
مدتها است که خودروسازان ایرانی از فولاد و ورقهای تولید داخل برای ساخت بدنه خودروها استفاده میکنند. بسیاری از افراد حاضر در صنعت خودرو به خصوص نمایندگان انجمنهای خودروسازی، افزایش قیمت فولاد را به عنوان معیاری برای افزایش قیمت خودرو عنوان میکنند. با این حال معاون اجرایی انجمن فولاد نظر دیگری دارد.
به گفته وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن فولاد، نرخ فولاد مصرف شده در هر خودرو ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با این حال میزان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون ۸ میلیون تومان نبوده است.
به گفته او در هر خودرو به طور متوسط ۹۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف میشود. میزان تورم قیمت فولاد طی سال گذشته نیز ۴۰ درصد عنوان شده است که از میزان تورم عمومی کشور کمتر است. البته این تورم در تولیدات شرکتهای فولادی محقق نشده است. میانگین قیمت ورق در سال گذشته حدود ۲۰ هزار تومان بوده است. طی سال جاری این رقم به حدود ۲۸ هزار تومان تا ۲۹ هزار تومان رسیده است. پس نرخ ۹۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف شده در هر خودرو به حدود ۸ میلیون تومان بالغ میشود.
بررسی تقریبی افزایش قیمت فولاد و خودرو
بنابر گفتههای معاون اجرایی انجمن فولاد، افزایش قیمت فولاد طی سال گذشته تاثیر محسوسی در نرخ خودرو ندارد. به عبارت دیگر، فولادسازان اتهام خودروسازان مبنی بر تاثیرپذیری قیمت خودرو از نرخ فولاد را رد میکنند.
برای تحلیل میزان افزایش قیمتها در کارخانه، نرخ خودرو اقتصادی سایپا یعنی ساینا S را مورد تحلیل قرار میدهیم. قیمت این خودرو در نخستین روزهای حضور در بازار یعنی سال ۱۴۰۰، معادل ۱۳۰ میلیون تومان بوده است. این خودرو اکنون در بازار ۲۴۱ میلیون تومان قیمت دارد، یعنی در طی دو سال ۸۵ درصد به قیمت کارخانه این محصول اضافه شده است. در همین مدت قیمت هر ورق گالوانیزه از ۲۷۰۰۰ تومان در هر کیلو به حدود ۳۲۵۰۰ تومان در هر کیلو رسید. این رقم ۲۰ درصد افزایش قیمت فولاد طی سال ۱۴۰۱ را نشان میدهد.