سایت خبرکاو

جستجوگر هوشمند اخبار و مطالب فناوری

تجربه رانندگی با فونیکس آریزو 8 در پیست آیلند؛ سوناتای چینی!

با وجود آن‌که روز به روز از تنوع سدان‌ها در بازار جهانی کاسته می‌شود اما این خودروها همواره علاقمندان خود را در بازار ایران و جهان دارند. پس از توقف تولید ام وی ام 550، مدت‌ها بود که مدیران خودرو محصولی در کلاس سدان و با پیشرانه حجیم به بازار عرضه نکرده بود. اکنون این رویه تغییر کرده است، چرا که این شرکت قصد عرضه فونیکس آریزو 8 را دارد. فونیکس آریزو 8 بزرگترین،‌ لوکس‌ترین و البته ...

با وجود آن‌که روز به روز از تنوع سدان‌ها در بازار جهانی کاسته می‌شود اما این خودروها همواره علاقمندان خود را در بازار ایران و جهان دارند. پس از توقف تولید ام وی ام 550، مدت‌ها بود که مدیران خودرو محصولی در کلاس سدان و با پیشرانه حجیم به بازار عرضه نکرده بود. اکنون این رویه تغییر کرده است، چرا که این شرکت قصد عرضه فونیکس آریزو 8 را دارد.

فونیکس آریزو 8 بزرگترین،‌ لوکس‌ترین و البته گران‌ترین محصول مدیران خودرو در کلاس سدان‌ها خواهد بود. این خودرو از نظر مشخصات فنی هم‌رده تیگو 8 پرومکس است و البته قیمت مشابهی نیز نسبت به مدل کراس‌اوور خود دارد. در آخرین روزهای دی‌ماه 1402، فرصتی برای اصحاب رسانه فراهم شد تا در پیست آیلند با این خودرو ملاقاتی داشته باشند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، حاصل تحلیل کوتاه ما از این خودرو است.

نگاهی کوتاه به فونیکس آریزو 8

چری آریزو 8 که در بازار ایران با برند فونیکس عرضه خواهد شد، یک سدان میان‌قامت از شرکت خودروسازی چری چین است. این خودرو محصولی جدید به حساب می‌آید، چرا که از سپتامبر 2022 میلادی (شهریور 1401) به سبد محصولات چری گفت ه شده است. شرکت چینی اخیرا نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو را نیز تحت برند فالوین معرفی کرده است که امکان عرضه آن به بازار ایران در آینده نزدیک وجود دارد.

رانندگی با فونیکس آریزو 8

بخش سدان‌های چری که با پیشوند آریزو شناخته می‌شوند، اکنون شرایط متفاوتی نسبت به خانواده کراس‌اوورهای آن با پیشوند تیگو دارد. در بخش کراس‌اوورها، شاهد مدل‌های تیگو 2 (ام وی ام X22)، تیگو 4 (ام وی ام X55)، تیگو 7، تیگو 8 و تیگو 9 هستیم. اما در بخش سدان‌ها تنها سه محصول آریزو 5،‌ آریزو 6 و اکنون آریزو 8 حضور دارند. تولید نسخه‌های دیگر این خانواده یعنی آریزو 3 و آریزو 7 متوقف شده است. پس در حال حاضر آریزو 8 محصول پرچمدار بخش سدان‌های چری به شمار می‌رود.

جایگزینی سوناتا با یک خودرو مونتاژی

قوانین سختگیرانه واردات خودرو سبب شده‌اند تا روز به روز از تنوع خودروهای خارجی در بازار ایران کاسته شود. در نتیجه قیمت خودروهای محبوبی همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. البته نسل جدید اپتیما با نام کیا K5‌ به بازار ایران عرضه شده است اما حضور آن با موتور دو لیتری تنفس طبیعی،‌ تنها سایه‌ای از محبوبیت اپتیما را به تصویر می‌کشد. در چنین شرایطی مدیران خودرو فرصت را غنیمت شمرده است و با عرضه فونیکس آریزو 8، قصد دارد تا توجه مخاطبان بخش سدان‌ها را به خود جلب کند.

