متن خبر

به نظر می رسد وال استریت چندان مشتاق جفت بالقوه Salesforce-Informatica نیست

به نظر می رسد وال استریت چندان مشتاق جفت بالقوه Salesforce-Informatica نیست

شناسهٔ خبر: 465529 -




وقتی آخر هفته گذشته شایعه مهمی منتشر شد مبنی بر اینکه Salesforce به خرید Informatica، یک شرکت مدیریت داده قدیمی که قدمت ابری دارد، علاقه مند است، طولی نکشید که سرمایه گذاران احساسات منفی خود را نسبت به این ایده ابراز کردند. در واقع، از زمان شروع تجارت در روز دوشنبه، سهامداران هر دو طرف این معادله به وضوح اعلام کرده اند که از جفت شدن احتمالی بین این دو شرکت راضی نیستند.

پس از انتشار این خبر مبنی بر اینکه Salesforce خواستگار بود، قیمت سهام شرکت شروع به کاهش کرد و از پایان معاملات در روز پنجشنبه قبل از انتشار اخبار، حدود 10 درصد کاهش یافت. این کاهش احتمالاً منعکس کننده نگرانی سرمایه گذاران است که این معامله باعث می شود آنها برای مقدار متوسطی از درآمد اضافی و نه یک تن نوآوری بیش از حد بپردازند. برای سرمایه گذاران انفورماتیکا، قضیه برعکس بود: قیمت آنقدر پایین بود که نمی توانست فروش را تضمین کند - آنها بیشتر، بیشتر، بیشتر می خواستند - و سهام آنها نیز کاهش یافت، به میزان مشابهی در همان دوره. (در مقابل، از پنج شنبه گذشته، نزدک کامپوزیت 6.6 درصد کاهش یافته است. )

این بدان معنا نیست که معامله ای اتفاق نخواهد افتاد، اما صراحتاً حتی شنیدن اینکه Salesforce به بحث بزرگ M&A بازگشته است و پس از چند سال تعطیلی به یک معامله بزرگ دیگر نگاه می کند، غافلگیرکننده بود. به نظر می‌رسد فشار فعالان در سال گذشته همراه با رشد کمتر و نرخ‌های بهره بالاتر، شرکت را مجبور کرده بود تا رشد را از طریق M&A تجدید نظر کند و لذت سودآوری و جریان نقدی آزاد را بپذیرد. برای جلب رضایت آنها، Salesforce توانست با محافظه کاری تر، سرمایه گذاران فعال را از خود دور کند. انجام برخی اخراج های بزرگ؛ و حتی انحلال کمیته M&A داخلی شرکت که به شناسایی و تحلیل اهداف احتمالی M&A کمک کرد.

اما نمی‌توانید یک شرکت اکتسابی را برای همیشه پایین نگه دارید، و از نظر تاریخی بسیار اکتسابی بوده است و از زمان تأسیس آن در سال 1999، 74 شرکت را خریداری کرده است که بر اساس داده‌های Crunchbase، 13 شرکت تنها در سال 2020 عرضه می‌شوند. بزرگترین معامله از این دسته، معامله 28 میلیارد دلاری برای خرید اسلک در پایان سال 2020 بود. پس از آن، سیلزفورس عمدتاً با شش معامله بسیار ساده تر طی سه سال آینده ادامه داد.

از آنجایی که Salesforce در نظر دارد رشد سال مالی آینده به رقم تک رقمی کاهش یابد، شاید این شرکت هدفی مانند Informatica را راهی برای خرید مقداری درآمد و زور بی‌رحمانه چند درصد اضافی می‌بیند. در عین حال، در زمانی که نظم دادن به خانه داده شما به ویژه در عصر هوش مصنوعی مولد اهمیت دارد، یک پلت فرم مدیریت داده را در اختیار بگیرید.

شایان ذکر است که Gaurav Dhillon، مدیرعامل SnapLogic، که در دهه 1990 یکی از بنیانگذاران Informatica بود، این هفته به MarketWatch بيان کرد که فکر می کند این اتصال ایده بدی برای شرکت ها و مشتریان آنها خواهد بود. اگرچه دیلون دقیقاً یک ناظر بی طرف نیست، ممکن است اشتباه هم نداشته باشد.

ری وانگ، بنیانگذار و تحلیلگر اصلی در Constellation Research، ابزار یکپارچه سازی داده های خود Salesforce را پیشنهاد قوی تری می داند. خرید بالقوه Informatica بسیار کنجکاو است زیرا پایگاه مشتری و فناوری پیشرفته نیست. وانگ به TechCrunch گفت: اگرچه می‌تواند به طور بالقوه چالش یکپارچه‌سازی داده‌ای را که Salesforce داشته است حل کند، Data Cloud در حال حاضر یک پیشنهاد قوی است، پس مطمئن نیستم که آیا این معامله منطقی است یا خیر.

