! یعنی not . پس ، دستور print را اجرا می کنیم while best_number برابر با 29 نیست، به این معنی که حلقه while اجرا می شود تا بهترین عدد 29 باشد.

در جاوا اسکریپت:

 while ( bestNumber !== 29 ) { console . log ( "Wrong!" ) }

اینها بسیار شبیه هستند، تنها با تفاوت های ظریف مانند !== بر خلاف != ، و تمام تفاوت هایی که در بالا به آن پرداختیم.

خلاصه نحو

نحو همه چیز در مورد نحوه نگارش زبان و ظاهر آن برای خواننده است. دیدن اینکه پایتون ظاهر بسیار تمیزتری دارد، بی اهمیت است، به حدی که حتی کسی که قبلا برنامه نویسی نکرده بود، می توانست یک برنامه ساده پایتون را بخواند و بفهمد که چه چیزی به دست می آورد.

از طرف دیگر جاوا اسکریپت، مانند اکثر زبان های برنامه نویسی، نمادها را به کلمات ترجیح می دهد. این باعث می شود که ظاهر و چیدمان کمی ریاضی تر شود. شاید تعجب آور باشد که نحو جاوا اسکریپت در واقع بسیار شبیه به سایر زبان های محبوب مانند جاوا است.

پس ، در مجموع، اگر فقط دستور زبان را در نظر بگیریم، یادگیری پایتون قطعا آسان‌تر از جاوا اسکریپت است. با این حال، جاوا اسکریپت سینتکس بسیار قابل انتقال تری دارد، به این معنی که وقتی جاوا اسکریپت را یاد گرفتید، یادگیری زبان دیگری مانند جاوا یا C بسیار آسان تر خواهد بود.

نتیجه

اکنون که مروری بر پایتون و جاوا اسکریپت داشتیم، مهم است که به یاد داشته باشید که یادگیری هیچ آسیبی به شما وارد نمی کند! هر کد نویسی بهتر از بدون کد نویسی است!

با این حال، از نقطه نظر فنی تر، اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی با هدف یافتن شغل توسعه نرم افزار هستید یا با زبان دیگری تجربه دارید، جاوا اسکریپت جایی است که توصیه می کنیم شروع کنید.

اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی صرفاً برای یادگیری هستید، ما پایتون را توصیه می کنیم، زیرا انتقال آسان تر به دنیای کدنویسی را فراهم می کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است