متن خبر

اسناد داخلی SpaceX معاملات سهام شیرینی را که به سرمایه گذارانی مانند a16z، Gigafund ارائه می شود، نشان می دهد

اسناد داخلی SpaceX معاملات سهام شیرینی را که به سرمایه گذارانی مانند a16z، Gigafund ارائه می شود، نشان می دهد

شناسهٔ خبر: 577109 -




مانند بسیاری از استارت‌آپ‌های بسیار ارزشمند، SpaceX گاهی اوقات به کارمندان خود اجازه می‌دهد تا برخی از سهام خود را با فروش به سرمایه‌گذاران خارجی مجاز شرکت نقد کنند.

TechCrunch نگاهی به یک سند داخلی SpaceX در مورد چنین پیشنهاد مناقصه ای از ماه می 2022 داشته است. ماسک ماه گذشته در X پست کرد که اسپیس ایکس تقریباً هر 6 ماه یک بار چنین فروش هایی را برای کارمندان برگزار می کند.

این اسناد بینش جالبی را به سرمایه گذارانی که مجاز به خرید این سهام ثانویه هستند و معاملات خوبی که به دست می آورند ارائه می دهد.

این سند نشان می دهد که در این پیشنهاد، سرمایه گذاران 70 دلار به ازای هر سهم به کارمندان پرداخت کردند. این یک معامله بسیار بزرگ در مقایسه با قیمت سهامی است که سرمایه گذاران هنگام سرمایه گذاری در دوره های اولیه می پردازند - جایی که شرکت سهام را مستقیماً برای افزایش سرمایه می فروشد.

در طول فروش اولیه در سال 2022، سهام به 270.00 دلار رسید. (اسناد می گوید که اسپیس ایکس از زمانی که سری G آن به قیمت 77.46 دلار به ازای هر سهم رسید، در دور اولیه سهام را با قیمت 70 دلار نفروخت. Pitchbook می گوید که این در سال 2015 بود.)

البته، دلیل اصلی تخفیف عظیم در قیمت این است که کارمندان سهام عادی دارند و سرمایه‌گذارانی که در دور اولیه خرید می‌کنند معمولاً سهام ممتازی را خریداری می‌کنند که به آنها حق سود سهام و اولویت‌های انحلال را می‌دهد. آنها اولین کسانی هستند که اگر شرکت خود را بفروشد، سرمایه خود را پس می گیرند.

در واقع، این سند نشان می دهد که از سال 2022، اگر اسپیس ایکس خود را بفروشد، 6.67 میلیارد دلار اول به سهامداران ترجیحی بدهکار خواهد بود. از آن زمان، این شرکت 750 میلیون دلار دیگر جمع آوری کرده است، به طوری که مبلغی که ابتدا به سرمایه گذاران پرداخت می شود، احتمالاً باید حداقل تا این مقدار افزایش یابد. اگر SpaceX واقعاً ارزش فعلی نجومی خود را به 137 میلیارد دلار برساند، این ترجیحات انحلال - ابتدا پرداخت به سرمایه گذاران - برای کارمندان یا سایر سهامداران عادی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر روزی شرکت برای فروش زیر 7 میلیارد دلار اقدام کند، سهامداران عادی نمی توانند چیزی به دست آورند.

از نظر سود سهام، در اواخر سال 2019، اسناد داخلی مشاهده شده توسط TechCrunch نشان می دهد که SpaceX هرگز هیچ پرداختی نکرده است. اما اگر هیئت مدیره آن بخواهد سود سهام را اعلام کند، بر اساس زمان خرید سهام توسط سرمایه گذاران، به مبالغ ثابت پرداخت می شود. این مبالغ از چند پنی به ازای هر سهم برای سهام خریداری شده در اولین و ارزان‌ترین دوره‌های آن تا بیش از 10 دلار در هر سهم برای سهام‌هایی که در دوره‌های بعدی و گران‌ترین دوره خریداری می‌شوند، متغیر است.