اما آرجون باتیا، تحلیلگر مالی در ویلیام بلر، از منظر استراتژی، توافق احتمالی را مثبت می بیند. "قیمت گزارش شده بالا است، و این معامله بزرگتر از آن چیزی است که من انتظار داشتم که آنها دوباره با M&A شروع کنند، اما فکر می کنم از نظر استراتژیک منطقی است. بهتر است ابتدا روی زیرساخت سرمایه گذاری کنید، قبل از اینکه در مسیر برنامه/کمپیلوت خیلی دور شوید. بهاتیا گفت: این یک تجارت بسیار سودآور است که با خریدهای گذشته متفاوت است.

هیچ‌کس نمی‌داند که این کار چگونه به پایان می‌رسد، یا حق با چه کسی است، اما ارزش دارد که در زمینه‌های مالی این دو شرکت تحلیل شود تا ببینیم آیا معامله حتی منطقی است یا خیر.

خرید یا نخریدن مسئله این است

Salesforce در آخرین سال مالی خود 11 درصد رشد کرد. این شرکت همچنین به سرمایه گذاران بيان کرد که انتظار دارد در سال مالی جاری 2025 خود 9 درصد رشد کند. اعداد و ارقام رشد بعدی Salesforce احتمالاً منجر به این شد که این شرکت برای اولین بار سود سهام خود را به همراه افزایش برنامه خرید سهام خود به 10 میلیارد دلار اعلام کند. متا اولین سود سهام خود را تقریباً در همان زمان اعلام کرد.

Salesforce با پیش‌بینی رشد درآمد ۹ درصدی و اعلام برنامه‌ای برای پرداخت مستقیم به سرمایه‌گذاران برای نگهداری سهام خود، به نظر می‌رسید که عصر متفاوتی را برای تجارت خود اعلام کند. با سرعت متوسطی رشد می‌کند، انبوهی از پول نقد تولید می‌کند - غول CRM در سه ماهه اخیر خود دارای جریان نقدی آزاد 3.26 میلیارد دلاری بود - و بخش بزرگی از این وجوه را از طریق سود سهام و کاهش تعداد سهام خود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

می‌توانید تصور کنید که چرا برخی از سرمایه‌گذاران از این که Salesforce در نظر دارد بیش از 10 میلیارد دلار برای Informatica هزینه کند، کمی گیج شده‌اند، خریدی که مقداری مقیاس درآمد را به Salesforce اضافه می‌کند، اما به شکل رشد درآمد آتی کم است.

Informatica همچنین بسیار کوچکتر از Salesforce است و درآمد بالقوه آن را به شرکت مارک بنیوف کاهش می دهد. در سه ماهه اخیر، Salesforce 9.29 میلیارد دلار درآمد داشت و Informatica نیز 445.2 میلیون دلار درآمد داشت. Salesforce 1.45 میلیارد دلار درآمد خالص داشت و Informatica 64.3 میلیون دلار.

مقایسه خطوط بالا و پایین یک شرکت خریدار و هدف آن همیشه به مقیاس عددی متفاوت منجر می شود. اما مهمتر از همه، اینفورماتیکا آنقدر سریع در حال رشد نیست که منبع جدیدی از توسعه برای Salesforce باشد. کل درآمد اینفورماتیکا در سه ماهه اخیر خود 12 درصد رشد داشته است، در حدود آنچه خود Salesforce منتشر کرد .

نکته مهم در آستین Informatica این است که در حالی که رشد درآمد کل آن کند است، بخش مهمی از درآمدهای آن به سرعت در حال گسترش است. این شرکت گزارش داد که «اشتراک ابری ARR» یا درآمد مکرر مرتبط با «قراردادهای ابری میزبانی‌شده» آن در سه ماهه اخیر با 37 درصد رشد به 616.8 میلیون دلار رسیده است.

مطمئناً رشد 37 درصدی در لیگی متفاوت از 9 درصد یا 10 درصد یا 11 درصد است. اما انتظار داریم که که ARR ابری Informatica به ازای هر شرکت 35 درصد رشد کند و به محدوده «826 تا 840 میلیون دلار» در سال مالی جدید خود برسد. در بالای این محدوده، تمام درآمد اشتراک ابری از شرکت کوچکتر برابر با 2 درصد از درآمد مورد انتظار Salesforce در سال مالی جاری آن است. اگر بخواهیم Informatica را با شبکه ابری جدید ARR که امسال انتظار دارد مقایسه کنیم، این درصد حتی کمتر می شود.

به عبارت دیگر، کسب و کار رشد در Informatica، اگرچه برای ارزش و آینده خود بسیار مهم است، در مقایسه با اندازه فعلی Salesforce بسیار بسیار کوچک است، و پس در بهترین حالت تأثیر متوسطی بر نرخ رشد کلی آن خواهد داشت.

اگر انتظار نمی رود که رشد پس از اکتساب Informatica، Salesforce را در یک مسیر جدید و بالاتر از نظر رشد قرار دهد و همچنین سودآوری جدیدی را ایجاد نکند، معامله باید بر روی تأثیرات استراتژیک باشد که اندازه گیری آن در این فاصله دشوارتر است. مطمئناً با قیمت مورد انتظار، به نظر می رسد که Salesforce برای شلیک گلوله ای که بیشتر شبیه نیش پشه است تا چیزی که زندگی را تغییر می دهد، هزینه سنگینی می پردازد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است