تویوتا فاش کرده است که 500 میلیون دلار دیگر در Joby Aviation سرمایه گذاری کرده است، شرکتی که در سال 2009 تأسیس شد و از آن زمان بر روی توسعه، تولید و صدور گواهینامه برای برخاست و فرود عمودی برقی (eVTOL) کار می کند.
دور دوم تامین مالی پس از تزریق 394 میلیون دلار سرمایه در سال 2020 انجام می شود و غول خودروسازی ژاپن امیدوار است که با هدف تحقق "دیدگاه مشترک تحرک هوایی" این دو شرکت، توسعه را سرعت بخشد.
Joby یکی از شرکتهای پیشرو در تحقیقات تاکسی هوایی بوده است که استارتآپ Elevate Uber را در سال 2020 خریداری کرده است. اوبر همچنین 75 میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرد تا روند توسعه و صدور گواهینامه را سرعت بخشد.
به گفته تویوتا، این فقط یک معامله مالی نیست. این شرکت او میگوید دانش خود را از سیستم تولید تویوتا از طریق برنامهریزی فرآیند، توسعه روشهای تولید و طراحی ابزارآلات به اشتراک گذاشته است.
مهندسان این دو شرکت در تاسیسات Joby در کالیفرنیا در کنار یکدیگر کار میکنند تا روشی مناسب برای تولید تاکسیهای هوایی برقی تجاری را ایجاد کنند، در حالی که اگر بخواهیم به زودی این فناوری را در هوا ببینیم، پیشبرد صدور گواهینامه یک اولویت باقی میماند.
به گفته Joby Aviation، تقریباً چهارمین فرآیند پنج مرحله ای صدور گواهینامه نوع را تکمیل کرده است که به هواپیماهایش اجازه می دهد تا به مرحله تولید بروند.
برای برخاستن پاک شد
اگرچه چیزهای فانتزی علمی-تخیلی است، اما ظهور هواپیماهای برخاست عمودی الکتریکی در چند سال گذشته سریع بوده است، با شرکت هایی مانند هیوندای موتورگروه تجارت سوپرنال خود را راه اندازی کردند و XPeng HT Aero چینی در این زمینه بسیار جدی بود.
اکثر شرکتها قصد دارند یک سرویس سواری به سبک اوبر را اجرا کنند که به گروه کوچکی از مشتریان اجازه میدهد تا در یک هواپیمای سرنشین دار eVTOL که شبیه به یک پهپاد غولپیکر با چند روتور است، سوار شوند. اگرچه، برنامه هایی برای پروازهای بدون سرنشین نیز روی میز است.
در مورد سوپرنال، که اکنون عملیاتی متعلق به گروه موتور هیوندای گستردهتر است، هواپیمای الکتریکی SA-2 آن دارای کابین چهار صندلی و هشت روتور است که میتواند دستگاه را تا سرعت 120 مایل در ساعت به حرکت درآورد. برای سفرهای بین 25 تا حدود 40 مایل.
با پرواز در ارتفاع حدود 1500 فوتی، سفینه سوپرنال در پایینتر از هلیکوپترهای تجاری و سایر هواپیماها حرکت میکند تا با پرش از یک «درگاه رأس» به نقطهی دیگر، راه بندان و ازدحام را در مناطق شهری به شدت غلبه کند.
در واقع، گزارش اخیر بازار از تیم نقشه بازار جابجایی هوایی جهانی پیشرفته/شهری نشان داد که حداقل 1044 پورت vertiport eVTOL که در حال حاضر توسط شرکتهای جهانی متعددی در حال توسعه هستند، میتوانند تا سال 2028 عملیاتی شوند.
در اوایل سال جاری، اداره هوانوردی فدرال (FAA) که هوانوردی غیرنظامی در ایالات متحده را تنظیم می کند، معیارهای شایستگی پرواز را برای هواپیمای eVTOL Joby Aviation نهایی کرد و به شرکت اجازه داد تا با صدور گواهینامه نوع پیش برود.
با این حال، FAA تنها یک نهاد است و چین مجموعه قوانین و مقررات منحصر به فرد خود را دارد.
به همین دلیل، شرکتهای چینی میتوانند از آزادیهای بیشتری در آزمایش فناوری جدید برخوردار شوند و به این مشاغل در آینده حملونقل eVTOL برتری داشته باشند.
ارسال نظر