متن خبر

آیا سیستم های هوش مصنوعی واقعاً می توانند انسان محور باشند؟

آیا سیستم های هوش مصنوعی واقعاً می توانند انسان محور باشند؟

شناسهٔ خبر: 713128 -




چهره یک فرد در پس زمینه دیجیتال.
(اعتبار تصویر: Shutterstock / Meamorworks)

با ورود به دورانی که فناوری می‌تواند پتانسیل انسان‌ها را به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش دهد، اطمینان از اعتماد و مسئولیت در هوش مصنوعی هرگز مهم‌تر نبوده است. نوآوری هوش مصنوعی، و به ویژه هوش مصنوعی مولد، فرصت بسیار زیادی برای مقابله با چالش ها و مشکلات برای انسان دارد، اما رهبران کسب و کار باید با دقت قدم بردارند.

برای مقابله با مشکلاتی مانند سوگیری و اطمینان از اینکه هوش مصنوعی ارزش واقعی را ارائه می دهد، رویکرد ابزارهای هوش مصنوعی باید انسان محور باشد. رهبران کسب‌وکار نقش مهمی در نحوه اجرای این فناوری، هم برای سازمان‌هایشان و هم برای جهان گسترده‌تر دارند: هوش مصنوعی باید در خدمت مردم باشد، با ارزش‌ها، اهداف و آرمان‌های فردی و سازمانی همسو و تجسم یابد.

برای اینکه هوش مصنوعی مسئولیت پذیر باشد به این معنی است که سیستم های جدید باید انسان محور، فراگیر، شفاف و پاسخگو باشند. سیستم‌های هوش مصنوعی باید تحت نظارت و بازخورد دائمی ذینفعان باشند و همچنین باید طوری طراحی شوند که در کنار تخصص انسانی کار کنند، نه جایگزین. هوش مصنوعی واقعاً کلید بهبود نحوه تعامل همه انسان ها با فناوری را دارد، اما برای استفاده حداکثری از آن به یک رویکرد مسئولانه نیاز است.

سایمون موریس

معاون مشاوره راه حل در ServiceNow.

ساخت هوش مصنوعی برای حل مشکلات

هوش مصنوعی مولد در صورتی ارزش ایجاد می کند که مشکلات خاصی را برای افراد خاص حل کند و این باید نحوه طراحی نرم افزار هوش مصنوعی را نشان دهد. با طراحی نرم‌افزار هوش مصنوعی برای «شخص‌هایی»، مانند افرادی که در بازاریابی ، منابع انسانی یا امور مالی کار می‌کنند، انسان‌ها می‌توانند به‌طور محکم در مرکز قرار گیرند.

رهبران کسب‌وکار باید مطمئن شوند که درک می‌کنند هر نقش یا شخصیت از هوش مصنوعی چه می‌خواهد، چه تجربه‌های کاربرپسند، بدون اصطکاک یا چابکی و بهره‌وری بیشتر. به عنوان مثال، در مورد یک توسعه‌دهنده، این می‌تواند تکمیل کد یا برای یک نماینده، خلاصه‌بندی موارد باشد، که می‌تواند به طور گسترده‌تری به همه چیز از پشتیبانی IT گرفته تا خدمات مشتری و منابع انسانی ترجمه شود.

با اتخاذ این رویکرد انسان محور و تمرکز بر چالش های واقعی که کارمندان و مشتریان هر روز با آن روبرو هستند، راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند ارزش واقعی را برای کل سازمان ارائه دهند. بازخورد مستمر از کارمندان و مشتریان به شکل‌دهی راه‌حل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند تا ارزش ثابت و پایداری ارائه دهد و مهم‌تر از همه، فناوری‌ای است که منصفانه و برای استفاده همه آزاد است.

شکستن موانع

فراگیری و در دسترس بودن برای بهبود نحوه تعامل انسان با فناوری نقش اساسی دارد. توانایی مدل‌های هوش مصنوعی چند زبانه و چندوجهی برای درک هر چیزی به زبان‌های مختلف، راه مهمی برای از بین بردن موانع برای افرادی است که با هوش مصنوعی کار می‌کنند. مدل‌های هوش مصنوعی فردا می‌توانند ورودی‌های متعددی مانند ویدیو و تصاویر را درک کنند، یعنی دسترسی آسان‌تر به فناوری، صرف‌نظر از زبان و مکان، و امکان همکاری تیم‌ها در سراسر جهان.

نرم‌افزار ترجمه هوش مصنوعی همچنین می‌تواند تضمین کند که تیم‌های بین‌المللی می‌توانند از ارتباط یکپارچه در سراسر سازمان لذت ببرند. برای نمایندگان، این بدان معنی است که مسائل مشتری و کارمند را می‌توان سریع‌تر در زمان واقعی حل کرد، صرف نظر از زبان اصلی که موضوع مطرح شده است. اما برای همه، این بدان معناست که می‌توان کمک و درک را به شیوه‌ای عادلانه‌تر از قبل ارائه کرد.

