متن خبر

بهترین روش های حفاظت از داده های VM: نحوه کاهش خطر در یک محیط مجازی

بهترین روش های حفاظت از داده های VM: نحوه کاهش خطر در یک محیط مجازی

شناسهٔ خبر: 699693 -




این روزها حجم عظیمی از داده در محیط های مجازی جریان می یابد. و این داده ها باید محافظت شوند. پس اطمینان از ایمن بودن ماشین‌های مجازی، همراه با داده‌های مرتبط با آنها، برای حفظ تداوم عملیات و محافظت در برابر تهدیدات سایبری کلیدی است.

در این راهنما، با خطرات خاص VM برای داده ها و بارهای کاری آشنا خواهید شد. من همچنین توصیه هایی ارائه خواهم کرد که می تواند به شما در کاهش آنها کمک کند. اجرای این بهترین شیوه های حفاظت از داده ها می تواند به شما کمک کند از تداوم تولید، در دسترس بودن داده ها و انطباق با مقررات برای سازمان خود اطمینان حاصل کنید.

فهرست مطالب

دو بازیکن اصلی: VMWare و Proxmox

آشنایی با خطرات محیط های مجازی

خطرات خاص مرتبط با محیط های مجازی

آسیب پذیری های امنیتی Hypervisor

گسترش VM

تنظیمات VM ناامن

خطرات اسنپ شات و کلون

بهترین روش های حفاظت از داده های VM و مجازی سازی ایمن

محیط مجازی را ایمن کنید

استراتژی های پشتیبان گیری و بازیابی

نظارت و حسابرسی

تکنیک های حفاظتی پیشرفته

رمزگذاری

سیستم های تشخیص نفوذ و پیشگیری (IDPS)

امنیت برنامه و شبکه

دو بازیکن اصلی: VMWare و Proxmox

هر دو VMware و Proxmox راه حل های قوی برای مجازی سازی ارائه می دهند، اما مجموعه ای از چالش ها و خطرات خاص خود را دارند که می تواند بر حفاظت از داده های VM تأثیر بگذارد.

VMware با داشتن تقریباً 50 درصد از سهم بازار ، رهبر بازار در مجازی سازی است که هم یک مزیت و هم ضرر است.

از یک طرف، VMware مجموعه ای از راه حل های پیشرفته و کارآمد برای ساخت محیط های IT با هر پیچیدگی و اندازه ای دارد. از سوی دیگر، چنین محبوبیتی به این معنی است که بازیگران مخرب می دانند در طول حملات سایبری چه چیزی را می توانند هدف قرار دهند و چالش هایی در امنیت مجازی سازی برای کاربران VMware ایجاد می کند.

Proxmox، جایگزین برجسته ای برای VMware، همچنین راه حل های مجازی سازی قوی ارائه می دهد. در حالی که Proxmox ممکن است سهم بازار کمتری در مقایسه با VMware داشته باشد، مجموعه ای جامع از ابزارها را برای مدیریت محیط های مجازی ارائه می دهد. همچنین می تواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که به دنبال راه حل های منبع باز با انعطاف پذیری و مقرون به صرفه هستند.

بیش از سه چهارم سازمان هایی که بیش از 50 کارگر دارند از مجازی سازی سرور استفاده می کنند . پس به سختی می‌توان اهمیت داده‌هایی را که در حجم‌های کاری مجازی‌سازی شده در گردش است، دست بالا گرفت.

خود بارهای کاری می توانند برای ماموریت حیاتی باشند و در صورت خرابی باعث اختلال در سطح جهانی و از کار افتادن شوند. داده ها همچنین می توانند برای اجرای خدمات کارآمد و ایجاد درآمد یا مشمول الزامات انطباق بسیار مهم باشند.

آشنایی با خطرات محیط های مجازی

قبل از اینکه به بهترین شیوه های امنیتی VM ادامه دهیم، اجازه دهید برخی از مسائل امنیتی کلی مرتبط با محیط های مجازی را تحلیل کنیم.

