تحقیقات نشان میدهد استارتآپهای فناوری عمیق با مدیران اجرایی بسیار فنی، دورهای بزرگتری را ایجاد میکنند
بنیانگذاران SaaS که سعی میکنند بفهمند برای افزایش دور بعدی خود چه چیزی لازم است، میتوانند به دستمال سالانه معروف SaaS Funding Napkin Point Nine مراجعه کنند. (این اصطلاح به طرحها یا محاسبات «پشت دستمال» اشاره دارد.)
اکنون، تیمهای اروپایی سختافزار فناوری عمیق، منبع مشابهی از First Momentum، یک صندوق اولیه سرمایهگذاری در B2B فنی و استارتآپهای فناوری عمیق دارند.
شرکت آلمانی VC با دستمال Deep Tech Hardware خود امیدوار است دانش و معیارهای مربوط به بودجه، تیم، محصول و تجاری سازی را به صورت مرحله ای تجزیه و تحلیل کند. این بخش بر شکوفایی بخش فناوری عمیق اروپا متمرکز است که نتایج کاملاً متفاوتی با آنچه که در SaaS جهانی مشاهده می شود به دست می دهد.
بنچمارک ها به ویژه برای بنیانگذارانی که اولین بار هستند یا کسانی که شبکه بزرگی در استارتاپ ها و VC ندارند مفید است. این به ویژه در فناوری عمیق، جایی که بسیاری از کارآفرینان از پیشینه تحقیقاتی می آیند، صادق است. «آنها نمی دانند تصمیم اشتباه یا خوب چیست، زیرا اطلاعاتی در مورد آن ندارند. آنها در محافل کارآفرینی نیستند، آنها 10 تا 15 دوستی ندارند که قبلاً شرکتی را راه اندازی کرده باشند.
میبورگ بيان کرد First Momentum برای مقابله با کمبود دانش و عدم شفافیت، نظرسنجی از 30 VC با فناوری عمیق از هشت کشور انجام داد. نتایج نه تنها در یک "دستمال سفره" بلکه یک گزارش کامل نیز جمع آوری شده است.
این شرکت مشاهدات خود را در گزارش به حداقل رساند، زیرا می خواست عینی باشد. اما Meiborg و Ochs موافقت کردند که یک یافته جالب را با TechCrunch بحث کنند: «در Seed و Series A، تیمهایی که توسط مدیران اجرایی بسیار فنی (بدون پیشزمینه تجاری) رهبری میشوند، بهطور قابلتوجهی بودجه بیشتری نسبت به تیمهایی که توسط مدیران اجرایی با سابقه مرتبط با کسبوکار هدایت میشوند، جمعآوری میکنند.»
کمی سوگیری نمونه در بازی وجود دارد: «استارتآپهایی که در نظرسنجی ما ظاهر میشوند برای یک مرحله معین نسبتاً موفق هستند، زیرا یا پول VC را جمعآوری کردهاند، یا در شرف این هستند.» این بدان معناست که مدیران عامل فنی نمونه به طور کامل نماینده نیستند. اگر آنها موفق به جمع آوری بودجه شده اند، به احتمال زیاد به این دلیل است که آنها هوش تجاری نیز دارند.
با این وجود، نشان میدهد که بنیانگذاران با مشخصات فنی اگر مهارتها و دانش تجاری را به مجموعه ابزار خود اضافه کنند، میتوانند سود زیادی ببرند. اگر بنیانگذاران بتوانند آن را به درستی انجام دهند، اروپا با یک خط لوله قوی از انحرافات دانشگاهی می تواند به دستاوردهای زیادی دست یابد.
First Momentum امیدوار است نه تنها با این گزارش به این بنیانگذاران فنی کمک کند، بلکه به انجمنی به نام Clueless No More نیز کمک کند، جایی که "کارآفرینان دانشمند اروپایی" مشتاق می توانند از یکدیگر بیاموزند. برای مثال، آنها میتوانند در مورد یک نکته دردناک که فرانچسکو ریچیوتی، یکی از همکاران Runa Capital مطرح کرده است، صحبت کنند: «جدولهای سرپوش مهم هستند. اجازه ندهید انتقال ضعیف فناوری شانس موفقیت شما را کاهش دهد.» او در این گزارش هشدار داد.
چقدر تکنولوژی عمیق متفاوت است: دورهای بزرگتر، راه طولانی تر برای موفقیت
این گزارش خاطرنشان میکند که دورهای سختافزاری پیشتولید و سری A در سال 2023 بزرگتر از سال 2022 بود، که First Momentum آن را نشاندهنده تمایل سرمایهگذاران رو به رشد برای این بخش تفسیر میکند. دادهها تحلیل میشوند: در سطح جهانی، فناوری عمیق ادعا میکند که 20 درصد از سرمایهگذاری سرمایهگذاری خطرپذیر سهم دارد که در مقایسه با حدود 10 درصد یک دهه پیش افزایش یافته است. برخی از اینها ماهیت این بخش است: از آنجایی که فناوری عمیق به سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی نیاز دارد، دوره ها معمولاً بزرگتر از حد متوسط بوده است.
به طور شهودی، میبورگ از قبل میدانست که دادهها با میانگین استارتآپ متفاوت به نظر میرسند. او گفت: "نکته خاص در مورد سرمایه گذاری در فناوری عمیق این است که شما عمدتاً ریسک فنی را می پذیرید، اما با ریسک کمتر بازار یا تجاری سازی جبران می شود." او مثالی از استارت آپی زد که می تواند درمان سرطان پیدا کند: انجام دادن آن سخت است، اما فروش آن سخت نیست.
این یافتههای گزارش را توضیح میدهد که حتی در مرحله سری A، تنها 29 درصد استارتآپها به حرکت فروش قابل تکرار و درآمد معنیدار رسیدهاند. Maximilian Ochs، یکی از اعضای تیم سرمایهگذاری First Momentum، این موضوع را شگفتانگیز ندید، اما این را تاییدی بر این دانست که رسیدن به درآمد برای یک استارتآپ با فناوری عمیق زمان میبرد.
اوچس بيان کرد که این نیاز به مهندسی معکوس دارد: کارآفرینان باید شناسایی کنند که به کدام نقاط عطف می توانند دست یابند تا سرمایه گذاران را برای تامین مالی دور بعدی خود وادار کنند. First Momentum همچنین به این فرآیند به عنوان "معروف کردن" اشاره می کند، با Ochs به بنیانگذاران پیشنهاد می کند که هزینه های خود را درک کنند، حاشیه های ناخالصی که می توانند به طور واقع بینانه به دست آورند و هدف نهایی آنها چقدر گران است.
Julien Macquet و Clement Van Driessen از Elaia، یکی از شرکتهای VC که در این نظرسنجی شرکت کرد، همچنین به سری A hurdle اشاره کردند و به TechCrunch گفتند، «جایی که بسیاری از استارتآپهای سختافزاری به دلیل اثبات ناکافی تناسب بازار با مشکل مواجه هستند». به گفته این دو، این نیاز به یک رویکرد استراتژیک با سرمایه قابل توجه - به طور ایده آل از سرمایه گذاران جهانی دارد.
آنها مشاهده کردند: «درگیر کردن یک اتحادیه سرمایهگذار جهانی از همان روز اول نه تنها بودجه لازم برای این سفر پر هزینه را تضمین میکند، بلکه حمایت حیاتی برای دستیابی به نقاط عطف کسبوکار را تقویت میکند».
ارسال نظر