متن خبر

بلو اوریجین مجوز دومین راکت توریستی خود را با موفقیت آزمایش کرد

بلو اوریجین مجوز دومین راکت توریستی خود را با موفقیت آزمایش کرد

شناسهٔ خبر: 798080 -




بلو اوریجین، کمپانی هوافضای جف بزوس، با موفقیت دومین فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) را در یک مأموریت بدون سرنشین آزمایش کرد. این راکت مجهز به سفینه «RSS خط کارمان» بود که بلو اوریجین برای مقاصد توریستی توسعه داده است.

این پرواز آزمایشی روز چهارشنبه از سایت بلو اوریجین در تگزاس غربی پرتاب شد. این دستاورد یک قدم بزرگ برای حرکت کمپانی بزوس به سمت اهداف توریستی خود است. هدف از این مأموریت کسب مجوز پروازهای سرنشین‌دار بود.

بلو اوریجین نام این کپسول تازه تأییدشده را از روی خط کارمان (Kármán Line) انتخاب کرده است. این خط یک مرز فرضی در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری است که اتمسفر زمین را از فضا جدا می‌کند.

این مأموریت بیست‌وهفتمین پرواز راکت نیو شپرد از سال ۲۰۱۵ بود. بلو اوریجین تا به امروز مأموریت‌های توریستی خود را با کپسول «RSS قدم اول» انجام می‌داد. از سال ۲۰۲۱، این کپسول ۴۳ نفر را به لبه فضا برده است. حالا کمپانی بزوس فرصت دارد تا با کپسول «RSS خط کارمان» ظرفیت پروازهای توریستی خود را دو برابر کند.

پرتاب آزمایشی نیو شپرد با کپسول RSS خط کارمان
پرتاب آزمایشی نیو شپرد با کپسول «RSS خط کارمان»

پیشرفت فضاپیمای توریستی بلو اوریجین

بلو اوریجین بهبودهایی را در جدیدترین نسخه راکت نیو شپرد پیاده کرده تا عملکرد و قابلیت اطمینان این راکت را افزایش دهد. این راکت حالا به محفظه‌های بار بهتری مجهز است.

برای این مأموریت، راکت نیو شپرد پنج محموله را با خود حمل کرد؛ همچنین هفت محموله دیگر نیز داخل کپسول قرار داشت. بلو اوریجین جزئیات این محموله‌ها را اعلام نکرد، اما بيان کرد تقریباً تمام آن‌ها فناوری‌هایی بودند که خود کمپانی توسعه داده است.

این مأموریت پس از آن انجام شد که دو تلاش قبلی در تاریخ‌های ۷ اکتبر (۱۶ مهر) و ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) به‌علت مشکلات فنی به‌تأخیر افتادند.

تقریباً چهار دقیقه پس از پرتاب، کپسول از بوستر جدا شد و حدود شش دقیقه بعد با یک چتر به‌صورت خودکار به زمین بازگشت. بلو اوریجین او میگوید با اضافه شدن این کپسول به ناوگانش، آن‌ها می‌توانند به تقاضای روزافزون پرتاب‌های توریستی پاسخ مناسب‌تری بدهند.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است