متن خبر

اینتل پردازنده‌های سری Xeon 6 را با تمرکز واضح بر روی تراکم بالا و پارادایم مقیاس‌پذیر رونمایی می‌کند – اما آیا قطعات تا ۱۴۴ هسته برای مقابله با AMD، Ampere و سایرین کافی هستند؟

اینتل پردازنده‌های سری Xeon 6 را با تمرکز واضح بر روی تراکم بالا و پارادایم مقیاس‌پذیر رونمایی می‌کند – اما آیا قطعات تا ۱۴۴ هسته برای مقابله با AMD، Ampere و سایرین کافی هستند؟

شناسهٔ خبر: 493600 -




اینتل زئون 6
(اعتبار تصویر: اینتل)

طی چند سال گذشته، با ظهور هوش مصنوعی مولد، مراکز داده به یکی از اصلی ترین بخش‌های پشته فناوری تبدیل شده‌اند – و چه کسی تراشه‌هایی را که این غول‌ها را نیرو می‌دهد، قابل استفاده است.

در Computex 2024، اینتل با راه اندازی پردازنده های Xeon 6 خود، تعداد زیادی به روز رسانی برای تراشه های خود را برای بارهای کاری مرکز داده و هوش مصنوعی اعلام کرد .

اینتل در آوریل 2024 از Xeon 6 رونمایی کرد و بیشتر نام Xeon Scalable را ایجاد کرد، که همه این مفاهیم را به همراه دارد که این تراشه‌ها بر اساس زمینه و نیازهای یک شرکت قدرتمندتر می‌شوند.

نی نی نی شن

این شرکت بسیار پیشنهادات تراشه‌های خود را در OEMها و سازمان‌های بزرگ، به‌ویژه سازمان‌هایی که «سیستم‌های مرکز داده قدیمی» دارند، عرضه می‌کند، ادعا می‌کند که تراشه‌های جدید Xeon 6 با به حداکثر رساندن فضای کف و قفسه، بازده انرژی بیشتری را ارائه می‌کنند.

از میان تراشه‌های خانواده زئون، اولین تراشه‌های اینتل Xeon 6 E-core (با کد Sierra Forest) است که اکنون در دسترس هستند و سپس هسته‌های P Xeon 6 (با نام رمز Granite Rapids) در سه ماهه آینده راه اندازی شود.

همانطور که از نام های هسته E و P پیداست، هر کدام به ترتیب بر کارایی و عملکرد متمرکز هستند. البته، این بدان معنا نیست که تراشه‌های E-core بی‌حرکت هستند - این تراشه‌ها در حال حاضر در اطراف اکثر تراشه‌های دیگر موجود هستند.

اینتل زئون 6

(اعتبار تصویر: اینتل)

با توجه به برگه اطلاعات اینتل، چیزهای زیادی در مورد پردازنده های Xeon 6 وجود دارد. به عنوان مثال، سری 6700 تا 1.4 برابر پهنای باند حافظه بیشتر و تا 1.1 برابر افزایش پهنای باند ورودی و خروجی را نسبت به مدل های نسل پنجم Xeon ارائه می دهد. در همین حال، 6900 قدرتمندتر، تا 1.8 برابر پهنای باند بین سوکت بهتری نسبت به نسل پنجم Xeon دارد.

این ممکن است کمی کلمه salad-y به نظر برسد، اما برای کسانی که مراکز داده را اداره می‌کنند، موسیقی به گوششان می‌رسد: عملکرد بهتر در عین مصرف انرژی کمتر.

از نظر مشخصات فنی خام، سری Xeon 6 6700 دارای حداکثر 144 هسته کارآمد در کنار 86 هسته پرفورمنس است، در حالی که سری 6900 دارای حداکثر 288 هسته کارآمد و 128 هسته عملکرد است. VentureBeat تقسیم خوبی از بقیه دارد.

اینتل در بالای صفحه

بر کسی پوشیده نیست که اینتل سال‌ها است که از تراشه‌های دسکتاپ/لپ‌تاپ و تراشه‌های با کارایی بالا رنج می‌برد. تغییر اپل به سمت چیپ‌های بسیار برتر سری A و M در جدیدترین مک‌بوک‌ها، آیفون‌ها، آیپدها و آی‌مک‌ها ، جایگاه آن را در این صنعت به‌طور جدی تضعیف کرده است.

مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر، تصمیم گرفته است تا ثروت رو به افول اینتل را تغییر دهد و حتی در طی سخنرانی اصلی خود در کامپیوتکس، جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا را هدف قرار داد.

در بخش برتر، انویدیا در چند سال گذشته کاملاً تسلط داشته است و در هفته‌های اخیر به ارزش بازار باورنکردنی 2.8 تریلیون دلار افزایش یافته است که درآمد قوی سه ماهه اول را نشان می‌دهد که نشان دهنده جهش مضحک 262 درصدی درآمد آن در سال به بیش از 26 میلیارد دلار کاهش است. پشت سر فروش و تسلط تراشه های هوش مصنوعی آن.

به غیر از اپل و انویدیا، AMD نیز برای شام بیشتر اینتل چالش برانگیز است. بر اساس تجزیه و تحلیل اینترنت اشیا ، انویدیا بیش از 90 درصد سهم بازار صنعت تراشه های هوش مصنوعی را در اختیار دارد و AMD و اینتل را برای بقیه واگذار می کند.

اطلاعات بیشتر از TECHRADAR PRO

Max Slater-Robins نزدیک به یک دهه است که در مورد فناوری در رسانه های مختلف می نویسد و ظهور غول های فناوری، روندها در شرکت های سازمانی و SaaS و بسیاری موارد دیگر را پوشش می دهد. او که اصالتا اهل سافولک است، در حال حاضر در لندن زندگی می کند و دوست دارد یک شب خوب و پیاده روی در حومه شهر داشته باشد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است