آرتیفکت چه شد؟
هفته گذشته، Artifact، یک برنامه خبری پر سر و صدا از بنیانگذاران اینستاگرام، اعلام کرد که پس از ناکامی در به دست آوردن حجم بحرانی، خاموش می شود. این خبر غافلگیرکننده بود زیرا این برنامه عموماً مورد استقبال مخاطبان اصلی خود قرار گرفت، به طور هوشمندانه ای از هوش مصنوعی برای تقویت توصیه ها، خلاصه کردن اخبار و بازنویسی طعمه کلیک استفاده کرد و طراحی تمیز و مدرنی داشت که استفاده از آن را آسان می کرد. پس چه مشکلی پیش آمد؟
دادههای جدید نشان میدهد که Artifact نمیتواند به رقبا برسد و برای رشد پایگاه کاربران خود در خارج از ایالات متحده تلاش میکند. همچنین شاهد کاهش شدید دانلود برنامه پس از راهاندازی بودیم که نشاندهنده شکست در جذب مخاطبان اصلیتر است.
کوین سیستروم، یکی از بنیانگذاران اینستاگرام و آرتیفکت، در یک پست وبلاگ شرکت توضیح داده بود که تصمیم برای خاموش کردن اپلیکیشن به این دلیل بود که آنها متوجه شدند که فرصت بازار به اندازه کافی بزرگ نیست که سرمایه گذاری مداوم را تضمین کند. او بيان کرد که تماس سختی بود، اما برقراری آن تماس «زودتر برای همه افراد درگیر بهتر است».
با این حال، به ندرت میتوان شاهد پرتاب یک استارتآپ به این زودیها بود، بهویژه در میان اپلیکیشنهایی که از بیرون به نظر میرسید که کشش دارند. پستهای روی برنامه - عموماً مقالات خبری و پیوندهایی به یافتههای جالب دیگر از سراسر وب - آپشن های اجتماعی را ارائه میدهند که به کاربران امکان میدهد لایک کنند و نظر بدهند. بر اساس فعالیت درون برنامهای، به نظر میرسد که Artifact فالوور ایجاد کرده است زیرا بسیاری از پستها شامل بحثهای فعال پر از نظرات و اغلب هزاران «خوانش» (بازدید) میشوند. علاوه بر این، بسیاری از سازندگان برنامه - یعنی کسانی که به عنوان روزنامهنگار یا متصدی پیوندها به برنامه محتوا کمک کردند - صدها دنبال کننده نیز داشتند.
وقتی در انجمن Artifact شرکت میکردید، احساس نمیکردید که در فضای خالی فریاد بزنید. این تجربه ای است که حتی برنامه های بزرگتر مانند X (در اصل توییتر) همیشه نمی توانند به طور قابل اعتماد ارائه دهند. در Artifact، مردم فیدهای خود را مرور میکردند، سرفصلها را میخواندند، معاشرت میکردند، دیگران را دنبال میکردند و مواردی را برای خواندن بعداً علامتگذاری میکردند. بسیاری از این فعالیت ها برای سایر کاربران قابل مشاهده بود و باعث می شد که جامعه احساس زنده بودن کند.
متأسفانه، واقعیت این است که Artifact پس از اولین نمایش خود مورد توجه مستمری قرار نگرفت، پس این انجمن اصلی بود که آن را سرپا نگه داشت.
بر اساس دادههای ارائهدهنده اطلاعات اپلیکیشن Appfigures، Artifact از زمان راهاندازی خود در فوریه ۲۰۲۳، حدود ۴۴۴۰۰۰ بار دانلود داشته است. با این حال، بخش بزرگی از این دانلودها، فقط کمتر از 100000، در زمان راه اندازی آن وارد شد. تا اکتبر 2023، این برنامه متوقف شده بود و تنها 12000 نصب جدید داشت. در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر، دوباره یک جهش کوتاه وجود داشت - شاید آخرین فشار تیم Artifact قبل از تصمیم گیری برای تعطیلی. اما این برنامه را از سرنوشت خود نجات نداد.
یکی دیگر از مشکلاتی که این برنامه با آن روبرو بود رقابت سخت بود. اگرچه رقیب جمعآوری اخبار SmartNews نیز در آن زمان بارگیریها و کاربران فعال خود را از دست میداد، علاوه بر تغییر مدیر عامل خود، همچنان توانست کاربران بسیار بیشتری نسبت به Artifact جذب کند. در طول مدتی که Artifact در بازار بود، SmartNews شاهد 2 میلیون دانلود بود. آرتیفکت کمتر از یک چهارم این رقم را داشت.