نقض داده ها مسئله ای عادی است که اکثر سیستم های حفاظت فناوری اطلاعات آن را تجربه می کنند. یک هکر تنها یا یک گروه مجرم سایبری سازمان یافته می تواند برای سرقت داده ها به محیط های شرکتی نفوذ کند. هدف آنها معمولاً داده های شخصی، اطلاعات کارت اعتباری، اعتبار و مالکیت معنوی مشتریان است.

تهدیدهای خودی معمولاً کم ارزش ترین و در عین حال بسیار خطرناک ترین موضوع هستند. خودی های مخرب به صورت مخفیانه از داخل محیط امنیتی یک سازمان حمله می کنند و ممکن است دارای امتیازات دسترسی پیشرفته باشند. این می تواند به یک فاجعه جهانی فناوری اطلاعات منجر شود و جلوگیری از آن یک چالش سطح بالا است.

حملات بدافزارها و باج افزارها تهدیدی در حال تکامل برای سازمان ها در هر اندازه و نوع هستند.

آسیب پذیری ها و اکسپلویت های سیستم زنجیره تامین خدمات فناوری اطلاعات امروزی می تواند پیچیده باشد و از چندین راه حل هماهنگ تشکیل شده باشد. هر راه حلی که در ارائه خدمات دخیل است، منبع بالقوه ای از آسیب پذیری ها است که عوامل مخرب پس از کشف می توانند از آنها سوء استفاده کنند.

خطرات خاص مرتبط با محیط های مجازی

درک خطرات مجازی‌سازی – به‌ویژه با VMware، یکی از محبوب‌ترین پلت‌فرم‌های مجازی‌سازی برای شرکت‌ها، و Proxmox، که در زمان‌های اخیر مورد استقبال فزاینده‌ای قرار گرفته است به شما و تیمتان کمک می‌کند تا یک سیستم حفاظت از داده‌های مؤثر در محیط‌های مجازی‌سازی شده خود بسازید.

تهدیدهای منحصربه‌فرد مرتبط با این پلتفرم‌ها به شما دیکته می‌کنند که چگونه باید ماشین‌های مجازی، سرورها، شبکه‌ها و سایر گره‌های مجازی‌شده خود را ایمن کنید.

عوامل کلیدی که می توانند امنیت زیرساخت مجازی را تضعیف کنند عبارتند از:

آسیب پذیری های امنیتی Hypervisor

VMware : به دلیل استفاده گسترده از آن در شرکت ها، مهاجمان اغلب VMware را هدف قرار می دهند. مشکلات عمده ممکن است به دلیل یکپارچگی و پیچیدگی هایپروایزر VMware ایجاد شود. سویه باج‌افزار ESXiArgs از آسیب‌پذیری‌های VMware برای نفوذ به رایانه‌ها قبل از توزیع به‌روزرسانی‌ها استفاده می‌کند.

Proxmox : در حالی که این فناوری منبع باز پتانسیل آسیب‌پذیری هایپروایزر را دارد، جامعه همچنین می‌تواند پیشرفت‌های امنیتی مانند وصله‌های به موقع، گزارش‌های آسیب‌پذیری و بهبود پروتکل‌های امنیتی را ارائه دهد. ارتقاء مدیریت ناکافی یا ماژول های شخص ثالث می تواند کاربران Proxmox را در معرض خطر آسیب پذیری های امنیتی قرار دهد.

گسترش VM

VMWare: سهولت استقرار VM ها در VMware می تواند منجر به گسترش VM شود، جایی که ماشین های مجازی متعددی ایجاد می شوند اما به اندازه کافی مدیریت نمی شوند. تیم های فناوری اطلاعات می توانند یک ماشین مجازی ایجاد کنند، به عنوان مثال، برای آزمایش یک ویژگی جدید در یک محیط ایزوله قبل از انتشار آن در مرحله تولید. اگر پس از تکمیل کار حذف نشود، ماشین مجازی جدید می‌تواند در محیطی بدون توجه، نگهداری یا به‌روزرسانی‌های امنیتی باقی بماند.

