متن خبر

اولین بررسی سریع‌ترین CPU اینتل تا به حال نشان می‌دهد که بالاخره به AMD رسیده است – CPU 128 هسته‌ای Xeon 6980P ارزان نخواهد بود.

اولین بررسی سریع‌ترین CPU اینتل تا به حال نشان می‌دهد که بالاخره به AMD رسیده است – CPU 128 هسته‌ای Xeon 6980P ارزان نخواهد بود.

شناسهٔ خبر: 777168 -




Intel Xeon 6900P
(اعتبار تصویر: اینتل)

خانواده پردازنده‌های ۱۲۸ هسته‌ای Granite Rapids Xeon 6900P جدید اینتل برای رقابت مستقیم با پیشنهادات EPYC AMD طراحی شده است و در پنج نسخه عرضه می‌شود.

6960P (72 هسته)، 6952P (96 هسته)، 6972P (96 هسته)، و 6979P (120 هسته) و پرچمدار 6980P با 128 هسته و 256 رشته، با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز کش 4 مگابایت و 30 مگابایت وجود دارد.

اولین بررسی‌ها از برخی از سایت‌های بزرگ فناوری وارد شده است، و خواندن جالبی را به همراه دارند، با اجماع اصلی این است که خانواده 6900P با موفقیت خبر از ظهور مجدد اینتل در عرصه CPU سرور می‌دهد.

می تواند حضور مرکز داده اینتل را تقویت کند

ServeTheHome بازگشت اینتل به شکل پس از سال ها عقب افتادن از AMD EPYC را تحسین می کند و می گوید: "به اینتل خوش آمدید!" این سایت با یک مدل پیش تولید 6980P توسط اینتل ارائه شده است، با برخی از جنبه ها، مانند معیارهای قدرت، در انتظار اعتبار سنجی بیشتر. به طور کلی، پاتریک کندی از STH تحت تأثیر قرار گرفت و گفت: «از دیدگاه عملکرد خام، Intel Xeon 6900P با 128 هسته درخشان است و فعلاً تاج عملکرد را به خود اختصاص داده است. البته، AMD گفته است که تورین در دوم ساعت 2024 وارد بازار می شود، پس ما با ارائه مدرن AMD فاصله زیادی نداریم. در هر صورت، اینتل با همان تعداد هسته‌ها و یک فناوری فرآیندی قابل مقایسه‌تر رقابت خواهد کرد، به جای کسری تعداد هسته‌های 50 درصد یا بیشتر و فناوری فرآیند بسیار قدیمی‌تر که در نیم دهه گذشته خود را در آن یافت.

پلت فرم بعدی بر پیشرفت‌های استراتژیک اینتل تاکید کرد و مانند STH اشاره کرد که عرضه Xeon 6900P قبل از پردازنده تورین مورد انتظار AMD است. این سایت پتانسیل تراشه جدید اینتل را برای کاهش "از دست دادن سهم بازار CPU در مرکز داده، حتی اگر روندها را معکوس نکند" تشخیص داد. این مقاله همچنین تمرکز جدید اینتل را بر عملکرد محدود قدرت در مقابل دستاوردهای IPC محض نشان می‌دهد و رویکرد جدیدی را در طراحی تراشه نشان می‌دهد.

در سمت اجرا، فورونیکس بینش‌هایی را از معیارهای لینوکس ارائه می‌کند، که دستاوردهای قوی را به‌ویژه برای پرچم‌دار 128 هسته‌ای Xeon 6980P، که به خوبی با حافظه MRDIMM 8800MT/s جفت می‌شود، برجسته می‌کند. این سایت دریافت که سری Granite Rapids در بارهای کاری مختلف HPC و AI فراتر از انتظارات بود و اغلب در زمانی که نرم افزار برای فناوری AMX اینتل بهینه شد، از مدل های برتر AMD EPYC Genoa و Bergamo بهتر عمل کرد.

علی‌رغم برخی چالش‌های لجستیکی با پلتفرم آزمایشی، فورونیکس بيان کرد که با راه‌اندازی سری Xeon 6900P، «اینتل نشان داده است که می‌تواند به رقابت با AMD EPYC در بالاترین سطح عملکرد HPC و سایر محاسبات فشرده بازگردد».

بنچمارک های Intel Xeon 6980P

(اعتبار تصویر: فورونیکس)

سوال بازو

در نهایت، Tom's Hardware گفت: «خدمات Xeon 6 اینتل در نهایت آن را با مزیت سنتی AMD در شمارش هسته‌ها به ارمغان می‌آورد، اما داستان واقعی در محک‌گذاری مستقل و تحلیل هزینه‌های پلتفرم‌های مختلف بیان می‌شود.» نویسنده Paul Alcorn همچنین اشاره کرد که ما نمی دانیم این محدوده در برابر چیپ های سرور Arm رقیب چگونه خواهد بود. "Arm به طور پیوسته راه خود را به مرکز داده، عمدتاً از طریق مدل های سفارشی استقرار یافته توسط hyperscalers و ارائه دهندگان ابری، وارد کرده است. این مقایسه مستقیم را کمی سخت می کند، اما امیدواریم در آینده شاهد برخی مقایسه های مجازی سازی در برابر رقابت Arms باشیم."

علیرغم تمجیدها از عملکرد خام خود، CPUهای جدید Xeon 6900P اینتل ارزان قیمت نخواهند بود. هزینه‌های تولید بالا به قیمتی عالی تبدیل می‌شود، و این ارتقای پرهزینه را برای اپراتورهای مراکز داده که به دنبال بهبود زیرساخت‌های خود هستند، تبدیل می‌کند. اگرچه قیمت پرچمدار 6980P هنوز اعلام نشده است، اما TheNextPlatform نشان می دهد که قیمت آن حدود 24980 دلار خواهد بود.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است