این برنامه همچنین مجبور بود با روشهای جدیدی که مردم اخبار خود را دریافت میکنند در عصر هوش مصنوعی رقابت کند، جایی که موتورهای جستجو و چتباتها اطلاعات و پاسخها را بدون نیاز به کلیک بر روی لینکها یا خواندن اخبار طولانی ارائه میدهند. این چیزی است که بر ترافیک ناشران وب تأثیر می گذارد و رسانه هایی مانند نیویورک تایمز از شرکت OpenAI به دلیل آموزش در مورد محتوای آن شکایت می کنند. ناشران دیگر، مانند Axel Springer، در عوض مجوز محتوای خود را به OpenAI در ازای پرداخت هزینه می دهند و امیدوارند از جایی که بازار در حال حرکت است پیشی بگیرند. برای مصرفکنندگان، این بدان معناست که ممکن است تقاضا برای یک برنامه خبری ثانویه برای مکمل اخبارخوان داخلی گوشیهای هوشمندشان، مانند Apple News یا Google News، کاهش یابد.
دیگر اخبار
دشمنان Destiny 2 صلح طلب می شوند زیرا مشکلات مشکوک سرور باعث ایجاد باگ ها و اشکالات عجیب می شود.
Artifact همچنین برای به دست آوردن طرفداران بین المللی تلاش کرد، که می توانست به رشد آن کمک کند حتی اگر دانلودهای ایالات متحده متوقف شود. Appfigures نشان داد که ایالات متحده 44٪ از کل دانلودهای برنامه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که هیچ کشور دیگری بیش از 4 درصد سهم نداشت. این نشان می دهد که شناخت نام بنیانگذاران مشهور Artifact - کوین سیستروم و مایک کریگر که اینستاگرام را ایجاد کردند - ممکن است در خارج از صحنه فناوری در بازار خانگی آنها اینجا در ایالات متحده جذابیت زیادی نداشته باشد.
سپس مشکلی در مورد مجموعه آپشن های رو به رشد Artifact وجود داشت که شروع به کاهش تمرکز آن بر ارائه یک تجربه خواندن اخبار بهتر و مبتنی بر هوش مصنوعی کرد. به طور ناگهانی، این برنامه به کاربران اجازه میدهد تا پیوندهای خود را مانند Pinterest پست کنند و به دنبال آن توانایی ارسال محتوای متنی مانند توییتر/X را داشت. بلافاصله پس از آن، گزینه ای برای اشتراک گذاری مکان ها اضافه کرد و Artifact را به یک موتور توصیه برای دنیای واقعی تبدیل کرد. سپس این سؤال مطرح شد که Artifact میخواست چه چیزی باشد - آیا این یک اخبار اجتماعی بود یا فقط یک شبکه اجتماعی؟ با گفت ن قابلیتهای بیشتر، Artifact ممکن است کاربران را در مورد زمان و چرایی استفاده از آن سردرگم کند.
این شرکت همچنین به استفاده از جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی، مانند یک ویژگی هوش مصنوعی مولد برای گفت ن تصاویر به پستها یا خلاصههای هوش مصنوعی در سبکهای سرگرمکننده مانند «گفتار Gen Z»، «توضیح دهید مثل من پنج ساله هستم» یا حتی فقط شکلکها، ادامه داد. به نظر می رسید که تیم می خواهد کاملاً یک برنامه جدید بسازد، مانند یک شبکه اجتماعی جدید - شاید یک اینستاگرام مبتنی بر هوش مصنوعی؟ اینستاگرام برای خبر؟ این همچنین باعث تعجب شد که آیا Artifact اکنون فقط یک زمین بازی برای بنیانگذاران است تا آخرین فناوری را امتحان کنند یا نقشه راه برنامه ریزی شده ای دارد.
آرتیفکت در ابتدا توسط بنیانگذاران به صورت میلیونی تک رقمی تامین می شد. این می تواند دلیل دیگری باشد که چرا آنها تصمیم گرفتند زیان خود را زودتر از حد انتظار کاهش دهند. آنها ممکن است نمی خواستند در موقعیتی قرار بگیرند که از سرمایه گذاران وجوهی را جمع آوری کنند که نتوانند بازدهی را ارائه کنند.
در هر صورت، سیستروم اشاره کرد که پایان Artifact ممکن است پایان بازگشت او به دنیای استارتآپهای فناوری نباشد، و در وبلاگ اشاره کرد که «شخصا برای ادامه ساختن چیزهای جدید هیجانزده است، اگرچه فقط زمان نشان خواهد داد که چه چیزی ممکن است باشد. ”
بر اساس پیشرفت Artifact، به نظر می رسد که آنها ایده های زیادی برای انتخاب دارند.
ارسال نظر