Proxmox : انعطاف‌پذیری Proxmox در مدیریت محیط‌های مجازی باعث گسترش VM می‌شود، که به احتمال زیاد بر تیم‌های کوچک‌تری که نظارت قوی ندارند تأثیر می‌گذارد. رابط ساده و فرآیندهای استقرار ساده آن به ایجاد و مدیریت بسیاری از ماشین های مجازی (VM) کمک می کند. در حالی که این به توسعه و آزمایش سریع کمک می کند، همچنین می تواند باعث راه اندازی هجوم ماشین های مجازی (VM) بدون مدیریت یا آماده سازی مناسب شود.

تنظیمات VM ناامن

VMware : یک ماشین مجازی VMWare خود یک محیط پیچیده با تنظیمات و وابستگی های متعدد است. پیکربندی نادرست منابع، سیستم عامل ها یا برنامه های کاربردی VMware می تواند منجر به خطرات امنیتی اضافی دسکتاپ مجازی شود.

Proxmox : کاربران Proxmox ممکن است به دلیل پیکربندی نادرست ماشین های مجازی، به ویژه هنگام استفاده از قالب های سفارشی یا ادغام های شخص ثالث، با مشکلات امنیتی مواجه شوند. تنظیمات امنیتی ناکافی می تواند سرویس ها و پورت ها را باز کند و دسترسی غیرمجاز را ممکن کند.

خطرات اسنپ شات و کلون

سیاست‌های نامناسب حفظ و نگهداری عکس فوری VM در محیط‌های Proxmox و VMware می‌تواند باعث اضافه بار ذخیره‌سازی شود. ایجاد تعداد زیادی کلون VM در نهایت می تواند منجر به کمبود RAM و CPU شود. ناکافی بودن منابع سخت افزاری باعث کاهش عملکرد و خرابی دیسک می شود و در نتیجه باعث خرابی و از دست رفتن اطلاعات می شود.

بهترین روش های حفاظت از داده های VM و مجازی سازی ایمن

از دست دادن داده ها در محیط های مجازی، مانند VMWare یا Proxmox، می تواند منجر به جریمه، زیان مالی و آسیب به اعتبار یک سازمان شود.

در زیر چند توصیه در مورد چگونگی بهبود امنیت داده های VM برای گره ها، خوشه ها و زیرساخت های مجازی آورده شده است. این نکات هم خطرات ویژه مجازی سازی و هم خطرات مشترک امنیت فناوری اطلاعات را پوشش می دهند و بینش های ارزشمندی را برای مدیریت موثر حفاظت از داده ها در محیط های VMware و Proxmox ارائه می دهند.

محیط مجازی را ایمن کنید

برای شروع، می‌توانید محیط خود را با روش‌های امنیتی منظم VM تقویت کنید. اجرای موارد زیر را در نظر بگیرید:

کنترل های دسترسی قوی و مکانیسم های احراز هویت.

کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) یک اقدام امنیتی کارآمد است که تضمین می‌کند کاربران فقط دسترسی و امتیازات لازم برای انجام وظایف شغلی را دارند. با تعیین نقش‌ها برای هر کارمند، برای مثال، در صورت به خطر افتادن اعتبار، حساب‌های آنها تحت دسترسی غیرمجاز کمتر خطرناک می‌شوند.

این می تواند به شما کمک کند یا به طور کامل با یک تلاش برای نقض امنیت مقابله کنید یا حداقل به طور قابل توجهی عواقب شکست حفاظت را کاهش دهید. احراز هویت دو مرحله ای (2FA) اضافه شده در بالای آن به طور عمدی فرآیند ورود را پیچیده می کند و رمزهای عبور معمولی را برای هک و سوء استفاده از یک حساب ناکافی می کند.

به روز رسانی منظم و مدیریت پچ

برای راه حل های موجود در زنجیره تامین خود، تحلیل های به روز رسانی منظم را تنظیم کنید. نصب به‌روزرسانی‌ها و به‌ویژه وصله‌های امنیتی به این معنی است که سیستم شما آسیب‌پذیری‌های شناخته شده را می‌بندد. این محیط امنیتی را تقویت می کند و می تواند از محیط شما در برابر نفوذهای تصادفی و حملات brute-force محافظت کند و از مجازی سازی ایمن پشتیبانی کند.

