با UniUni، راه حل آخرین مایل Shein که توسط رانندگان گیگ ارائه می شود، آشنا شوید

وقتی در مورد لجستیک تجارت الکترونیک صحبت می کنیم، به صنعتی فکر می کنیم که توسط بازیگران قدرتمندی مانند آمازون، فدرال اکسپرس و سیستم های پست ملی کنترل می شود. در آغاز همهگیری در سال 2019، یک استارتآپ شجاع از ونکوور، بریتیش کلمبیا، تصمیم گرفت با مدل جدیدی - تحویل آخرین مایل با استفاده از یک شبکه Uber-esque - با مدیران فعلی شرکت کند.
در طول همهگیری، این شرکت، UniUni، موفق شد کسبوکار خود را به بزرگترین ارائهدهنده تحویل آخرین مایل برای شین، غولپیکر شین در سراسر آمریکای شمالی توسعه دهد. رشد سریع آن توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد و امروز UniUni از بسته شدن 100 میلیون دلار کانادا (70 میلیون دلار) برای اولین بخش از تامین مالی سری B خود خبر داد.
پیتر لو، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، در مصاحبه ای با TechCrunch می گوید که UniUni انتظار دارد تا پایان سال 2023 سه بخش دیگر را برای دور سری B خود جمع آوری کند. لو از افشای مقدار هدف برای کل دور خودداری میکند، اما او میگوید که این مبلغ «قابل توجهی» خواهد بود. در حالی که موسس ارزش شرکت را سخت نگه می دارد، او می گوید هدف این است که تا سال 2025 به ارزش 10 میلیارد دلاری تک شاخ برسد.
حرکت اولیه UniUni نتیجه شانس و صلابت بود. هنگامی که COVID-19 صدها میلیون نفر را در خانه نگه داشت، فروش تجارت الکترونیک افزایش یافت و شبکه های تحویل را در سراسر جهان تحت فشار قرار داد. در آن زمان، UniUni در مسابقه رقابتی تحویل رستوران ها ضعیف بود. یک شرکت تدارکاتی که محصولات تجارت الکترونیکی را از چین به کانادا میفرستاد، روی یکی از وسایل نقلیه قراردادی خود در ونکوور اتفاق افتاد و پرسید که آیا شرکت میخواهد به تحویل چند بسته در محله کمک کند. UniUni بيان کرد بله، و خیلی زود، پروژه یکباره به یک مشارکت بلندمدت تبدیل شد.
از آنجا، UniUni به طور تصادفی به روش جدیدی برای تقویت تحویل آخرین مایل دست یافت. به طور سنتی، خرده فروشان آنلاین به خدمات پیک اکسپرس و شبکه های پستی برای حمل کالا از انبارها به درب منزل مشتریان تکیه می کنند. لو استدلال می کند که مشکل این مدل این است که هیچ یک از سیستم ها برای سرعت یا حجم تجارت الکترونیک طراحی نشده اند. مصرف کنندگان یا باید دو هفته منتظر بمانند یا برای تحویل سریعتر قیمت گزافی بپردازند.
UniUni آنچه را که ادعا میکند راهحلهای سریعتر و ارزانتر در آخرین مایل است، از طریق مجموعه درایورهای گیگ خود یا به قول لو، «درایورهای جمعسپاری» ارائه میکند. وقتی اولین مشتری آن در خیابان ونکوور به آن نزدیک شد، UniUni قبلاً یک شبکه موجود از رانندگان قرارداد داشت، پس طولی نکشید که متوجه شد این مدل دارای اقتصاد واحد پایدار است. طبیعتاً استارتآپ از تحویل وعدههای غذایی تا خریدهای تجارت الکترونیکی متمرکز شد.