برای کارمندان، اخبار مربوط به سهام آنها در سال 2022 به ویژه خوب بود. در فوریه 2022، اسپیس ایکس یک تقسیم سهام 10 به 1 از سهام مشترک کلاس A، B و C خود را انجام داد. سهام ممتاز تقسیم نشد. اسناد مشخص نمی کند که چه تفاوت هایی بین طبقات مختلف سهام مشترک وجود دارد. در شرکت های دولتی، طبقات مختلف اغلب دارای حق رای متفاوتی هستند. به عنوان مثال، یک دسته از سهام که توسط موسس نگهداری می شود ممکن است 10 رای به ازای هر سهم داشته باشد و به بنیانگذاران این امکان را می دهد که کنترل شرکت خود را در حین فروش سهام و نقدینگی حفظ کنند.

در این مورد، مشخص نیست که SpaceX چه زمانی عمومی خواهد شد. فروش ثانویه مانند این یکی از تنها راه هایی است که کارکنان برای فروش سهام خود دارند.

بلومبرگ در آن زمان گزارش داد که یکی دیگر از خبرهای خوب برای کارمندان در این فروش این بود که قیمت هر سهم 70 دلار نسبت به مناقصه قبلی 56 دلاری بهبود یافته است. و بلومبرگ ماه گذشته نیز گزارش داد که پیشنهاد مناقصه بعدی ممکن است بین 108 تا 110 دلار باشد.

کدام سرمایه گذاران باید بخرند؟

یکی از جالب ترین افشاگری ها در این اسناد این بود که تنها تعداد انگشت شماری از سرمایه گذاران به عنوان خریداران مجاز معرفی شدند. و بسیاری از آنها در مدار اسپیس ایکس قرار داشتند، به این معنی که سرمایه گذاران یا از حامیان سرسخت ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس هستند یا روابط نزدیک تاریخی دیگری داشته اند.

آنها بودند:

Andreessen Horowitz (a16z) مجاز به خرید تقریباً 4.3 میلیون سهم به قیمت تقریباً 300 میلیون دلار بود. جالب اینجاست که a16z یک سرمایه‌گذار بزرگ و قدیمی در اسپیس‌ایکس نیست، اما طبق گفته Pitchbook توانسته است با افزایش 250 میلیون دلاری این شرکت در آگوست 2022، به میزان زیادی روی میز سرمایه‌گذاری خود قرار گیرد. سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد که این شرکت همچنین به سرمایه‌گذار اصلی دور 750 میلیون دلاری اسپیس ایکس با ارزشی معادل 137 میلیارد دلار در سال 2023 تبدیل شد.

موسس این شرکت، مارک آندرسن، ماسک را برای دهه‌هایی که در همان حلقه‌های میلیاردر فناوری دره سیلیکون اداره می‌کردند، می‌شناخت. در چند سال گذشته، او به قهرمان ماسک تبدیل شده است و به هر شکلی از مدیرعامل اسپیس ایکس، تسلا و ایکس تحسین می کند، از اینکه ماسک چگونه از پول خود برای راه اندازی استارتاپ ها استفاده می کند تا تحسین پشتکار ماسک. پس از آنکه خوسلا اندکی پس از شکایت ماسک از OpenAI از OpenAI ستایش کرد، اندرسن حتی علناً درباره میلیاردر و رقیب VC Vinod Khosla (حامی OpenAI) در X (متعلق به ماسک) بحث کرد. این مناظره توجه ماسک را به خود جلب کرد.