بخش بندی و جداسازی شبکه

در ترکیب با تقویت حفاظت خارجی، بخش‌بندی شبکه شما با استفاده از روترهای مجازی، فایروال‌ها و سوئیچ‌ها می‌تواند در جداسازی حجم‌های کاری حیاتی و داده‌ها از تهدیدات اصلی کارآمد باشد.

یک محیط داخلی پیچیده یک چالش اضافی برای هکرها ایجاد می کند که حملات خود را آماده می کنند. همچنین، اگر اسکن شبکه نشان دهد که زیرساخت منشعب و تقسیم شده است، برخی از بازیگران بد ممکن است حتی به این نتیجه برسند که یک حمله ارزش تلاش را ندارد.

استراتژی های پشتیبان گیری و بازیابی

پشتیبان گیری در ساخت یک سیستم حفاظت از داده های VM کارآمد ضروری است. وقتی همه چیز شکست خورد، یک نسخه پشتیبان می‌تواند به شما کمک کند تا داده‌ها و بارهای کاری حیاتی را با زمان کم یا بدون توقف بازیابی کنید.

یک سیستم پشتیبان گیری و بازیابی VM کارآمد شامل موارد زیر است:

پشتیبان گیری منظم و خودکار VM. برای اطمینان از حداقل زمان خرابی، به یک نسخه پشتیبان نیاز دارید که یک نقطه بازیابی «تازه» ثبت شده باشد. با توجه به پیچیدگی حتی کوچک‌ترین محیط‌های مجازی‌سازی شده شرکتی، فقط اتوماسیون و زمان‌بندی پشتیبان‌گیری می‌تواند منظم بودن آنها را تضمین کند.

راه حل های پشتیبان گیری خارج از سایت و مبتنی بر ابر. علاوه بر پشتیبان گیری در محل، ارسال نسخه های داده به مخازن خارج از سایت و ابر را در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند از یک نقطه شکست اجتناب کنید و با قانون پشتیبان 3-2-1 همراه باشید.

در صورتی که زیرساخت اصلی شما به دلیل اختلال از کار بیفتد، پشتیبان‌گیری خارج از سایت در دو مقصد مختلف می‌تواند قابل بازیابی و دسترسی باشد.

برنامه ریزی و آزمایش بازیابی بلایا محیط های مجازی می توانند شامل صدها و هزاران ماشین مجازی، سرور و خوشه برای ارائه خدمات پایدار و کارآمد باشند.

برای به حداقل رساندن زمان خرابی پس از خرابی های جهانی، باید دنباله های بازیابی فاجعه (DR) را برنامه ریزی کنید و آنها را به طور منظم آزمایش کنید. یک گردش کار آزمایشی برنامه ریزی شده برای اطمینان از تحلیل ها تنظیم کنید.

همچنین، ممکن است بخواهید هر بار که تغییراتی را در محیط مجازی اصلی خود ایجاد می کنید، جلسات تست بازیابی فاجعه را برگزار کنید.

راه‌حل‌های پیشرفته حفاظت از داده‌های VM برای مجازی‌سازی ایمن، مانند NAKIVO Backup & Replication ، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و عملکردهای مورد نیاز برای اجرای توصیه‌های پشتیبان‌گیری VM را ارائه می‌کنند.

به عنوان یک کاربر معمولی راه حل NAKIVO، مخصوصاً برای محافظت از محیط های مجازی، مزایای ویژگی های قوی آن را به طور مستقیم تجربه کرده ام. من به شدت توصیه می کنم از نسخه رایگان این راه حل استفاده کنید که تا پایان سال 2024 در دسترس است.