کابین فونیکس

بدون شک می‌توان بيان کرد که آریزو 8 طراحی قابل قبولی دارد. این خودرو به عنوان یک سدان اندازه متوسط، می‌تواند رضایت مخاطبان را نسبت به خودش جلب کند. طراحی این خودرو شبیه به سدان‌های چینی متوسط یا بزرگ قلمداد می‌شود اما از نمادهای طراحی بزرگان این صنعت همچون سدان‌های آئودی نیز در آن بهره گرفته شده است. کابین این خودرو نیز مدرن،‌ راحت و جادار ارزیابی می‌شود. اما بزرگترین مزیت آریزو 8 برای مشتری ایرانی طراحی آن نیست،‌ بلکه پیشرانه آن است.

خوشبختانه در فونیکس آریزو 8 شاهد تغییر رویه چینی‌ها هستیم. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه دولیتری توربوشارژر مشترک با تیگو 8 پرومکس قرار دارد. این پیشرانه حداکثر 254 اسب‌بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند که ارقام قابل قبولی برای یک سدان اندازه متوسط هستند. جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد.

رانندگی با فونیکس آریزو 8

به نظر می‌رسد بزرگترین سوال مخاطبان در خصوص سدان اندازه متوسط فونیکس، شتاب آن باشد. خب باید به شما بگوییم که شتاب صفر تا صد این خودرو در پیست آیلند 7.4 ثانیه ضبط شد. البته این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر نیز در بازارهای دیگر عرضه شده است که شتاب آن نسخه کمتر از عدد به دست آمده توسط ما است. همچنین خط ترمز این خودرو 41 متر به دست آمد که رقم قابل قبولی به حساب می‌آید.

همانند دیگر سدان‌های دیفرانسیل جلو، مقداری کم‌فرمانی را هنگام رانندگی با آریزو 8 احساس خواهید کرد. خوشبختانه فنربندی خودرو نرم است و استفاده از سیستم تعلیق چنداتصاله یا مولتی‌لینک در بخش عقب،‌ باعث می‌شود تا سواری نرمی را با این خودرو تجربه کنید.

آریزو 8 بزرگترین و لوکس‌ترین سدان خانواده محسوب می‌شود،‌ از این رو امکانات ایمنی مختلفی را در این خودرو خواهید دید. هشت کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش به همراه دستیارهای رانندگی خودران سطح دوم از جمله این سیستم‌ها هستند که حس امنیت را به راننده منتقل می‌کنند.

پیست آیلند

در بخش امکانات رفاهی نیز تجهیزات مناسبی را در این خودرو خواهید دید. سقف پانوراما به همراه سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا و دریچه برای ردیف عقب، سیستم صوتی سونی به همراه 8 بلندگو با نمایشگر 12.3 اینچی لمسی، درگاه USB ردیف عقب و جلو، شارژر وایرلس، نورپردازی داخلی، صندوق پران برقی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو از جمله تجهیزات آریزو 8 هستند. البته این خودرو به سیستم عطرپاش نیز مجهز است که محیط مطبوعی را در کابین خودرو فراهم می‌کند.

قیمت و رقبای آریزو 8

قیمت فونیکس آریزو 8 هنوز از سوی مدیران خودرو اعلام نشده است اما انتظار داریم تا این خودرو با قیمتی در محدوده تیگو 8 پرومکس یعنی حدود دو میلیارد تومان به بازار عرضه شود. جدی‌ترین رقیب آریزو 8 در بازار ایران، سدان‌های وارداتی اندازه متوسط خواهند بود. دانگ فنگ شاین مکس، کیا K5 و هونگچی H5‌ رقبای اصلی آریزو 8 را تشکیل می‌دهند. در صورتی که این خودرو با قیمتی کمتر از رقبای وارداتی خود وارد بازار شود، می‌تواند موفقیت بزرگی را در بازار ایران کسب کند. پس از انجام واردات کامل و حضور محسوس سدان‌های وارداتی در بازار ایران، شاهد رقابت آریزو 8 با سدان‌های وارداتی مختلف خواهیم بود.

خبرکاو