Aliya Capital Partners با Aliya Growth Fund مرتبط است که مجاز به خرید بیش از 1.4 میلیون سهم به قیمت نزدیک به 100 میلیون دلار بود. Aliya یک دفتر خانوادگی برای افراد ثروتمند در میامی است که می گوید SpaceX یکی از بزرگترین دارایی های آن است. به گزارش رویترز، آلیا – که در بسیاری از استارت‌آپ‌های باارزش مانند Figure AI، Impossible Foods، Anduril سهام دارد، به ویژه زمانی که ماسک توییتر را در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید، ۳۶۰ میلیون دلار تراشه کرد. حتی پس از اینکه ماسک فوراً به حساب توییتر حمله کرد و شیوه مدیریت او باعث فرار دیگران (و تبلیغ‌کنندگان) شد، آلیا علناً خوشبین بود. راس کستین، مدیر اجرایی Aliya در دسامبر 2022 به رویترز گفت: "ما معتقدیم توییتر بازدهی 4 تا 5 برابری را در عرض چند سال، با ریسک نزولی نسبتاً محدود، تولید خواهد کرد. "

Aliya همچنین با خوشحالی قهرمان SpaceX می شود. در ماه آوریل، تقریباً در زمانی که بلومبرگ گزارش داد که کسب و کار ماهواره ای Starlink آن هنوز بیشتر از آنچه می آورد پول نقد می سوزاند، آلیا به لینکدین رفت تا چشم انداز ماسک را دوچندان کند. در این پست آمده است: «گزارش‌های اخیر حاکی از حیرت‌انگیز 500000 مشترک جدید استارلینک در چهار ماه گذشته - شاهکاری به دور از تصادف - و در مجموع بیش از 2.7 میلیون نفر است. این به عنوان گواهی بر دید عمیقی است که با اجرای بی عیب و نقص مطابقت دارد.»

Gigafund که یکی از بنیانگذاران آن یکی از اعضای هیئت مدیره SpaceX است، بیش از 1.4 میلیون سهم را با هزینه ای نزدیک به 100 میلیون دلار اختصاص داد. Gigafund توسط یکی از اعضای مافیای Paypal، لوک نوسک، تأسیس شد که در زمان تأسیس Founders Fund به پیتر تیل پیوست. تیل و ماسک البته از اعضای مافیای پی پال هستند. در Founders Fund، Nosek اولین سرمایه گذاری VC را در Space X رهبری کرد، یک صندلی هیئت مدیره گرفت و از آن زمان تاکنون در هیئت مدیره بوده است. او Founders Fund را در سال 2017 ترک کرد تا Gigafund را راه اندازی کند. بنیانگذار Gigafund، Stephen Oskoui، همچنین یک سرمایه‌گذار سابق Founders Fund است و این شرکت را با سایر شرکت‌های Musk از جمله Neuralink و Boring Company هدایت کرده است.

137 Ventures با 137 Holdings مرتبط است که مجاز به خرید کمتر از 1.1 میلیون سهم با هزینه نزدیک به 75 میلیون دلار بود. 137 Ventures یک صندوق VC است که جالب است زیرا ادعای شهرت این نوع خریدهای ثانویه است. جاستین فیشنر ولفسون و الکس جاکوبسون بنیانگذاران 137 Ventures در حالی که در Founders Fund بودند و روی سرمایه گذاری SpaceX آن کار می کردند، ملاقات کردند. زمانی که ماسک در ابتدا از Thiel and Founders Fund برای حمایت از شرکت موشکی جدید خود در آن زمان لابی کرد، سرمایه گذاری اولیه در SpaceX حدود 5 میلیون دلار بود تا اینکه Fishner-Wolfson از بزرگتر بودن آن حمایت کرد. فیشنر ولفسون در سال 2020 به کانی لوئیزوس از TechCrunch بيان کرد که 137 Ventures را در سال 2011 راه اندازی کرد.