لو که علوم کامپیوتر را در دانشگاه شانگهای جیائوتنگ خوانده و دو دهه پیش به کانادا نقل مکان کرده است، می گوید: «بازار تحویل آخرین مایل رقابت ناقصی دارد، به این معنی که موانعی برای ورود وجود دارد. ما فکر میکردیم هنوز فرصتهایی در این فضا وجود دارد.»
امروزه، UniUni دارای بیش از 6000 راننده در سراسر کانادا و چند صد راننده در ایالات متحده است، جایی که اخیراً شروع به کار کرده است. هدف بلندپروازانه ای برای فراتر رفتن از 200000 بسته در روز و ایجاد درآمد 100 میلیون دلاری در سال 2023 است. تا پایان سال جاری، این شرکت قصد دارد در کانادا سودآور باشد.
بنیانگذار در مورد پیش بینی های خود مطمئن است، زیرا مزایای واضحی در UniUni می بیند. به عنوان مثال، استفاده از کارگران انعطاف پذیر به جای کارکنان تمام وقت، هزینه های نیروی کار را تا حد زیادی کاهش می دهد. در مقایسه با خدمات پیک سنتی، این استارت آپ دارای شبکه بسیار متراکم تری از امکانات توزیع است که به کوتاه شدن زمان تحویل آن کمک می کند. و از آنجایی که یونییونی بهخاطر پلتفرم آگنوستیکی است، میتواند سفارشهای مشتریان مختلف را گروهبندی کند - خواه آمازون، شین یا برنامه جدید Temu باشد - تا کارآمدترین مسیر تحویل و زمانبندی را برای رانندگان تعیین کند.
لو او میگوید این راهاندازی به این معنی است که UniUni میتواند به همان سرعت DHL اما با کمتر از نصف قیمت آن را تحویل دهد. بنیانگذار ادعا می کند که این شرکت به شین کمک کرد تا زمان تحویل خود را از 10 به 14 روز به چهار تا پنج روز کاهش دهد.
در نهایت، شبکه استارتاپ در چین برای توسعه اولیه آن ضروری است. در عصر تجارت الکترونیک، کالاهای ساخت چین همچنان خانوارهای غربی را پر می کند، به لطف ظهور سایت های تجارت الکترونیک چینی که به کاربران خارج از کشور خدمت می کنند و شبکه تدارکات بین مرزی کارآمدی که شرکت های چینی در دهه گذشته راه اندازی کردند. UniUni در حال همکاری نزدیک با برخی از بزرگترین ارائه دهندگان راه حل لجستیک فرامرزی، مانند Yanwen Express و Zongteng Group است که هر دو در دور سرمایه گذاری 50 میلیون یوان (7 میلیون دلار) سری A این استارتاپ شرکت کردند.
UniUni برای سری B خود بر روی جستجوی سرمایه گذاران مالی و نه استراتژیک متمرکز بود. این مجموعه شامل سرمایهگذاران GrubMarket Celtic House Venture Partners، BRV Aster، Freshwave Capital، Hat Trick Ventures و Vision Plus Capital بود. درآمد حاصل از این دور جدید صرف گسترش آن به شهرهای بزرگ ایالات متحده مانند لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو، دالاس و میامی خواهد شد. این شرکت تیمی متشکل از 250 کارمند دارد که ده ها نفر از آنها در ایالات متحده هستند
باید تعجب کرد که چگونه UniUni هزینه های خود را در ایالتی مانند کالیفرنیا پایین نگه می دارد، جایی که حقوق کارگران کنسرت تحت بحث های قانونی دائمی است. لو اعتراف می کند که اگر رانندگان به وضعیت اشتغال کامل دست یابند، هزینه های شرکت افزایش می یابد. اما او چندان نگران تأثیر مقررات بالقوه نیست زیرا «ما دقیقاً می دانیم که در هر شهر چند بسته تحویل می دهیم. فقط مسئله این است که چه زمانی به هم می خوریم. ممکن است سه ماه قبل باشد. حالا فقط باید چهار ماه بگذرد.»
ارسال نظر