نظارت و حسابرسی

یکی از کارآمدترین روش‌های حفاظت از داده‌های VM برای محیط‌های مجازی، نظارت بر استفاده از منابع، سلامت VM و رفتار است. این شامل موارد زیر است:

نظارت مستمر بر محیط های مجازی. منابع سخت افزاری کافی برای تداوم تولید در محیط های مجازی بسیار مهم است. ممکن است بخواهید زیرساخت‌ها را به طور کلی و ماشین‌های مجازی حیاتی را به طور خاص پیگیری کنید. پس ، می‌توانید مصرف منابع فعلی را بدانید و نیازها و بودجه‌های مقیاس‌بندی را برای حمایت از ثبات سیستم با رشد سازمان خود پیش‌بینی کنید.

مسیرهای حسابرسی و ورود به سیستم. مسیرهای حسابرسی و ثبت گزارش به شما کمک می کند تا یک رکورد متوالی از فعالیت ها و داده های خاص در سیستم ها و اجزای آن ها را به دست آورید. این شامل لاگین‌های ناموفق و موفق، آدرس‌های MAC و IP دستگاه‌های درگیر، مکان‌های دسترسی، تراکنش‌های داده و همچنین VM و تغییرات خط‌مشی است.

تشخیص ناهنجاری و پاسخ. با مانیتورینگ و لاگ ایجاد شده و عملکرد، می‌توانید ناهنجاری‌ها را در رفتار کاربران و ماشین‌های مجازی و تغییرات مصرف منابع در گره‌های سیستم شناسایی کنید. با چنین داده های رفتاری، می توانید به موقع به تهدیدات امنیتی احتمالی واکنش نشان دهید.

تکنیک های حفاظتی پیشرفته

نکات پیشرفته حفاظت از تهدید برای ماشین‌های مجازی، تکنیک‌های مربوط به رمزگذاری، سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری، و امنیت بیشتر برنامه‌ها و شبکه‌ها را توصیف می‌کنند. بیایید هر تکنیک را با جزئیات مرور کنیم.

رمزگذاری

در یک چشم انداز مدرن فناوری اطلاعات که در آن هر کاربر قادر به دانلود و استفاده از ابزارهای رهگیری ترافیک است، داده های رمزگذاری نشده به احتمال زیاد داده های عمومی هستند. برای افزایش حفاظت از داده های VM خود برای مجازی سازی ایمن، می توانید اطمینان حاصل کنید:

رمزگذاری داده ها در حالت استراحت و در حال انتقال. رمزگذاری داده ها در حین انتقال (در حین پرواز) و در طول نگهداری (در حالت استراحت). چنین رمزگذاری داده‌های همه جانبه به شما امکان می‌دهد در بیشتر موقعیت‌ها محافظت در برابر دسترسی غیرمجاز را افزایش دهید.

پیاده سازی مدیریت کلید ایمن برای امنیت بیشتر، راه اندازی یک سیستم مدیریت کلید رمزگذاری را در نظر بگیرید. این شامل تولید منظم، تبادل امن، ذخیره و استفاده، تخریب و جایگزینی به موقع کلیدهای رمزگذاری است.

سیستم های تشخیص نفوذ و پیشگیری (IDPS)

سیستم های تشخیص نفوذ و پیشگیری برای اسکن و نظارت بر شبکه ها طراحی شده اند و به طور خودکار برای مقابله با نقض های احتمالی اقدام می کنند.

ادغام IDPS با VM ها ادغام IDPS در مورد آشکار کردن گره های کلیدی محیط مجازی شما و نصب برنامه "حسگرها" است که وضعیت اطراف آنها را ردیابی می کند. سپس می توانید روی اتوماسیون نرم افزار حساب کنید تا اولین اقدامات را برای مقابله با نفوذهای احتمالی در صورت وقوع انجام دهد.

شناسایی و پاسخ تهدید در زمان واقعی پس از اینکه IDPS آنها را شناسایی کرد و آشکارترین فعالیت های مخرب را متوقف کرد، جریان های کاری تخصصی را برای پاسخگویی به نفوذها در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که حملات سایبری مدرن می تواند شامل مجموعه ای چندلایه از ضربات کوچکتر برای منحرف کردن و فریب مدافعان باشد.

