متن خبر

اپل به درخواست روسیه نزدیک به 60 اپلیکیشن VPN دیگر را از اپ استور این کشور حذف کرد

اپل به درخواست روسیه نزدیک به 60 اپلیکیشن VPN دیگر را از اپ استور این کشور حذف کرد

شناسهٔ خبر: 768453 -




پس از حمله نظامی رو‌سیه به اوکراین، ا‌پل فعالیت‌هایش در این کشور را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده است. فروش تمام محصولات اپل از آن زمان در روسیه ممنوع و ارائه برخی سرویس‌ها مانند Apple Pay نیز محدود شده است. بااین‌حال اپ استور همچنان در این کشور در دسترس است و اکنون ا‌پل به درخواست دولت ر‌وسیه برای رعایت مقررات محلی، برنامه‌های VPN را در این کشور از اپ استور حذف کرده است، اقدامی که با انتقادات مختلفی همراه بوده است.

براساس داده‌های AppleCensorship که دسترسی برنامه‌ها در اپ استور اپل را تحلیل می‌کند، تابستان 2024 غول فناوری حدود 60 اپلیکیشن VPN را حذف کرده است. باوجوداین، تعداد کل VPNهایی که اپل پس از شروع جنگ حذف کرده است، به 98 می‌رسد.

ازجمله VPNهای حذف‌شده از اپ استور روسیه به ExpressVPN و NordVPN همچنین Norton Secure و Proton اشاره شده است.

اپ استور اپل

همکاری اپل با سانسور دولتی در روسیه؟

نکته قابل‌توجه اینکه ظاهراً Roskomnadzor، رگولاتوری ارتباطات روسیه، فقط درخواست حذف 25 VPN را به اپل ارائه کرده است. همین امر باعث‌شده نگرانی‌هایی درمورد شفافیت ا‌پل و نقش آن در گسترش سانسور در ر‌وسیه ایجاد شود.

«بنجامین اسماعیل»، مدیر پروژه App Censorship، او میگوید :

«حذف حدود 60 برنامه VPN از اپ استور روسیه بدون اطلاع‌رسانی فقط هشداردهنده نیست، بلکه تهدیدی مستقیم برای آزادی دیجیتال و حریم خصوصی است. اپل با محدودکردن بدون شفافیت یا روند قانونی دسترسی به این ابزارهای ضروری، در سانسور دولتی شریک است. ما از اپل می‌خواهیم به تعهد خود به حقوق بشر پایبند باشد و توضیح روشنی برای این اقدامات داشته باشد.»

اپل احتمالاً برای پیروی از قوانین سختگیرانه اینترنت روسیه که شرکت‌های فناوری را مجبور به همکاری با سیاست‌های دولت می‌کند، این برنامه‌های VPN را حذف کرده است. با محدودکردن دسترسی به VPNها، دولت روسیه می‌تواند بر جریان اطلاعات کنترل مؤثری داشته باشد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است