تسطیح زمین بازی

رابط‌های هوش مصنوعی مولد، در کنار برنامه‌های کم‌کد و بدون کد، می‌توانند به کاربران تجاری این امکان را بدهند که با برنامه‌های توسعه‌دهنده «دست روی» باشند. این نه تنها با توانمندسازی کاربران تجاری برای ایجاد گردش کار دیجیتالی پایه، تلاش‌های تغییر دیجیتال را تسریع می‌کند، بلکه می‌تواند بهره‌وری و رضایت شغلی را نیز افزایش دهد، با تبدیل متن به کد به هر کسی کمک می‌کند تا برنامه‌های جدید را با ورودی‌های متنی ساده ایجاد کند.

هوش مصنوعی مولد توسعه دهندگان آموزش دیده را آزاد می کند تا روی برنامه های کاربردی ماموریت محور تمرکز کنند. برای توسعه دهندگان مذکور، «همراهان» هوش مصنوعی کدگذاری و ساخت جریان ها را ساده می کنند: این اتوماسیون سریع به نوبه خود می تواند به سازمان ها کمک کند تا عقب ماندگی های فناوری اطلاعات را کاهش دهند و نوآوری ها را هدایت کنند. برای سازمان های کوچکتر، متن به کد و کم کد می توانند بازی را تغییر دهند.

تنوع و تعصب

سوگیری در هوش مصنوعی یک مشکل واقعی و مداوم است که همه چیز را از امتیازدهی اعتبار گرفته تا برنامه های شغلی گرفته تا تصاویر تولید شده توسط سیستم های هوش مصنوعی تحت تاثیر قرار می دهد. رهبران کسب‌وکار باید تأثیر دنیای واقعی فناوری را بر افرادی که از آن استفاده می‌کنند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، در نظر بگیرند و همچنین به دقت در مورد تأثیر هر سیستم هوش مصنوعی بر جامعه به عنوان یک کل فکر کنند. این تأثیر اجتماعی و زیست محیطی باید در هر مرحله از توسعه محصول هوش مصنوعی در نظر گرفته شود.

هم تیم‌هایی که چنین سیستم‌هایی را آموزش می‌دهند، آزمایش می‌کنند و استفاده می‌کنند، و مجموعه داده‌های مورد استفاده در آموزش باید منعکس‌کننده تنوع جامعه باشند تا اطمینان حاصل شود که ابزارها از دام‌هایی مانند سوگیری جلوگیری می‌کنند. رهبران کسب و کار باید تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که فناوری هوش مصنوعی تا حد امکان طیف وسیعی از نیازها را برآورده می کند.

مهم است که در مراحل اولیه، معاوضه‌هایی را که با استفاده از هوش مصنوعی به وجود می‌آیند، به رسمیت بشناسید و شفاف باشید. این به نوبه خود می تواند باعث ایجاد مکالمات معنی دار با مشتریان در مورد مدیریت چالش ها شود، نه صرفاً آرزوی دور کردن آنها. برای مثال، رهایی کامل از تعصب هوش مصنوعی غیرممکن است، اما با اتخاذ رویکردی دقیق در آموزش هوش مصنوعی و تیم‌هایی که برای مقابله با هوش مصنوعی استخدام شده‌اند، رهبران کسب‌وکار می‌توانند مشکل را تشخیص داده و کاهش دهند.

آینده ای روشن تر

با قرار دادن انسان در مرکز توسعه هوش مصنوعی و اتخاذ رویکردی شفاف، فراگیر و پاسخگو، رهبران کسب‌وکار می‌توانند سیستم‌های هوش مصنوعی بسازند که نه تنها سازمانشان، بلکه جامعه وسیع‌تر اطرافشان را واقعاً بهبود می‌بخشد.

رهبران کسب‌وکار باید اطمینان حاصل کنند که تیم‌ها و مجموعه داده‌ها متنوع هستند و «انسان را در جریان» با بازخورد دائمی از همه ذینفعان نگه دارند. این رویکرد مشترک برای توسعه هوش مصنوعی ایمن و قابل دسترس، با بهبود مستمر مبتنی بر بینش و بازخورد عملکرد دنیای واقعی، کلید خواهد بود. با تمرکز هوش مصنوعی بر روی نیازهای انسانی، اهداف انسانی و ارزش های انسانی، رهبران کسب و کار می توانند مطمئن باشند که می توانند آینده روشن تری خلق کنند.

ما بهترین پلت فرم همکاری برای تیم ها را فهرست می کنیم .

این مقاله به عنوان بخشی از کانال Expert Insights TechRadarPro تهیه شده است که در آن بهترین و باهوش ترین ذهن ها در صنعت فناوری امروز را معرفی می کنیم. نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده است و لزوماً نظرات TechRadarPro یا Future plc نیست. اگر علاقه مند به مشارکت هستید، اطلاعات بیشتری را در اینجا بیابید: https://www.techradar.com/news/submit-your-story-to-techradar-pro

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است