متن خبر

با فشار اتحادیه اروپا، کارمزدهای اپ‌استور اپل تغییر می‌کند

با فشار اتحادیه اروپا، کارمزدهای اپ‌استور اپل تغییر می‌کند

شناسهٔ خبر: 445716 -




اپل با انتشار بیانیه مطبوعاتی از تغییراتی گسترده در سیاست‌های اپ‌ استور خبر داد. این شرکت با هدف تبعیت از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ اروپا، این تغییرات را اعمال می‌کند. این تغییرات با انتشار نسخه iOS 17.4 که قرار است در ماه مارس (اسفند- فرودین‌ماه) ارائه شود، در اتحادیه اروپا در دسترس خواهند بود.

پیش از اعمال این تغییرات، اپل کارمزد 30‌ درصدی برای خرید‌های درون‌ برنامه‌ای تعیین کرده بود. به‌موجب تغییرات جدید، اپلیکیشن‌های مربوط به گوشی‌های آیفون دراتحادیه اروپا، کمیسیون 17 درصدی برای خرید‌های درون‌برنامه‌ای پرداخت می‌کنند. باید اضافه کرد اگر اپ‌ها از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اختصاصی اپل استفاده کنند، کارمزد آن‌ها 3 درصد بیشتر یعنی به 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اپل برای توسعه‌دهندگانی که در قالب کسب‌ و ‌کارهای کوچک فعالیت می‌کنند، به‌جای کمیسیون 15‌ درصدی، کمیسیون 10 درصدی تعیین کرده است. گفتنی است کمیسیون این کسب و کارها در صورت استفاده از سیستم پرداخت اپل، 13 درصد تعیین شده است.

تغییر ساختار کارمزدهای اپ استور اپل برای تبعیت از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا  

اپل در ادامه تغییرات معرفی شده خود، کارمزد جدیدی به نام «Core Technology Fee» معرفی کرده است که این نوع کارمزد تنها مخصوص اپ‌های محبوب و خاص است. در این نوع کارمزد، توسعه‌دهندگان موظف هستند در ازای نصب اپلیکیشن‌ها به اپل پول پرداخت کنند. کارمزد جدید شامل پرداخت 0.5 یورو برای نصب سالیانه می‌شود. البته لازم به ذکر است که این کارمزد تنها زمانی اعمال می‌شود که تعداد نصب سالیانه اپ‌ها در بازار اروپا از مرز یک میلیون نصب عبور کند. اپل پیش‌بینی کرده که کمتر از یک درصد از توسعه دهندگان ممکن است مجبور به پرداخت این نوع کارمزد شوند و برای 99 درصد توسعه دهندگان شرایط به  این شکل نخواهد بود که مجبور به پرداخت چنین کمیسیونی شوند.

همانطور که گفته شد قوانین مربوط به بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، اپل را مجبور کرده است تغییرات بزرگی را در سیستم عامل iOS، اپ‌استور و نحوه عملکرد مرورگرها در این پلتفرم ایجاد کند. این تغییرات با انتشار نسخه iOS 17.4 که قرار است در ماه مارس ارائه شود، در اتحادیه اروپا در دسترس خواهند بود.

با این وجود، اپل خاطرنشان می‌کند که با مقررات جدید مربوط به بازارهای دیجیتال اروپا، توانایی کمتری برای مقابله با خطراتی مانند کلاهبرداری و سواستفاده دارد. این شرکت قصد دارد در ماه مارس، زمانی که همه این تغییرات اعمال شوند، اطلاعات بیشتری را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است