به Point 2 Prove Investment 1 میلیون سهم به قیمت 70 میلیون دلار اختصاص یافت. بر اساس فرم D SEC در ژوئیه 2022، Point 2 Prove شبیه وسیله نقلیه ای با هدف ویژه به رهبری شرکت سرمایه گذاری مخفی جهانی Vy Capital است. Vy توسط الکساندر تاماس، که سال های شکل گیری خود را در DST یوری میلنر گذراند، تأسیس شد. بلومبرگ در آن زمان گزارش داد، در حالی که تاماس در انظار عمومی چیز زیادی نمی گوید، و پس از حامیان ماسک سرسخت نیست، شرکت او 700 میلیون دلار برای خرید ماسک در توییتر متعهد شد. وی همچنین دارای سهام SpaceX است و در تعدادی دیگر از شرکت های ماسک مانند Boring و Neuralink سرمایه گذاری کرده است. یک دفترچه برای صندوق Vy ادعا می‌کند که تاماس سرمایه‌گذاری بود که سهام اولیه خود را در شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، Airbnb، Spotify، Twitter، Alibaba و دیگران برای DST تضمین کرد. مارک اندرسن و بن هوروویتز، بنیانگذار شرکت وی سی، زمانی تاماس را به بلومبرگ چنین توصیف کردند: «او برای همه کسانی که تلاش می‌کنند موفق‌ترین، بالاترین مقیاس و شرکت‌های اینترنتی جهانی را امروز بسازند، شماره‌گیری سریع دارد.»

مدیریت Atreides با صندوق شرایط خاص Atreides مرتبط است که نزدیک به 429000 سهم را با هزینه ای نزدیک به 30 میلیون دلار اختصاص داد. بنیانگذار صندوق تامینی مستقر در بوستون، گاوین بیکر، با اسپیس ایکس بازگشته است. وب سایت او می گوید پیش از تأسیس Atreides در ژانویه 2019، گاوین 18 سال را در Fidelity گذراند و به مدیریت صندوق 17 میلیارد دلاری Fidelity OTC رسید. بلومبرگ گزارش داد که او اولین سرمایه گذاری خود را در اسپیس ایکس زمانی که در Fidelity بود انجام داد و در سال 2022 اسپیس ایکس بزرگترین جایگاه Atreides را در میان بخش VC صندوق خود داشت. (Atreides در آن سال دارایی 3 میلیارد دلاری تحت مدیریت داشت، اما در حال حاضر، طبق پرونده اخیر SEC، حدود 4 میلیارد دلار AUM دارد.) این صندوق همچنین از سال 2019 سهم قابل توجهی در تسلا داشته است. و بیکر از حامیان عمومی ماسک است. . در همین ماه او یک پست طولانی در X نوشت و از بازگرداندن بسته حقوقی 56 میلیارد دلاری ماسک به تسلا حمایت کرد و از تمایل ماسک برای انتقال شرکت تسلا به تگزاس حمایت کرد.

صندوق اکتشاف TCP 2022 بیش از 357000 سهم را به قیمت نزدیک به 25 میلیون دلار اختصاص داد. طبق فرم D SEC، این صندوق مرتبط با Troy Capital Partners LA است که توسط موسس Myspace جاش برمن تأسیس شده است. با این حال، طبق چندین حساب، شریک مدیریت تروی، آنتونی تاکر، مسئول سرمایه گذاری SpaceX تروی است. به گفته Pitchbook، تروی از دور سری J اسپیس ایکس در سال 2019 که ارزش این شرکت را حدود 28 میلیارد دلار پس‌پول ارزیابی کرد، حامی بوده است. تروی، که بر شرکت‌های مستقر در لس‌آنجلس تأکید می‌کند (اگرچه خود را محدود به آنها نمی‌کند)، همچنین سرمایه‌گذار در Hyperloop One بود که اکنون از بین رفته است و امیدوار بود بر اساس ایده ماسک، حمل‌ونقل زیرزمینی سریع بین سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس ایجاد کند.

علاوه بر این، این فروش اسپیس ایکس به دو سرمایه‌گذار دیگر اجازه داد تا حدود 50 میلیون دلار سهام دیگر را با هم خریداری کنند، اگرچه مسیر کاغذبازی برای هر دوی آنها بسیار نازک بود تا بتوانیم ارتباط آنها با ماسک را مشخص کنیم.

SpaceX و همه صندوق‌ها به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر پاسخ ندادند، به جز Atreides که اظهار نظر را رد کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است