امنیت برنامه و شبکه

علاوه بر کنترل زنجیره تامین، تقسیم‌بندی شبکه و جداسازی، می‌توانید سیستم حفاظت از داده‌های VM خود را با بهبودهای امنیتی اضافی برنامه و شبکه قابل اعتمادتر کنید. به عنوان مثال، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

سخت کردن برنامه های VM از آنجایی که برنامه‌ها می‌توانند به حلقه‌های ضعیفی در زنجیره حفاظتی شما تبدیل شوند، محافظت از آنها را تقویت کنید. به عنوان مثال، اجزای غیر ضروری را حذف کنید و سرویس های ناخواسته ای را که ممکن است چنین برنامه هایی اجرا شوند غیرفعال کنید. همچنین، می‌توانید رمزهای عبور قابل اعتماد، مرور کدهای منظم و کنترل‌های دسترسی مبتنی بر نقش را در برنامه‌ها تنظیم کنید.

پیاده سازی فایروال و راه حل های VPN. اینها بهترین شیوه های حفاظت از داده های VM هستند که به طور خاص شبکه ها را سخت می کنند. فایروال های خارجی و داخلی می توانند از دسترسی غیرمجاز به عناصر سیستم جلوگیری کنند، در حالی که اتصالات VPN دسترسی ایمن را برای کاربران مجاز تضمین می کند.

آینده مجازی سازی امن عمدتاً به تکامل تهدیدات مربوطه بستگی دارد. محبوبیت راه‌حل‌های مجازی‌سازی، مانند VMWare و Proxmox، توجه زیادی را که هکرها به آسیب‌پذیری‌ها و آپشن های VM می‌کنند، مشخص می‌کند.

عوامل مخرب همچنین ابزارهای باج افزار، رهگیری و نفوذ خود را طوری شکل می دهند که برای زیرساخت های IT مجازی شده خطرناک تر شوند. بدافزار پیچیده حملات سفارشی سازی شده عمیقی را امکان پذیر می کند که از ضعف های امنیتی VM زیرساخت سازمان سوء استفاده می کند.

بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند چالش‌های بیشتری را در این زمینه ایجاد کند، بدافزار را سریع‌تر گسترش دهد، کمتر قابل شناسایی شود و گره‌های اولویت‌دار را با حملات کارآمد هدف قرار دهد.

با این حال، همین ایده برای بهترین شیوه های امنیتی VM کار می کند. راه‌حل‌های دفاع سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی و مقابله با تهدیدات خاص در محیط‌های VM با عملکرد و کارایی بهتر کمک کنند.

تشخیص تهدید VM پیشرفته بر اساس تجزیه و تحلیل رفتاری در کل زیرساخت می تواند به آشکارسازی بدافزارها زودتر کمک کند. ابزارهای پیشگیری که به طور مستقل به تغییرات بالقوه خطرناک در یک محیط واکنش نشان می دهند، می توانند واکنش سریع و مقابله با حملات سایبری را بلافاصله پس از شروع آنها فعال کنند.

در نهایت، هوش مصنوعی می‌تواند یاد بگیرد که چگونه انعطاف‌پذیری حفاظتی را افزایش داده و تغییرات دفاعی را در یک محیط، بسته به نحوه توسعه یک حمله سایبری، ایجاد کند. افزایش سرعت و تنوع حرکات امنیت سایبری سپس امنیت مجازی (و حفاظت از داده ها به طور کلی) را به سطوح اثربخشی بالاتر ارتقا می دهد.

نتیجه گیری

امنیت کامل VM برای هر سازمانی که از محیط های مجازی IT استفاده می کند بسیار مهم است. اجرای کنترل‌های دسترسی قوی، مدیریت وصله، تقسیم‌بندی شبکه، نظارت، ممیزی و امنیت برنامه‌ها را برای مقابله با تهدیدات کلیدی و کاهش نتایج آنها در نظر بگیرید.

همچنین ممکن است بخواهید یک سیستم نسخه پشتیبان پیشرفته Proxmox یا نسخه پشتیبان VMware بسازید تا در صورت رخنه یا خرابی سیستم، گزینه بازیابی سریع داده ها را داشته باشید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است