نمایشگاه CES 2024 امسال در لاسوگاس مملو از مدلهای یادگیری زبان، دستیارهای هوش مصنوعی داخل خودرو و نمایشگرهای اطلاعات سرگرمی غولپیکری بود که ظاهراً فضای داخلی خودروهای آینده ما را پر میکنند.
اما اکنون گرد و غبار فروکش کرده است، به نظر می رسد که موضوع هیدروژن و تمرکز مجدد بر وسایل نقلیه مسافربری با سلول سوختی یک نکته کلیدی بود که توسط توده ها نادیده گرفته شد.
غرفه مرکزی هیوندای در این نمایشگاه حول محور هیدروژن و تلاش این شرکت برای تولید انرژی پاک از مواد زائد مانند پلاستیک و زیست توده بود، اما همچنین تعهد خود را برای تامین انرژی خودروهای سنگین با H2 تایید کرد.
هیوندای بالاترین سهم بازار جهان را در فروش خودروهای هیدروژنی دارد، زیرا در سال 2018 نکسو را به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه کرد. همچنین کامیون تولیدی XCIENT Fuel Cell را ارائه می دهد که می تواند 400 کیلومتر را با یک سوخت گیری مدیریت کند.
اما در CES اعلام کرد که ابتکار HTWO آن بر تولید، ذخیرهسازی، حمل و نقل و استفاده از هیدروژن در مناطق متعددی در سراسر گروه هیوندای، از جمله فولاد، ساختوساز، تحرک هوایی، دریایی، رباتیک و مهمتر از همه، مسافر تمرکز خواهد کرد. ماشین.
"ما می بینیم که هیدروژن یک بازیگر اصلی در صنعت کالاهای سنگین است، زیرا این فناوری با نیازهای کامیون های بزرگ مطابقت دارد. الگوهای رانندگی قابل پیش بینی نیز ایجاد زیرساخت های مورد نیاز را آسان تر می کند. آموخته های حاصل از آن می تواند به طور بالقوه وسایل نقلیه مسافربری آینده را مطلع کند." مارک فریمولر، معاون ارشد تجارت جهانی خودروهای تجاری در شرکت هیوندای موتور در نمایشگاه CES امسال به من گفت.
اگرچه هیوندای کاملاً آشکار کرد که هیدروژن تمرکز اصلی است، هوندا - یکی دیگر از طرفداران اولیه فناوری سلول سوختی هیدروژنی با مدل FCX Clarity خود - مشتاق بود اشاره کند که هیدروژن را نیز به عنوان یک عامل مهم در حملونقل آینده میداند.
اینوئه کاتسوشی، رئیس هوندا موتور اروپا، به اتوکار گفت: "آنچه در ذهنم دارم این است که دوران EV [باتری] اول است و مرحله بعدی خودروهای سلول سوختی است. دوران پیل سوختی ممکن است مدت بیشتری طول بکشد."
Inoue در ادامه توضیح داد که حجم فروش نسبتاً پایین FCX Clarity هوندا را می توان به زیرساخت ضعیف سوخت هیدروژنی و همچنین قیمت بالای خود مدل نسبت داد. اما او همچنین بيان کرد که تا زمانی که زیرساختها ایجاد شود، هنوز هم هیدروژن بخشی از طرح تجاری است.
هوندا نیز مانند هیوندای ادعا میکند که در حال حاضر تلاشهای تحقیقاتی هیدروژن خود را بر روی خودروهای تجاری و بخشهای صنعتی متمرکز کرده است.
هیدروژن دوباره در دستور کار است
ب ام و اخیرا اعلام کرد که کارخانه پرچمدارش در مونیخ فقط از سال 2027 خودروهای برقی تولید می کند، اما خط مونتاژ انعطاف پذیر و برای سایر سوخت های جایگزین باز خواهد بود.
میلان ندلکوویچ، عضو هیئت مدیره BMW به Top Gear گفت: «هیدروژن یک جایگزین مهم است. او گفت : "به همین دلیل است که ما ناوگانی از خودروهای هیدروژنی داریم که در حال آزمایش هستند و به همین دلیل به شدت در حال کار بر روی بهبود بیشتر فناوری هستیم. باید گزینه های جایگزین در نظر گرفته شود؛ به همین دلیل است که ما امکانات خود را در برابر هیدروژن و سایر فناوری ها انعطاف پذیر نگه می داریم."
مدیران هیوندای و هوندا سال 2040 را به عنوان یک تخمین تقریبی برای زمانی که ممکن است شاهد پذیرش انبوه خودروهای سواری هیدروژنی باشیم، تبلیغ کردند. این بستگی به زیرساخت سوخترسانی دارد که به حجم بحرانی برسد، و همچنین قیمت فناوری به سطح مطلوبتری برای مشتریان کاهش مییابد.
به همین دلیل، هوندا و هیوندای تأیید کردهاند که تلاشهای هیدروژنی خود را بر روی تقویت فرآیندهای تولید و جایگزینی دیزل به عنوان سوخت انتخابی برای کالاهای سنگین و خودروهای تجاری متمرکز کردهاند، اما این خبر گویای این است که برخی از بزرگترین نامها در بهشت تولید خودرو هستند. آن را برای خودروهای سواری رد نکردیم.
به هر حال، موتورهای بدون آلایندگی نباید صرفاً به فناوری الکتریکی باتری متکی باشند، زیرا هیدروژن ذاتاً به لطف توانایی ذخیره سوخت فیزیکی در مخازن داخل هواپیما، برد رانندگی تمام الکتریکی و زمان سوختگیری سریعتر را ارائه میدهد.
علیرغم وعده فناوری باتری های حالت جامد نسل بعدی که چگالی انرژی قابل توجهی را ارائه می دهد، فشار وارده بر شبکه برق ممکن است برای تامین تقاضای شارژ مشکل داشته باشد و بعید است زمان های سوخت گیری با آنچه که توسط هیدروژن ارائه می شود به این زودی ها مطابقت داشته باشد.
مارک فریمولر هیوندای ادعا می کند که این یکی از دلایلی است که فناوری باتری خالص در صنعت کالاهای سنگین دشوار است، زیرا شارژ باتری های عظیم مورد نیاز باعث فشار بیش از حد بر روی شبکه های محلی می شود.
هنگامی که فناوری هیدروژن به بلوغ رسید و زیرساخت های سوخت گیری فرا رسید، سوخت جایگزین می تواند به سادگی گزینه دیگری روی میز مصرف کننده باشد و راهی برای خودروسازان برای دستیابی به اهداف خود تحمیلی بدون انتشار آلاینده های محلی باشد.
ارسال نظر